 |
Bullitt: 'B Major' formació actual (2023) |
Des de ben petit, el Xavier Calvet Sabala sempre va escoltar música a casa seva; però
ens explica que el moviment Escolta li va fer de porta d’entrada a tocar la
guitarra. Recorda amb afecte el Txus
Garcia, el Xavi Novell i el David Hernàndez, els seus caps i les persones amb qui va descobrir discos i grups que
després li esdevindrien referents. Dels 15 als 18 anys no va acabar de trobar
aquell entorn que necessitava per trobar-se en un local o garatge i tocar amb
els companys, i va haver d’esperar a arribar a la Universitat Autònoma (UAB).
Allà sí, va conèixer l’Enric Pla, de Sant Feliu de Guíxols, el bateria de Bullitt, i
junts van començar els primers assajos als bucs d’assaig que la Universitat
ofereix als seus alumnes per a activitats culturals i associatives, a la
mateixa plaça Cívica del campus.
—Als 18 anys comenceu a assajar i arriben els primers
concerts.
—Sí, amb
l’Enric, en Guillem i en Jonathan
vam formar el primer grup, Snot For Lunch,
que amb una traducció literal voldria dir “Mocs per dinar”. El nom estava
inspirat en una sèrie i en aquell moment ens semblava divertit i irreverent. El
grup va durar prop d’un any i el primer concert va ser en un Ateneu que hi ha
al costat del Palau de la Música, a Barcelona.
—I el següent grup?
—Va ser Airmail, amb l’Enric, el Guillem, en Jonathan i més tard també en Marc Pujol, amic de Balsareny. Cal dir
que els grups eren difícils d’estabilitzar perquè teníem una edat que
comportava molts canvis de vida: ja fos a nivell d’estudis, treball o lloc de
residència. Amb aquest grup vam tocar prop de quatre anys: assajàvem a
Barcelona i vam fer força actuacions i els primers enregistraments en estudis
més o menys professionals.
 |
Airmail, primer grup (2002) |
—Abans de parlar-nos del grup Bullitt i del teu
projecte en solitari, parla’ns del tipus de música que toqueu i de què
representa per a vosaltres.
—La gran
referència sempre ha estat el punk-rock i el rock alternatiu. Alerta amb el
concepte que tenen algunes persones del punk, aquella música de caràcter destructiu i agressiu. Hi ha
diversos estils dins el punk; el nostre s’adiu al tipus de punk que ve de la
filosofia DIY (Do it yourself,
fes-t’ho tu mateix), un corrent que comença als anys 80 i que s’estén al llarg
dels 90, i que va ser per a nosaltres una eina de construcció col·lectiva, de
denúncia social i de cert esperit de col·lectivitat, des de la germanor. És per
això que la majoria de vegades toquem en sales petites i llocs autogestionats,
on es valora la proximitat entre grup i públic i on tan important és el que
passa a l’escenari com el que passa a baix de l’escenari. Sovint hem recorregut
molts quilòmetres per tocar davant d’un públic poc nombrós, però a qui els
agrada el què fem, que saben qui som; la gent que tenim al davant són en gran
part amics i coneguts que hem anat sumant al llarg dels anys i que són fidels a
un estil i manera de fer música que compartim. Es crea molta complicitat en els
concerts. Sovint se’n parla com a ‘escena’, que no deixa de ser un entorn propici
per a desenvolupar les teves idees.
 |
Bullitt: 'Squared Wheels' (2008) |
—Així doncs, sovint toqueu per a un públic concret i per
als qui s’hi afegeixen.
—La
majoria de vegades sí: per a nosaltres és un estil pur, perquè no cedim a les
pressions del mercat ni fem res per agradar més o menys o esdevenir
‘comercials’. És clar que això vol dir que quasi sempre hem estat al marge de
subvencions i circuits de sales. L’espai per als grups que canten en anglès a
casa nostra sovint està reservat als grups forans.
Aquí s’ha apostat més per la música de
festa, de ballar. A fora s’està més acostumat a la música per escoltar i,
sovint, gaudir-ne des de l’audició i no tan sols des del ball o la diversió ‘per se’. Vivim una mica als marges; si
tu no vols cenyir-te als principis del mercat, costa trobar la porta d’entrada.
Hi ha moltes coses que influeixen en com portar una carrera musical: hi ha
modes i estils a cada moment i cada vegada més grups i de més estils diferents.
Nosaltres vam optar per fer les coses a la nostra manera i rebre amb els braços
oberts tot el que vingués. A nivell personal, sí que des del 2017 al 2020 em
vaig poder dedicar exclusivament a la música a través del meu projecte en
solitari i de tocar compaginar l’activitat amb diversos grups, però va arribar
la Covid i tot va quedar aturat.
 |
Bullitt: 'Love or Die' (2010) |
—Una cosa que et deuen haver preguntes moltes
vegades és per què et sents més còmode cantant en anglès.
—Sí,
mireu, la primera vegada que em vaig posar a la guitarra vaig començar a cantar
en anglès. Havia estudiat anglès de jovenet, traduït i après moltes cançons en
aquesta llengua i em va sortir de forma natural. També pels grups de música
punk i rock alternatiu que escoltava, totes les meves influències eren
anglo-saxones. He participat en altres projectes, com Saint Tropoez, que cantàvem en català i amb qui vam ser finalistes
del concurs “Sona 9” amb un producte de pop-punk alternatiu, però no hi vam
poder donar continuïtat per diferents circumstàncies.
 |
Bullitt: 'Sparks' (2015) |
—Ara sí: què és Bullitt?
—Comencem
l’any 2005 amb l’Enric, el Ferran, en Carlus i jo; tots vivíem entre Sant Feliu de Guíxols i Girona i teníem
la base d’operacions a Salt. El 2008, després de suar molt, editem el nostre
primer disc, Squared Wheels, i
després en vindrien tres més: Love Or Die’
(2010), So Many Ways’ (2013) i Sparks (2015). Uns anys memorables,
musicalment parlant, on el grup no deixa de girar per tota la península i és
convidat a diversos festivals.
L’any 2015, de manera sobtada, el grup ha
de fer front al cop més dur, amb la mort d’en Ferran, baixista de la banda. Tot i un primer esforç per donar
continuïtat al projecte, un any després aturem l’activitat indefinidament; fins
al 2023, quan l’entrada de Vidal Soler
al baix renovarà les energies de la resta de membres de Bullitt i tornarem als concerts i gravarem un nou disc: B Major.
—El període d’aturament de Bullit és quan
basteixes el teu projecte en solitari? Bé, solitari és una manera de dir-ho,
perquè sempre vas acompanyat de molts i bons músics.
—Sí,
després de la mort d’en Ferran em
vaig trobar amb la necessitat de canalitzar diversos sentiments a través de la
música i gràcies a haver fet tants amics músics al llarg dels anys vaig anar
donant forma a les cançons i a la banda que formaríem en directe. El 2017 vaig
treure el primer disc d’aquest projecte, Firebird,
i el 2019 la seva continuació, Crosswinds.
 |
Xavier Calvet, 'Crosswinds' (2019) |
—Heu tocat en locals petits, però també heu fet concerts
en grans espais. Ens ho expliques?
—Sí, i
tant; hem passat pel Primavera Sound, pel Festival de Pedralbes, pel Festival de
la Porta Ferrada, pel Mercat de Música Viva de Vic, per les Festes de la Mercè,
per les Barraques de Girona... I sí, en aquests concerts-festivals tens
l’oportunitat d’arribar a un públic més ampli i, amb sort, hi ha gent que et
coneix per primera vegada. És una gran experiència, però nosaltres sempre hem
apostat per la feina de la formigueta: les persones properes que comparteixen
la nostra manera de fer i els espais petits on la suor és compartida entre
públic i grup i on els logos de les marques i patrocinadors simplement no hi
tenen cabuda.
Podríem omplir una revista sencera amb les etapes
musicals del Xavi, els seus grups i discos. Ens agradaria haver transcrit amb
prou exactitud el que ens ha explicat aquesta persona que es nota que viu la
música amb molta intensitat, tant quan l’escolta com quan la crea. La connexió
que hi estableix es percep quan en parla i transmet emoció i autenticitat. Des
d’aquestes ratlles el felicitem i li desitgem una llarga vida musical com a
companya inseparable. I ell ens hi afegeix:
—Moltíssimes
gràcies pel vostre temps, i una abraçada a tots els balsarenyencs.
—Gràcies a tu, i endavant! Molta sort i no paris.
Entrevisten: Lluïsa Coma i Alfred Selgas
Fotos: Xavier Calvet
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.