Finalment vam arribar al castell
de Subirats, documentat al segle X, fortificat en època medieval i parcialment
enderrocat al segle XVII durant la guerra dels Segadors. Allà ens en van fer
una detallada explicació històrica. Els 48 components de l’expedició
balsarenyenca vam acabar la bona diada dinant al restaurant El Racó del Pago,
de Subirats. Moltes gràcies als organitzadors i a tots els caminants, que ens
ho vam passar molt bé. La propera sortida serà a Navarcles el 20 de març.
Text i fotos: Alfred Selgas
diumenge, 25 de febrer del 2024
Caminada per Subirats
divendres, 23 de febrer del 2024
Recordant el Ramon Magem
Moltes gràcies per la teva dedicació a la família i sobretot als nets: els has acompanyat sempre que les circumstàncies t’ho han permès. Moltes gràcies perquè ens has fet la vida molt còmoda. Moltes gràcies per ser, senzillament, un home bo. I estem segurs que al cel continuaràs ideant i divertint els qui t’envolten amb tota la teva saviesa.
dilluns, 19 de febrer del 2024
Assemblea general 2024
El dia 9 de febrer de 2024 va tenir lloc l’assemblea general
ordinària del Cercle Cultural de Balsareny. Els reunits van aprovar l’acta de
la reunió anterior, el pressupost previst per a l’any 2024 i l’estat de comptes
de l’exercici 2023, que presenta un superàvit de 669,98 euros. Es va acordar mantenir el mateix
import que l’any passat pel que fa a la quota social (23 euros l’any) i el cost
addicional de la tramesa de la revista per correu (5 euros a l’estat espanyol,
12 euros a l’estranger).
En l’apartat de renovació de junta, es va acceptar la
renúncia de la Laia Riu com a vicepresidenta i membre de la junta, agraint-li
els serveis prestats i la dedicació al llarg del temps en què ha exercit el
càrrec; i es va nomenar vicepresident l’Isidre Prat Obradors. La resta de la
junta directiva continua com l’any anterior.
Es va llegir i aprovar els informes de gestió de la redacció
del Sarment, que es congratula de
l’increment de pàgines i de la col·laboració de moltes entitats locals; de
l’equip que gestiona la publicació digital, amb un notable augment de seguidors
a les xarxes; també de les activitats del grup La Garsa (que participarà en les
actes d’homenatge als germans Guitó que organitzarà el proper novembre l’Ateneu
Rocaus de Sallent); i de la Comissió Casaldàliga (entre altres, presentació
dels llibres de Jordi Corominas i de Francesc Escribano; conferència de Lourdes
Jorge, la parada de llibres i roses per Sant Jordi, l’obra de teatre Pere Llibertat, de Climent Ribera, pels
alumnes d’ESO de l’IE Guillem de Balsareny;
l’acte “Una llum per l’esperança educativa”, un concert de música
brasilera i una exposició sobre l’Agenda 2030). Així mateix es va comentar la
col·laboració del CCB amb diverses activitats de la plataforma Balsareny Educa.
En un altre punt, es va parlar de possibles actuacions
futures del Cercle, entre les quals destaca: l’estudi d’un projecte de
digitalització de la revista Sarment
des del 1976; i la propera celebració dels cinquanta anys del CCB l’any 2026, creant una
comissió que estudiarà l’edició d’un llibre i l’organització d’una exposició commemorativa.
Encarem el futur amb ganes de continuar prestant servei a la cultura i al
teixit associatiu de Balsareny, gràcies al suport dels nostres socis i sòcies
La Junta
Etiquetes de comentaris:
2024-02,
Assemblea,
Balsareny Educa,
Casaldàliga,
CCB,
Editorial,
LaGarsa
Xerrada-taller : ‘Decolonitzar el món i la vida’
El divendres 16 de febrer, a les 7 de la tarda, a la Biblioteca de Balsareny, va tenir lloc una xerrada-taller, amb motiu de la celebració del noranta-sisè aniversari del naixement de Pere Casaldàliga, organitzada pel Cercle Cultural de Balsareny i la Fundació Pere Casaldàliga. L’acte, que portava per títol “Decolonitzar el Món i la Vida”, va comptar amb la presència de Frei José Fernandes, frare dominic brasiler, compromès amb els moviments socials, impulsor de l’Agenda Llatinoamericana al Brasil, que aquest any porta precisament com a lema el tema de la decolonització. També hi va assistir Hélia Marina, una jove brasilera, de la Goiânia, ciutat referent de la zona de l’Araguaia, on forma part de la Pastoral de Joventut, i que actualment està estudiant a Barcelona, on ha coincidit amb Fernandes (ja es coneixien). Ella va contribuir a engrescar la gent a participar en l’acte i també, gràcies a la seva formació musical, va posar-hi un toc alegre i relaxat amb les seves meditacions i cançons, en portuguès i una mica en castellà, acompanyada de la guitarra.
El nombrós públic que omplia la sala de baix de la biblioteca, una seixantena de persones, es va distribuir en rotllana, per promoure la igualtat entre tots, i per poder participar millor de l’activitat, que es va allargar fins prop de les dues hores., de qui acte va ser presentat per Glòria Casaldàliga, alcaldessa de Balsareny i presidenta de la Fundació Pere Casaldàliga, que va remarcar la figura de José Fernandes, un gran coneixedor del bisbe Casaldàliga, de qui va estar al costat defensant les mateixes causes. Fou una de les tres persones proposades pel mateix Pere com a continuador de la seva tasca quan es va jubilar als 75 anys, però, com era d’esperar, no va ser acceptat pel Vaticà, ni ell ni les altres dues.
José Fernandes, amb un llenguatge molt planer, molt pedagògic i entenedor, i, amb els seus acudits alegres, va parlar de què representen Pere Casaldàliga i les seves causes, per les quals ara ell segueix treballant. Hélia va intervenir per mostrar la seva satisfacció d’haver vingut a Balsareny per assistir a aquest espai de memòria i esperança i de seguida va fer intervenir el públic per plantar simbòlicament una llavor de mongetes a la terra, expressant un desig humanitari. La majoria de gent hi va participar amb intencions diverses: justícia, igualtat d’oportunitats per a tothom, educació a l’abast de tots, etc. Mentrestant, Hèlia cantava: “Pon la semilla en la tierra, no será en vano. No té preocupes por la cosecha, planta para tu hermano”. En portuguès: “Poe a semente na terra, não será em vão. Não te preocupe a colheita, plantas para o irmão...”
Tant José Fernandes com Hélia Marina es van pronunciar a favor de la decolonització i van fer paleses les frases més conegudes del Pere, com és que “les nostres causes valen més que les nostres vides”. Fernandes es va referir a la falta d’una política pública de reforma agrària al Brasil. Diu que ell treballa, a la Goiânia, per la gent que no té gairebé habitatge per viure, i fa ponències, “no per parlar dels rics, ni dels Estats Units, ni de Roma... sinó de la gent amb qui ha conviscut el Pere i a qui ha prioritzat per a la seva missió; persones que tenen com a causes les de Jesús i del Pere”. I es va referir al fet que el món està dividit en empobrits i enriquits: “els enriquits quasi sempre són els colonitzadors; els empobrits quasi sempre són les víctimes dels explotadors, els invasors”.
I, què és la decolonització? “És un procés polític i pedagògic de presa de consciència per canviar la lògica única de veure el mon. És un procés de construcció d’alternatives”. Va remarcar la importància que va tenir que Pere Casaldàliga marxés del seu “Natzaret” natal (o sigui Balsareny) per anar a la seva “Galilea”, que és l’Araguaia, conviure amb la situació de colonització i convocar la gent per fer-los veure que són persones explotades; i ho són perquè hi ha explotadors. És una colonització de molts països cap al Brasil, que comporta invasió, destrucció, inclús morts; i també és una colonització nacional: les persones del sud del Brasil (els gauchos) que van cap a les terres de Goiânia i el Mato Grosso. Pere va saber treballar molt bé aquest procés, perquè ell convivia amb les persones ferides pel sistema devastador i depredador i, en paraules de José, “era de les persones més importants de la zona, de les que més aglutinava la gent; tothom el sol·licitava per a tot”.
“Un altre món és possible”, van remarcar tant José com Hélia. Depèn en part de nosaltres: “nosaltres plantem, reguem i recollim el fruit”. Aquest món possible vol dir qualitat en la salut, l’educació i l’habitatge; i que les esglésies ajudin les persones a ser més humanes, entre altres coses. Fernandes va subratllar quatre característiques d’un nou món possible: primer, trencar barreres polítiques, culturals, geogràfiques, ideològiques, religioses..., un únic poble possible i trencar el sistema capitalista; segon, les nostres relacions s’han de fer des de l’educació popular, amb la forma de ser de cadascú, amb diferents mirades; tercer, és un procés polític, fent crítica ben fonamentada i oferint propostes de solucions, cosa que el Pere sempre ha fet. I quart, la solidaritat en tots els sentits. Hem de combatre la fam: “l’estómac ple, però la ment canviada”.
Per a Hélia, la decolonització passa pel respecte a l’ancestralitat dels pobles indígenes, a la natura i a les persones. Cadascú de nosaltres tenim una història que ens fa ser com som i ens hem de respectar mútuament: l’educació popular ens fa veure que tenim sabers diferents i tots tenen la mateixa importància. “No soc mestressa de la Terra, sinó que soc part d’ella i per això la cuido, en contra del que diu el capitalisme”.
Seguint amb la dinàmica de la tertúlia, es va escoltar la gravació d’una peça musical en portuguès que parla dels 500 anys d’ençà de la colonització d’Amèrica (1492-1992). De la lletra de la cançó, els assistents en van destacar les paraules clau: resistència, explotació, exterminació... i sobretot “nova consciència” que cal construir; amb la nova consciència, canviarà la societat i canviarà la història.
La decolonització, per a José Fernandes, significa involucrar-s’hi des de les nostres vides, comportaments, creences i relacions amb les persones i amb l’ambient, sense por d’equivocar-nos. Això és el que fa Pere Casaldàliga, a qui Fernandes considera precursor del papa Francesc en aquest aspecte. I afegeix que “la decolonització és cosa del cap i de les mans; però ha d’incloure-hi el cor i la diversitat i aquesta és complementarietat”.
Tant José Fernandes com Hélia Marina van explicar, amb exemples entenedors i contundents, que la decolonització és “aprendre a desaprendre per reaprendre; és un procés educacional, hem d’aprendre amb les diferents cultures; desaprendre és excloure’n tot el que siguin costums dolents; per tornar a aprendre després”. Un exemple és aprendre a desaprendre la lògica del consumisme promoguda pel capitalisme, per després aprendre a fer un món més respectable.
Per altra banda, Fernandes va descriure la decolonització com un procés de molta lluita, de participació de la gent des de baix contra el poder, fent propostes i essent-hi conseqüents fins al final; i afegí que “Pere és un home de lluita”. El procés també exigeix una coherència, com va mostrar Pere amb les seves lluites contra el Vaticà.
Fernandes va resumir la qüestió amb tres conceptes importants: la interculturalitat i la millor distribució de la renda; reaccionar amb altres mirades a la racionalitat egocèntrica, idea molt ben desenvolupada pel Pere (els del Sud, sempre depenent de la centralitat d’Europa); i la crítica als “tres poders”: el tenir (acumulació de la terra), el saber (els sabers s’han de complementar) i el ser (cal una altra manera de ser). A la part final de l’acte, Hélia va dirigir una cançó dedicada a la Terra, que va entonar també el públic, amb una mica de coreografia inclosa.
Fernandes va voler acabar parlant de Pere Casaldàliga com a un dels principals protagonistes del procés de decolonització; i va esmentar dos teòrics de referència que també han treballat amb la mirada posada a l’Amèrica Llatina: el filòsof argentí Enrique Dussel i el pedagog brasiler Paulo Freire, que han defensat que qualsevol acte col·lectiu no ha de tenir un líder destacat, sinó que tothom ha de tenir el mateix protagonisme; per això el Pere era senzill com l’altra gent. Cal un protagonisme col·lectiu i no una societat dels dominants, dels que concentren les terres, les riqueses, les propietats, el saber, etc., que tenen por que la gent s’agrupi en moviments socials. També va afegir que “cal canviar la societat piramidal, on només un 1 % és a dalt de tot. No volem el mal de ningú sinó el bé de tothom, inclús dels que tenen més”.
Finalment hi va haver algunes intervencions del públic i es va interpretar la cançó, en portuguès, “Trovas ao Cristo Libertador”, dedicada a Pere Casaldàliga, amb una tornada que diu: “Viva a Esperança, viva a Esperança”.
Per acabar la tertúlia, i abans de dedicar una forta ovació als dos convidats, els assistents van recitar conjuntament aquestes paraules, en homenatge al Pere, al seu “santuari”, el seu “Natzaret”, que és Balsareny, on va sembrar la seva llavor: “La flor d’avui és la llavor d’ahir”.
Text: Isidre Prat Obradors
Fotos: Isidre Prat / Comissió Casaldàliga
Etiquetes de comentaris:
2024-02,
Biblioteca,
Casaldàliga
Pas de Branca: el Cau es fa gran
ESCOLTISME
Tenim alguna novetat important respecte a l'any passat. El nostre petit Cau es fa gran, no només pel fet que complirem seixanta-nou anys (amunt i avall) des de la seva creació, sinó també perquè n’hem eixamplat la base. Aquest curs hem obert la nostra quarta branca, Pioners i Caravel·les, formada pels joves més grans de l'agrupament. Podem dir orgullosament, tenint en compte el poble petit d'on venim, que en total som 54 infants i joves i un equip de 13 caps. A partir d'ara, ja podem donar servei a nens i nenes des de 6 a 16 anys.
Per començar aquest nou curs vam celebrar el Pas de Branca. Aquesta festivitat, seguint la tradició, va reunir tots els escoltes, caps, familiars i coneguts. L’acte va permetre gaudir d'un espectacle teatral representat pels infants i joves.
El primer trimestre va passar volant! Per Nadal, vam marxar a Castellar de N'Hug, a la casa de colònies La Closa, envoltada de camps i vaques. Allà vam passar tres dies espectaculars on vam poder gaudir del clima del Berguedà i visitar les fonts del Llobregat, aquest any ben seques, cal destacar. Vam fer un pilot d'activitats, des de caminades pel poble i voltants a activitats no tan mogudes, com la nit de discoteca. Bé, sent realistes, alguns van moure's més llavors que durant el dia.
Ara venim d'una pausa. Per Traginers i Carnaval no vam fer Cau, però encarem la resta del curs com una flor primaveral que floreix al març. Tornarem a informar-vos de com avança el curs. De moment, us podem dir que ens estem centrant a preparar les colònies de Setmana Santa, en què marxarem les branques per separat durant tres dies. Espais i sortides com aquestes són les més importants per a la cohesió de grup!
Si voleu estar informats de totes les activitats del Cau, seguiu-nos al nostre Instagram @guillemdebalsareny .
AEiG Guillem de Balsareny
Fotos: AEiG GdB / Jordi Vilanova
Subscriure's a:
Missatges (Atom)