ENTREVISTA
Són les
nou del vespre i estic a punt de sopar. El dia ha estat bo i és una sort poder
estar en aquesta pau del mes d’abril a Balsareny. Llàstima que no pugui dir que
aquesta pau no es pugui respirar arreu del món. Però, sense entristir-nos,
celebro poder obrir un mes més aquesta finestra oberta, avui amb goig oberta de
bat a bat que em permet tenir una llarga xerradeta amb en Climent Ribera, actor
i director teatral, a qui darrerament hem tingut molt a prop nostre com a
responsable director dels Pastorets de Balsareny.
Climent
Ribera Riera va néixer
a Navàs l’1 de febrer de 1993 i actualment resideix a Balsareny. Pel que fa als
estudis, li ha interessat molt poc estudiar. Creu que hi ha moltes coses molt
més interessants i que es perd el temps durant molts anys estant tancats a les
escoles i als centres formatius. Ribera va anar al Col·legi de Teatre de Barcelona,
on, per coses de la vida, tal com ens comenta, tampoc va acabar els estudis
reglats. Actualment segueix fent coses de formació quan sent que les ha de fer
i li ve de gust; ha fet formacions de dramatúrgia a l’obrador de la Sala
Beckett. “Sempre he anat treballant i és com més he aprés”, ens diu. Durant el temps de lleure principalment sol estar amb els amics: “sempre
rodejats de menjar i beure (que no faltin), no em cal gaire, i si hi pot haver
bona música ja ho tenim tot” , ens
explica.
— Deixa’m rebobinar i preguntar-te; des d’aquells dies de “Qüestió de
4”, com ha evolucionat la teva vida dins
el teatre?
— Va ser una època preciosa,
era molt jove i vaig aprendre moltes coses; tot això em va donar taules i bagatge
per la professió i per la vida també. D’aquells dies en queden l’essència, la
il·lusió, en queda l’amistat, moltes històries, moltes anècdotes, molts records
i aprenentatges. En queda la inquietud i una part de la innocència de
l’arrencada que la sumo a l’experiència que ja tinc. En queda tot això, que no
és poc.
— Darrerament hem sabut que després d’uns anys al capdavant de la
direcció dels Pastorets de Balsareny, aquesta passada ha estat la teva última.
Per què?
— Han estat cinc anys intensos
i notava que era el moment perquè els Pastorets caminessin sols. Marxo satisfet
i content, creient que he fet una bona feina i havent rebut molts aprenentatges
del projecte cap a mi també. No hi ha un perquè, ni una raó concreta,
simplement que les coses tenen principi i final (com a etapa) i la primavera
passada vaig pensar que era el moment de tancar aquesta etapa. És bo que tots
siguem conscients de quan arriba el final de cada cosa, que no som
imprescindibles (si no, seríem eterns) i igual que estem de pas per la vida,
estem de pas en cada cosa que fem. Tant els Pastorets com jo necessitem foc
nou, oxigen i fer les coses d’una altra manera. Em costa molt fer durant gaire
temps la mateixa feina i crec que cinc anys són molts!
— Com i en què et vas inspirar per fer la direcció dels Pastorets? I de
la nova versió que en vas fer els anys de pandèmia?
— La idea inicial era fer un
camí de tres anys d’anar revisant el tradicional espectacle de Folch i Torres,
però el tercer any es va veure truncat per l’aturada que vam tenir tots; no podia
perdre una feina més i vaig demanar a la junta si els semblava bé tirar endavant
aquesta versió contemporània que vaig crear, no com a encàrrec, sinó com una
iniciativa per supervivència, i els vaig agrair molt que acceptessin. No et sabria
explicar com és un procés de creació, et ballen coses pel cap: imatges, idees,
músiques, frases, llibres, pel·lícules, poesies… (qualsevol estímul pot ser el
bo) i un dia, quan la inspiració decideix, sents com si tot el trencaclosques
s’anés fent sol i notes com si a dins teu hi hagués una pilota que baixa per
una baixada i llavors ja no pots parar. En ambdós casos hi havia unes línies
que tenia clares i vaig intentar dur-les a escena intentant replicar el que
tenia dins el meu cap.
— Què ha significat per a tu agafar la responsabilitat de dirigir un
espectacle sobre el somni dels populars Lluquet i Rovelló, i en aquest cas
Rovellona?
— Els Pastorets son el bressol
de les actrius i actors catalans per excel·lència i com a tal em va fer molta
il·lusió que els Pastorets que em van fer pujar a l’escenari de petit, ara em
demanessin que me’ls mirés, no com a espectador, sinó com a director: tothom podria
veure els Pastorets amb els meus ulls! Des de l’any 2004 fins avui (amb una
llarga interrupció del 2010 al 2018), els Pastorets m’han portat coses
meravelloses; des de pujar a l’escenari, fins a moltes persones que han
esdevingut importants a la meva vida, passant per tenir l’oportunitat de
conèixer altres Pastorets en diferents aspectes i formats i tenir la sort de
poder treballar i aprendre de gent que estimo.
— De
tot aquest camí d’aquests cinc anys, amb què et quedaries?
— Primerament amb les persones:
els Pastorets m’han brindat l’oportunitat de conèixer, retrobar, compartir i
estar amb gent meravellosa. Però també em quedaria amb tot el que he pogut fer;
haver-hi pogut introduir la gran majoria de canvis que volia, haver contribuït a
fer un espectacle molt més actual i revisat, àgil i adequat a la sala que
tenim. Com, per exemple, despullar l’escenari d’escenografia, les grans
escenografies no es porten des de fa anys i això juga a favor quan has de treballar
en una sala com el Sindicat (poc preparada per acollir espectacles amb molta
gent, sense una bona pinta, sense fons i sense laterals). No oblido que és una
sala polivalent i no un teatre, però al Sindicat li convé una bona repassada,
sobre tot en temes de llum i so; li convé un equip tècnic que vetlli permanentment
per la sala i li convé tornar a tenir les portes obertes a totes les entitats.
Li convé vida!
Em sento orgullós d’haver creat noves dinàmiques, d’haver donat cabuda a tothom qui ho ha volgut, d’haver aportat un rigor i una disciplina; la gent ha de saber que no pot posar condicionants en un projecte on no són sols: no podem fer 25 pastorets, n’hem de fer junts uns de sols! Si s’hi vol sortir, s’ha d’assajar i tot el que té a veure amb el vestuari i la caracterització són una decisió de direcció i no pas dels actors. És important saber marcar unes línies i a partir d’aquí treballar en una direcció. M’ha encantat haver pogut compartir aquest últim any amb l’Aina i la Laia Rodríguez i els desitjo totes les coses bones del món: espero que tota la gent que formen la junta, totes les persones implicades en l’espectacle i tota la gent nova que s’hi pugui anar afegint les acompanyin com es mereixen.
Em sento orgullós d’haver creat noves dinàmiques, d’haver donat cabuda a tothom qui ho ha volgut, d’haver aportat un rigor i una disciplina; la gent ha de saber que no pot posar condicionants en un projecte on no són sols: no podem fer 25 pastorets, n’hem de fer junts uns de sols! Si s’hi vol sortir, s’ha d’assajar i tot el que té a veure amb el vestuari i la caracterització són una decisió de direcció i no pas dels actors. És important saber marcar unes línies i a partir d’aquí treballar en una direcció. M’ha encantat haver pogut compartir aquest últim any amb l’Aina i la Laia Rodríguez i els desitjo totes les coses bones del món: espero que tota la gent que formen la junta, totes les persones implicades en l’espectacle i tota la gent nova que s’hi pugui anar afegint les acompanyin com es mereixen.
Climent Ribera i Núria Gómez, a 'La flor de l'autopista' |
Josep Gudayol i Puig