En primer lloc,
l’enhorabona a Gent de Balsareny per haver guanyat les eleccions i assumir
l’equip de govern local, i a vós per haver estat proclamat alcalde.
—Com valoreu el
resultat de les eleccions?
—Molt positiu.
Creiem que és així perquè som un grup polític municipal que va sorgir de la
base social del poble, a través de la ciutadania organitzada, i hem assolit uns
resultats electorals positius i ascendents, partint de 0 a 607 vots.
—Com valoreu el
fet de ser l’alcalde més jove de la història de Balsareny, i el fet que tot
l’equip de govern, en conjunt, no arriba a sumar 100 anys?
—La joventut no
suposa un obstacle a l’hora de gestionar un Ajuntament. Considerem que és molt
més important que se’ns jutgi per la nostra gestió que per la nostra edat.
—Comenteu, si
us plau, com van anar les negociacions postelectorals amb els dos altres grups
representats a l’Ajuntament. Creieu que no era possible arribar a algun acord
per governar conjuntament amb algun altre grup o amb tots? No hi havia aspectes
programàtics que es poguessin compartir? Va mancar flexibilitat en tots els
grups, o en alguns?
—Des del grup
municipal de Gent de Balsareny creiem que era molt possible arribar a un acord
amb tots dos grups. Per qüestions programàtiques, considerem que aquest acord
era més factible amb el grup d’ERC que amb el de CiU.
—Des de l’equip
de govern en minoria, com serà la relació del vostre grup amb els altres dos?
Hi haurà diàleg i receptivitat? Què els oferiu i què n’espereu?
—La relació de
l’equip de govern amb els altres grups municipals seguirà sent i serà fluida.
Gent de Balsareny sempre hem apostat pel diàleg i l’entesa: entenem que el
nostre modus operandi es basa en moviment assembleari; per tant, és evident
que apostem pel diàleg i l’acció conjunta.
—A la campanya
electoral, Gent de Balsareny propugnava la creació d’un Consell de Poble. Com
el penseu estructurar perquè sigui representatiu, àgil i eficient? Com podrà
aquest organisme substituir o complementar la legitimitat d’un consistori
sorgit de les urnes?
—S’haurà
d’estructurar des d’una base sòlida i per tant, s’haurà de fer d’una forma molt
acurada. És a dir, s’ha de començar a establir la representativitat dels
diferents barris del poble, la del teixit associatiu i d’entitats, laboral i
d’altres estaments que puguin representar els diferents col·lectius existents al
poble.
El consell del poble no pretén substituir,
sinó que la seva finalitat és complementar per millorar la comunicació entre
els òrgans institucionals, com l’Ajuntament, i la ciutadania.
—El vostre codi
ètic preveu prioritzar les necessitats socials del poble, fomentar la
participació ciutadana i informar amb transparència. Com ho penseu dur a la
pràctica?
—A nivell social
serà l’Ajuntament qui es responsabilitzi dels greuges d’un sistema econòmic
injust. Considerem que el benestar de la població no pot dependre de la
voluntat dels poderosos, sinó que ha de ser l’administració pública la que
garanteixi els drets i la dignitat de les persones. No només nosaltres ho
creiem així, sinó que és la conclusió a què hem arribat després de reunir-nos
amb Càritas, que era la que fins ara s’ocupava majoritàriament d’aquestes
problemàtiques.
Respecte de la transparència, a dia d’avui
ja hem posat en marxa la pàgina de Facebook i Twitter de l’Ajuntament, per tal
que la informació arribi al màxim nombre de persones possible.
I pel que fa a la participació ciutadana,
la nostra activitat de govern estarà regida per les directrius que marqui la
població en processos participatius que posarem en marxa més endavant, com són
per exemple la implementació d’uns pressupostos participatius; i consultes
sobre qualsevol decisió rellevant per al municipi —per exemple, sobre la
construcció dels dipòsits de gas, quan totes les persones del poble
tinguem accés a la màxima informació possible.
—Com veieu
el pla d’ordenació urbana municipal (POUM) que va promoure el govern anterior?
Hi donareu suport o el modificareu?
—El pla d’ordenació urbana municipal (POUM), és una de les eines més potents i rellevants per al
desenvolupament econòmic, social i mediambiental de qualsevol poble o ciutat;
és per això que pensem que les decisions
que s’han de dur a terme s’han d’estudiar degudament, ja que prendre una decisió
aquestes alçades seria un acte irresponsable i precipitat.
—Com valoreu
el procés de traspàs de poders per part de l’equip sortint? Ha estat fluid i
col·laboratiu?
—Sí, el traspàs
ha estat còmode i col·laboratiu. Gran part dels antics regidors i regidores ens
han ofert la seva col·laboració per a qualsevol de les tasques amb les que ens
puguem trobar.
—Com us
repartireu entre quatre regidors les àrees d’acció municipal?
—Així:
- Albert Neiro: Alcaldia, Benestar Social, Atenció a les Persones i Salut, Hisenda i Governació i Seguretat.
- Jorge Aguilera: Urbanisme i Obres Públiques i Medi Ambient.
- Albert Otero: Comunicació, Informació i Participació i Cultura, Festes i Esports.
- Mariola Fabián: Educació i Joventut i Promoció Econòmica, Comerç, Treball i Igualtat de gènere.
—Per acabar,
voleu donar algun missatge al poble de Balsareny?
—Qui realment
mou el poble són les persones que, tot i l'adversitat del moment, s'aixequen
cada dia per lluitar i treballar per millorar la situació dels que l'envolten.
Aquelles persones que dinamitzen el poble sacrificant l'interès personal per
formar part de col·lectius, entitats i associacions. Aquestes persones són
l'autèntic i necessari motor que mou Balsareny.
Entrevista:
Ramon Carreté
Fotos:
Sarment