Resum de la trobada matinal de
Balsareny Educa, feta al Sindicat el dia 3 de juliol de 2021. A les deu del
matí, i amb la presència d’unes 25 persones, vam començar la trobada tot
repassant el contingut i la dinàmica del matí i seguidament vam escoltar la comissió de Memòria-Balsareny que ens van exposar quines són les
activitats que duen a terme, les descobertes i les tasques. També van incidir
especialment, en la manera de treballar i descobrir.
En conjunt ens van mostrar una
manera de fer planera, agradable en la pràctica i molt lliure, on cadascun dels
membres que hi participa marca el seu ritme i la seva dedicació. Organitzats
des d’aquesta perspectiva van mostrar els camps en que van avançant:
Una
sistematització i organització de dades i documents que porten fonamentalment
la Isabel i l’Isidre, també oberta a qualsevol que s’hi vulgui afegir i que
hauria de facilitar l’accés a documentació que faci referència a testimonis de
memòria.
Un
treball sobre la història de l’Escola a Balsareny, des dels inicis que se’n té
informació, passant a episodis on encara hi ha persones que els poden relatar i
fins a la contemporaneïtat. Ho porta la Dolors i ja compta amb força informació
i documentació.
Un
seguit d’entrevistes testimonials de persones molt grans, que han estat
testimonis de fets i vivències com ara l’arribada des de terres llunyanes al
poble, la guerra, les activitats quotidianes que ara ja són història des de la
perspectiva personal (femenina per exemple)... algunes de ja acabades i altres
en preparació, fetes per la Lluïsa i altres membres de la comissió.
La web
i les seves possibilitats, juntament amb el treball excel·lent en forma de mapa
interactiu sobre els comerços i serveis del Balsareny del segle XX, elaborada i
presentada pel Xavi Novell, que incloïa també el treball d’arxiu i
classificació d’elements com ara cartells, entrades, octavetes i fotografies
que es van trobant.
En
totes aquestes tasques, el grup recalcava explícitament la fórmula lliure i
sense cotilles que volen seguir fent, tot convidant tothom a
participar-hi sense cap compromís i amb tota llibertat. Un exemple de
com es pot caminar en la recerca de memòries d’una manera plaent. Una delícia
d’exposició i xerrada coral d’aquesta comissió.
A un
quart de dotze vam convidar dos representants de l’imminent agrupament escolta,
que ens exposessin breument els passos que s’han dut a terme per tal de
reiniciar les activitats de l’Agrupament
Escolta Guillem de Balsareny. Aquesta aportació la incloem en la posada en
marxa d’una comissió d’Entorn, que
des de Balsareny Educa estem treballant i en què els escoltes hi tindrien un
paper clau. No cal dir que el fet que el curs que ve, segons ens van assegurar
els joves impulsors, es tornin a posar en marxa els escoltes, com a moviment
d’educació no formal en l’oci i el lleure, va ser rebut per tothom amb
moltíssim entusiasme i vam convenir en la necessitat de posar-hi tot l’esforç
per ajudar-los i fer-los costat.
A dos
quarts tocats de dotze, vam passar al treball de reunió de cadascuna de les
comissions combinant-los amb esmorzar i cafè, on cadascuna havia de resumir el
treball fet durant el darrer any i traçar les línies per al curs vinent. Tenint
en compte que la comissió de Memòria ja havia fet aquest treball per a
exposar-nos-el, i ja l’hem descrit, passem a resumir allò treballat en les
altres dues comissions.
Reflexions de la Comissió Pere Casaldàliga
En
aquest grup de treball s’han dut a terme moltíssimes activitats, reunions de
treball i tasques ben diverses. Per enumerar-ne unes quantes:
- Missa per la mort del Pere el 8 d’agost del
2020, on el grup de voluntaris va participar en l’organització, amb una
participació molt gran.
- Exposició sobre el Pere, al Casino i a
l’escola.
- Elaboració
del projecte Petjades del Pere, amb reunió amb l’Ajuntament per tal que li
donin impuls i se’l facin seu.
- Participació a l’acte Per l’Esperança, fet a
Barcelona.
- Participació
dins de la recentment creada Fundació Pere Casaldàliga, conjuntament amb el Cercle
Cultural.
- Reunions del grup per al treball educatiu,
amb la idea de fer-ne un projecte educatiu que faci participar de la figura i
sobretot de les causes del Pere Casaldàliga a tothom, en especial a la població
jove i infants. D’aquest treball n’estan sortint un seguit d’idees i projectes:
Treballs
de textos realitzats a l’Escola.
Proposta
d’obra de teatre que cada curs representaran els de primer d’ESO, en el marc
del nou institut-escola. En aquest sentit ja s’ha encarregat el text i s’estan
pensant iniciatives per a fer-lo potent i que transcendeixi el marc de
Balsareny.
Proposta
de nova exposició itinerant, molt didàctica i interactiva, que posi la figura
del Pere i les seves causes en un pla que vagi més enllà del religiós i l’inclogui
en l’humanisme social, la cultura de la pau i la lluita pels drets humans.
Propostes
per a treballar en recerques, crèdits de síntesi, etc.
- Organització,
amb la intenció de consolidar-ho com una activitat anual, del dia 8 d’agost, al
Castell, d’una vesprada dedicada al Pere Casaldàliga en ocasió de l’aniversari
de la seva anada cap a la casa pairal.
Aquesta primera activitat tindria elements com la llum d’esperança, una missa, un acte i un concert. Tot en un
ambient positiu de trobada en un vespre d’agost.
- I
diverses reunions on s’ha anat parlant de possibles activitats i, sobretot, hem
anat debatent sobre la perspectiva de consolidar Balsareny com a centre a
Europa (juntament, és clar, amb Barcelona) on la Fundació tindria l’anhelat Centre Internacional de Cultura de la Pau
Pere Casaldàliga, amb un any —el 2028, centenari del naixement del Pere— com
a horitzó desitjable.
Reflexions de la comissió de voluntariat
Des de
la comissió hem fet cartes a totes les entitats i ens n’han contestat sis. Demandes
i propostes fetes:
- Fira Sant Jordi.
- Futura coordinació Centre Cívic amb Els
Ametllers. Ganes de fer coses plegats. Centre cívic, disponibilitat d’espai
(enfocat sobretot a l’escola: per fer-hi teatre i d’altres activitats...).
- Interrelació joves amb avis, per ajudar-los a
millorar la utilització dels mòbil, per exemple.
- Homenatge a Pere Casaldàliga a Barcelona.
Valoració:
decebudes per la manca de resposta. Caldria ampliar el grupet motor. Caldria
redefinir i donar a conèixer els objectius del grup de voluntariat. Fer-nos
entendre.
Valoració
de la resta de comissions: segons el que han anat manifestant, molt bona.
Valoren molt la feina de Voluntaris.
Propostes
de futur: Convocar presencialment i personalment (a la Biblioteca...) representants
de cada entitat del poble —si més no de les que ens sembli que hi poden tenir
més disposició— per explicar-los bé la finalitat que es pretén. Que en resulti
un telèfon de contacte o una persona que faci d’enllaç amb Voluntaris. En
principi ho faríem durant la primera quinzena de setembre. De fet, voluntaris
potencials ho som totes.
La
Comissió de Voluntaris no ha de ser només un grup d’escarràs (traginar
cadires...) quan fa falta. Poden gestionar un banc del temps i de destreses.
Potser,
Voluntaris ha de ser el pal de paller d’una interacció transversal entre
entitats. Partim de la base que cada
entitat hauria d’aspirar a no tancar-se en si mateixa, sinó obrir-se a la resta
per desenvolupar objectius comuns. Si aquest principi no és compartit i
cadascú s’acastella en el seu “xiringuitu”, llavors Voluntaris té menys sentit.
Per exemple, la futura jornada sobre l’entorn - el riu, pot posar en interacció
Escoltes, Centre Excursionista, potser l’escola, molts membres de la resta de
comissions de Balsareny Educa, ciutadania... i Voluntaris en portaria la
coordinació, la dinamització, la interacció.
Potser,
Voluntaris pot assumir un paper molt rellevant si les seves accions es pensen
en termes d’ajudar a posar les condicions perquè alguns projectes d’entitats
esdevinguin exitosos: per exemple, si es donés el cas, podria acompanyar els
futurs escoltes a l’escola perquè expliquessin a les classes la seva proposta;
podria ajudar a posar en contacte representants del Casal d’avis amb els
docents de l’escola que s’ocupen d’alumnat disponible per ensenyar informàtica
a gent de la tercera edat; podria incentivar l’ús del teatre per part de l’escola
en el Centre Cívic... Això seria com un paper d’acompanyant que facilita que
moltes iniciatives arribin a bon port.
Finalment
vam repassar la feina i les perspectives de cada comissió i vam acordar tornar
a fer una trobada a la tardor per a enfilar el curs vinent, que preveiem amb
una normalitat més alta que els passat. A les 13h i pocs minuts donàvem per
acabada la trobada.
Text: Balsareny Educa
Fotos: Jordi Vilanova