Quan l’Ajuntament no disposa dels mitjans necessaris per a la
prestació d’un servei o la realització d’una activitat, ha de contractar a una
empresa o professional especialitzat per portar a terme aquesta prestació.
Per fer aquests contractes l’administració ha de seguir un
procediment que garanteixi els principis de llibertat d’accés a les
contractacions públiques, publicitat, igualtat de tracte i transparència dels
procediments.
La llei regula diferents procediments per fer les
licitacions; però, resumidament, es podrien destacar els següents aspectes més
significatius:
Per començar, s’ha de fer l’acord d’inici de l’expedient,
on, entre altres temes, es justifica de la necessitat de contractació dels
serveis.
A continuació es redacten els plecs de condicions
administratives i tècniques. Els plecs són la normativa que regula el contracte;
aquí hi figura el preu del contracte, la seva durada, les condicions de
prestació del servei, com es valoraran les ofertes, les condicions tècniques,
la possible subrogació del personal, etc.
Un cop aprovats els plecs i l’expedient, es publica un
anunci per tal que totes les empreses i/o professionals que ho desitgin puguin
presentar les seves millors ofertes. La informació de totes les licitacions de
contractes es pot consultar a la web de l’Ajuntament, concretament al perfil
del contractant.
Transcorreguts els terminis legals per a la presentació de
les ofertes, es procedeix a la seva valoració, la qual és molt objectiva, fins
i tot en un alt percentatge automàtica, ja que s’ha de fer cenyint-se als
barems establerts al plecs. L’acompliment de cada barem comporta assolir la
puntuació que té assignada i la suma de totes elles ens dona la puntuació total
de cada oferta.
Un cop fetes les valoracions de les ofertes, i suposant que
l’empresa compleixi tots els requisits legalment establerts, l’òrgan de
contractació efectua l’ adjudicació del contracte a la empresa que hagi tingut
la millor puntuació. Finalment sols falta la formalització i signatura del
contracte i l’empresa ja pot començar a prestar el servei el dia que s’acordi, segons
les condicions establertes als plecs.
El temps de durada de tot el procés sol estar al voltant de tres
mesos. Això es degut al fet que, en cadascun dels passos que es van realitzant,
hi ha uns terminis que s’han de complir. Cas d’haver-hi impugnacions o recursos,
el procediment es pot allargar considerablement.
Normalment ens preguntem: què passa amb el personal quan hi
ha un canvi d’empresa per causa de una nova contractació?
En aquest cas, els plecs preveuen, ja sigui per determinació
legal o a conseqüència del que preveu el conveni col·lectiu sectorial aplicable,
que la nova empresa té la obligació d’assumir, en les mateixes condicions
laborals, tot el personal que estava assignat a aquest servei per part de
l’empresa anterior. Òbviament, les persones treballadores afectades sempre
podran decidir si accepten la subrogació i continuen amb la relació laboral. A
més, en no poques ocasions, hi ha pactes de mutu acord entre totes les parts
afectades que modifiquen l’aplicació automàtica de la subrogació. El més important
és que els drets laborals de les persones treballadores, en cas de canvi de
l’empresa que presta el servei com a conseqüència d’un procediment de
contractació, estan garantits.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.