Proposta d’activitat biblioteca-escola adreçada als nens de parvulari:
Les maletes viatgeresAquest mes d’octubre del 2011 hem posat en funcionament una nova experiència de col·laboració biblioteca-escola que es diu: les Maletes viatgeres. Hem preparat 6 maletes amb 7 contes a l’interior (un per a cada dia de la setmana) per a cadascuna de les aules del parvulari de l’escola Guillem de Balsareny.
Metodologia
La maleta se l’emporta cada nen/familia un dilluns i la tornen el proper dilluns que se l’endurà un altre company de classe. Així, cada nen que s’emporta la maleta té un conte per mirar, llegir i gaudir conjuntament amb el pares per a cada dia de la setmana.
Objectius
Crear hàbits lectors. La proposta té dues clares intencions:
- Per una banda, oferir als més petits una selecció de contes especialment pensats per a la seva edat, per tal que en gaudeixin i comencin a prendre el gust per la lectura. Es pretén que el fet de mirar contes sigui un joc més dels habituals del dia, de manera que s’integri en els hàbits de l’infant.
- Per altra banda, es vol conscienciar als pares del paper important que juga la família a l’hora de crear hàbits lectors en els seus fills. La importància de compartir i gaudir les primeres lectures conjuntament pares i fills. La importància de trobar una estona cada dia per a explicar un conte.
Temporització
De setembre a juny de cada curs escolar dels alumnes del parvulari de l’Escola Guillem de Balsareny
Decàleg dels hàbits lectors
Començar a “llegir” abans de saber llegir: mirar, descobrir el llibre : deixar que el nen el manipuli, que jugui a passar pàgines, que explori els forats, les finestretes, els troquelats...
Ens fixem: Com és? De quins colors?, quina forma? Què hi ha dibuixat?
Diferenciar dibuixos (imatges) i lletres o paraules, explicar les imatges que hi ha al llibre...
Explicar o llegir el conte. Els agradarà més si de tant en tant canviem el to de veu, fem sorolls, gestos amb les mans, amb la cara.
Copsar la seva atenció explicant el conte que ja coneix, canviant els personatges, els fets i que ens alerti de l’errada.
Fer-los aprendre paraules, frases, cançons, poesies...
Recitar-los rimes, llegir-los poesia en veu alta.
El plaer de la lectura s’encomana: donar exemple llegint llibres, revistes, diaris... llegim davant seu gaudint de la lectura.
Acompanyar als fills/es a activitats culturals: sessions de contes, teatre, exposicions, concerts... per anar afinant la sensibilitat i la imaginació del nens.
Compartir la lectura amb els fills/es. Fer-los participar en la narració: Fent-los repetir paraules, frases... Fent que identifiquin els dibuixos. Fent que ens expliquin ells la història si ja l’hem explicat abans: els agraden les repeticions.
Acompanyar els fills/es als llocs on són els llibres: llibreries i biblioteques. Mirar i triar junts els contes que llegiran.
Ensenyar a tenir cura especial pels llibres, destinant-hi un espai adequat.
Dedicar cada dia una estona per a la lectura: Busquem el lloc i el moment apropiat, còmode, tranquil....
Qualsevol nova situació pot proporcionar-nos motius per anar a buscar un llibre. Per exemple, si adoptem un animal de companyia, anem a buscar informació a la biblioteca sobre com cal cuidar-lo... Descobrim el món que ens envolta a través del llibre: plantes, animals, formes, colors...
Aprofitar ocasions assenyalades, com aniversaris, Reis..., per regalar contes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.