dimarts, 15 de juliol del 2025

Ara fa... 48 anys: arribada del telèfon automàtic

 
La plaça de l'Ajuntament amb la cabina el 1977 (AFB/CCB)

L’any 1977 fou l’any de l’arribada del telèfon automàtic a Balsareny. En el Sarment núm. 22 del mes de novembre ens en fèiem ressò a la secció de noticies: «El passat 15 d’octubre Balsareny fou noticia en entrar en funcionament els nous telèfons automàtics». Mesos desprès desapareixia la Centraleta manual que estava ubicada a l’edifici de cal Masplà, on actualment hi ha “La Caixa”. A la pàgina web de Memòria de Balsareny, de Balsareny Educa, i també a YouTube, podeu veure el vídeo que recorda com era i com funcionava aquella centraleta.

Cal Masplà, amb la xurreria i l'autocar del Cintet (AFB/CCB)

Centraleta telefònica, anys 1970 (arxiu)
 
Tanmateix, no tot va ser una bassa d’oli. En el procés d’instal·lació es van generar certes polèmiques entre els usuaris. La companyia Telefónica, en un primer moment, pretenia que la gent interessada es desplacés a Barcelona per signar el contracte. La intervenció de l’Ajuntament va fer que finalment s’avinguessin a venir a Balsareny per facilitar aquest tràmit. També va generar molt enrenou  la ubicació d’una  cabina telefònica —que van posar davant de l’Ajuntament, just al costat del monument que hi havia—, i encara el fet que la companyia només oferia el model “Góndola“ als nous usuaris. Així, en el Sarment núm. 18, del juny d’aquell mateix any, escrivíem:
 
«[...] És normal que una de les tres cabines l’hagin plantificada al bell mig de l’únic monument que hi ha dintre el casc urbà de Balsareny? No cal que ens fiquem amb la Telefònica, encara que la Telefònica és fiqui amb nosaltres, però... És cert, senyors de la Telefònica, que encara es poden posar telèfons normals amb volant automàtic? Si és així (i com que ho és), de què ve que només poguéssim escollir-ne d’entre dos tipus més cars (de compra i de lloguer) altrament? Ai... aquestes accions...!»

Cal Masplà, nevada de 1962 (AFB/CCB)
 
Amb aquest record, volem fer memòria d’un moment clau en la història recent de la nostre societat i de com de ràpida ha avançat la tecnologia. A hores d’ara, aquells nous telèfons gairebé són 
també història passada.
 
Selecció: Joan Prat
Fotos: Arxiu Fotogràfic CCB
 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.