dijous, 20 de setembre del 2018

Sí, la música fa...



Sí, la música fa...

“El 8 de juny de 2017 el ministre d’Educació de França Jean-Michel Blanquer va exposar les directrius a seguir per a reformar l’ensenyament. Entre les propostes hi havia desenvolupar l’ensenyament de la música”.

Així comença un article amb el títol “Sí, la música fa intel·ligent” publicat a l’edició francesa de Scientific American d’aquest agost-setembre. (Pour la Science. Spécial musique, núm. 100).

L’articulista, Nicolas Guéguen, psicòleg del comportament, es pregunta a continuació si la música realment mereix una plaça a les agendes sobrecarregades dels escolars. La resposta que es dona és: “Sí, si hem de creure les recerques en psicologia. L’exigència i el rigor necessaris en l’aprenentatge d’un instrument semblen tenir influència sobre múltiples capacitats cognitives i trets de caràcter. Practicada en grup, la música ajuda a obrir-se vers els altres.” Aquest últim factor l’exemplifica amb un experiment [1] dirigit per l’institut Max Planck: infants de 4 anys, per parelles, realitzen una tasca, un joc amb granotes de fusta. A la meitat de les parelles se’ls proposa resoldre la tasca amb l’ajuda de música (cantant i tocant petits instruments de percussió) mentre que l’altra meitat ho fan només amb l’ajuda de la parla. Una vegada acabat l’exercici es dona a cada infant un tub transparent amb una sèrie de boles dins. L’experimentador ha manipulat un dels tubs de manera que la tapa de baix d’un d’ells es desprèn i les boles cauen. Es tracta d’observar si l’altre/a infant, aquell/a a qui no han caigut les boles, ajuda l’altre/a a recollir-les. D’entre els que han realitzat l’exercici de les granotes amb música el 54% ajuden el company/a. Del grup que no ha emprat la música només el 17% es mostren solidaris/es.

Interessant, oi? A l’escola de música ens ho sembla i ens confirma les virtuts de la tasca que fem entre tots. Ja sabeu on som!

Escola Municipal de Música de Balsareny


[1] Kirschner, S; Tomasello, M. 2010. Joint Music making promotes prosocial behavior in 4-year-old children. Dins “Evolution and Human Behavior  31”. Pàg. 354 -364

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.