dijous, 13 d’abril del 2023

Imatges de Balsareny

Cal endevinar, com de costum, on es troba aquesta imatge i què representa. Pertany al terme municipal de Balsareny o bé als termes fronterers. Publicarem la solució més endavant en aquest mateix post.

Text i foto: Isidre Prat Obradors

Solució a ‘Imatges de Balsareny’

Es tracta de la fita geodèsica que es troba al cim del Tossal de les Pinasses, de 622 metres d’altitud, considerat el punt més alt del terme municipal de Balsareny. De fet, com ja hem dit altres vegades, té pràcticament la mateixa altitud que la Torre de Castellnou, que es troba molt a la vora, i pels dos pics hi passa la línia divisòria que separa els termes de Balsareny i Castellnou de Bages.

Per arribar-hi, si no ho coneixeu, cal agafar la carretera de Súria fins al quilòmetre 46. Just aquí agafeu el trencall que hi ha a l’esquerra (just davant del de Sobirana) i seguiu la pista forestal que va a Castellnou aproximadament uns 4,7 km. En aquest punt, i amb la Torre de Castellnou al davant, cal deixar el vehicle i agafar un camí a la dreta, per una pujada d’uns 250 metres. Quan s’arriba a dalt al pla, a l’esquerra mateix hi ha un corriolet que, en pocs metres, us acabarà de portar fins al cim, des d’on es veu una impressionant panoràmica de l’entorn (Prepirineus, Montserrat, Montseny...).

Com veieu, és un petit monòlit cilíndric, d’un metre i escaig d’alçada, amb una base de formigó, que porta una placa. En aquesta s’indica, en castellà, que es tracta d’un vèrtex geodèsic (com tants d’altres hi ha per tota la geografia), que pertany a l’Institut Geogràfic i Cadastral i que no es pot malmetre, fet penalitzat per la llei. Ho podeu veure en aquesta foto de la placa.