dijous, 19 de març del 2020

Dafne Molina i Eric Sánchez, al capdavant de la Festa dels Traginers


L'Eric Sánchez és fill de Montornès del Vallès, tot i que ha passat part de la infantesa a Balsareny. La Dafne Molina és filla de Santpedor. Actualment resideixen a Navàs, i tenen un fill que es diu Pau. Ell es portador a la Colla de Geganters i Grallers de Balsareny; sobretot porta el gegant Marc, a qui fa ballar amb un estil i simpatia que només ell sap transmetre. Ella toca el bombo i marca el ritme dels tabals; també és la secretària de la colla gegantera. Una parella digna de valorar. Però avui en volem destacar una altra activitat que han emprès darrerament: són el president i la secretària de la Comissió de la Festa dels Traginers, i és en relació a aquesta funció que els hem volgut entrevistar.

— Quants anys fa que col·laboreu amb la Festa dels Traginers?

Doncs vam començar ajudant a la Taverna farà uns 10 anys, fent entrepans. Més  endavant vam ajudar el nostre amic Adrià Orriols que hi estava al capdavant, i fa tres anys que la portem nosaltres, juntament amb altres persones.

— Des de quan formeu part de la junta de la Comissió de la festa dels Traginers?

Formem part de la junta des de fa dos anys. La Dafne va assumir el càrrec de secretària llavors i just aquest octubre passat, quan es va aprovar el canvi de junta, vaig oferir-me jo com a president. Però tenim la sort que hi ha persones molt importants al nostre costat, i us convidem també a ser-hi. Animeu-vos!
Nosaltres fa uns quatre anys que assistim a les reunions de la comissió, i aprofitem per dir que aquestes reunions són obertes i tothom és convidat a assistir-hi i participar.

— La presidència i el secretariat són els càrrecs de major responsabilitat, i tots dos recauen en una mateixa família. Com ho porteu?

Ho portem bé… Tot i que cada vegada amb més feina i amb falta de temps per gestionar-ho tot. L'agenda últimament està bastant completa, i cada vegada costa més dedicar el temps que voldries a tot: feina, amics, entitats, família...

— Què representa per a vosaltres el fet d’estar al capdavant de la comissió de Traginers?

Al capdavant, qui ho està, es el poble de Balsareny. La seva Festa i la seva gent. Nosaltres tan sols ens hem posat a disposició de la Festa. Sempre ens ha agradat col·laborar en qualsevol acte per al poble. Com hem dit, la responsabilitat comporta molta feina, i voler treballar implica assumir responsabilitats que, sense l'ajuda de més persones al teu costat, seria impossible portar-les. La feina de secretaria és relativament fàcil, ja que tan sols és passar l'acta de les reunions i convocar-les. Ara bé, la de president, a part de la responsabilitat que comporta, ha de tenir en compte moltes coses: controlar la logística de la Festa, fer un grapat d'instàncies, de talls de carrers, demanar tot el material per a tots els espais (concerts, rebost, taverna…), entrevistes, comptes, etc. Evidentment que no estem sols! Si puc exercir de president és gràcies, sobretot, a l'Àngel Ribalta, que fins ara portava ell la presidència i de mica en mica ens va ensenyant i ajudant a nosaltres.

— S’ha dit que aquest any havia estat a punt de dissoldre's la junta de la Comissió de Traginers, després de molts anys de dedicació. Com ho heu viscut i com ho valoreu? Què hauria suposat per a la Festa dels Traginers, la dissolució de la junta?

El gran problema que hi ha és la falta de gent, tant en aquesta comissió com a qualsevol entitat. Sempre som els mateixos! I evidentment quant portes anys fent el mateix doncs pot desgastar-te. L'Àngel portava ja temps duent la presidència. Els càrrecs s'han de renovar i part de la junta anterior ja havia plegat. Ja portàvem un any demanant canvi de junta i ningú volia assumir el càrrec de president. Si no sortia president es dissolia la junta, cert, i això comportava que l'Ajuntament hauria de gestionar la Festa i, segurament, contractar la gestió a una empresa externa d'esdeveniments. Si això passava, la Festa que coneixem podria perdre's com a tal, i limitar-se a la cavalcada de diumenge i fins on arribés el pressupost. Lamentablement, no va voler sortir ningú i per tal de no deixar perdre la festa dels Traginers, vaig oferir-me a assumir la presidència, amb la condició de tenir un suport al meu costat.  

— La nova junta, és clar, s’ha fet càrrec de la Festa d’enguany, en què hi ha hagut canvis en el recorregut, en les autoritzacions, en la ubicació de la taverna... Sabeu si han tingut bona acceptació? Creieu que els canvis donaran estabilitat a la festa a curt i llarg termini?

Inicialment tothom era reticent a aquests canvis; però no s’han fet amb motiu del canvi de junta, s'haurien fet igualment. El que passa és que el pla de seguretat estava obsolet i calia renovar-lo. Una vegada valorada la festa, veiem que l'acceptació ha estat molt bona. Fins i tot no s enganxava el cap amb la cua, com passava algun any. És més, nosaltres, com a components dels geganters encapçalàvem la cavalcada i ens va donar temps, en acabar, de plantar els gegants a l'inici de la carretera de Manresa i veure la cavalcada com baixava per carretera de Moià, cosa que altres anys era impensable. També els animals estaven més tranquils al no haver-hi tanta acumulació de gent. Les autoritzacions són una feina feixuga, però, ens agradi o no, ho havíem de fer, ja que els permisos i  la seguretat van pel davant. Respecte al canvi de la Taverna,  ha tingut molt bona acceptació. No sabem si perquè és mes cèntrica, o perquè té la porta mes gran i convida a entrar-hi. Després de la feina que hem tingut en convertir un garatge en una taverna, esperem que no l'haguem de tornar a canviar durant uns anys.

— La Festa dels Traginers mobilitza una gran quantitat de persones que hi participen i hi col·laboren. Quantes persones, aproximadament, formen la Comissió?

Actualment, el grup de la comissió som una vintena de persones que treballem tot l'any per engegar la festa. Els dies de Traginers,  potser col·laborant n’hi ha més d'un centenar. Però segueix faltant molta gent!
Molts dels actes s'han d'acabar pagant perquè no hi ha ningú que ho porti; per exemple, cambrers per als concerts, o el cronometratge de les curses, entre d'altres. Aquesta vintena en reunim un cop al mes per fer repàs de tots els detalls. Cal tenir en compte que la Comissió no tan sols s'encarrega dels dies de la festa, sinó també del Quinto del Traginer, el Raid hípic i la Cagada de la mula.

— Valoreu la Comissió com un gran equip de treball? Hi trobaríeu a faltar alguna cosa?

La veritat és que no som un equip gran, més aviat en som un de petit. Ens avenim, però com hem dit i insistim, falta molta gent que s'impliqui durant l'any, i no tan sols el dia de la festa. Molta gent que ha col·laborat aquest any, l'any que ve ja diu que no hi comptem. Així que tenim obertes les portes a tot aquell o aquella que ho vulgui. De fet la festa, ho necessita. Traginers no vol dir sols gaudir d'aquell cap de setmana en què Balsareny és “especial”. Per tal que ho pugui seguir sent, us necessitem.

Teniu previst potenciar encara més la implicació del poble i de les entitats per a la preservació de la Festa?

Sembla que per al proper any  hi ha alguna entitat més que està disposada a col·laborar-hi. Però les necessitaríem totes!

— Heu valorat la possibilitat que el moviment Balsareny Educa pugui aportar-vos eines de millora?

Qualsevol ajuda és molt important per al desenvolupament de la festa, des de l'stand d'informació, ajudar a fer entrepans, ajudar a la cavalcada, concerts, correfoc, logística… Tenim feina per tothom! Així que qualsevol eina de millora serà benvinguda.

Com s’ha dit al principi, també sou persones importants per a la Colla de Geganters. Com viviu aquesta intensa dedicació a Balsareny? Participeu en altres entitats?

Ens agrada participar en els actes que es fan al poble. Tot i que no hi vivim, la colla d'amics i les vivències són a Balsareny. Com a portador dels geganters també hem de comentar que hi falten portadors, a la colla. El fet de carregar un gegant tota la cercavila es fa pesat (literalment). Si algú vol anar a esmorzar botifarra, cansalada, passar-ho bé, i conèixer bonics pobles de Catalunya passant un dia amb nosaltres... També hi és convidat!
Jo (Eric), també sóc un dels porters de l'equip de futbol Athletic Balsareny; m'excuso per la meva falta d'assistència en els últims mesos, a causa de la meva dedicació a Traginers i al nostre fill.

— Voleu afegir res més?

Donar-vos les gràcies per l'entrevista, i per l’oportunitat de fer que el poble conegui una mica més la realitat de les entitats i la falta de persones que hi vulguin participar. Hem de tenir en compte que les entitats són les que donen la riquesa cultural als municipis, i les persones hauríem d'estar predisposades a formar-ne part. Perquè tothom tenim, altres feines, prioritats, etc...  Per això mateix, quantes mes persones siguem, més fàcil serà compaginar-ho tot.
Enhorabona per la feina que feu. Gràcies per la vostra dedicació i molta sort per a les properes edicions de la Festa dels Traginers.

Jordi Vilanova
Foto: Dafne

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.