L'Eric Sánchez és fill de
Montornès del Vallès, tot i que ha passat part de la infantesa a Balsareny. La
Dafne Molina és filla de Santpedor. Actualment resideixen a Navàs, i tenen un
fill que es diu Pau. Ell es portador a la Colla de Geganters i Grallers de
Balsareny; sobretot porta el gegant Marc, a qui fa ballar amb un estil i
simpatia que només ell sap transmetre. Ella toca el bombo i marca el ritme dels
tabals; també és la secretària de la colla gegantera. Una parella digna de
valorar. Però avui en volem destacar una altra activitat que han emprès
darrerament: són el president i la secretària de la Comissió de la Festa dels
Traginers, i és en relació a aquesta funció que els hem volgut entrevistar.
— Quants anys fa que
col·laboreu amb la Festa dels Traginers?
Doncs
vam començar ajudant a la Taverna farà uns 10 anys, fent entrepans. Més endavant vam ajudar el nostre amic Adrià
Orriols que hi estava al capdavant, i fa tres anys que la portem nosaltres,
juntament amb altres persones.
— Des de quan formeu part de la
junta de la Comissió de la festa dels Traginers?
Formem
part de la junta des de fa dos anys. La Dafne va assumir el càrrec de
secretària llavors i just aquest octubre passat, quan es va aprovar el canvi de
junta, vaig oferir-me jo com a president. Però tenim la sort que hi ha persones
molt importants al nostre costat, i us convidem també a ser-hi. Animeu-vos!
Nosaltres
fa uns quatre anys que assistim a les reunions de la comissió, i aprofitem per
dir que aquestes reunions són obertes i tothom és convidat a assistir-hi i
participar.
— La presidència i el
secretariat són els càrrecs de major responsabilitat, i tots dos recauen en una
mateixa família. Com ho porteu?
Ho
portem bé… Tot i que cada vegada amb més feina i amb falta de temps per
gestionar-ho tot. L'agenda últimament està bastant completa, i cada vegada
costa més dedicar el temps que voldries a tot: feina, amics, entitats,
família...
— Què representa per a
vosaltres el fet d’estar al capdavant de la comissió de Traginers?
Al
capdavant, qui ho està, es el poble de Balsareny. La seva Festa i la seva gent.
Nosaltres tan sols ens hem posat a disposició de la Festa. Sempre ens ha
agradat col·laborar en qualsevol acte per al poble. Com hem dit, la
responsabilitat comporta molta feina, i voler treballar implica assumir
responsabilitats que, sense l'ajuda de més persones al teu costat, seria
impossible portar-les. La feina de secretaria és relativament fàcil, ja que tan
sols és passar l'acta de les reunions i convocar-les. Ara bé, la de president,
a part de la responsabilitat que comporta, ha de tenir en compte moltes coses: controlar
la logística de la Festa, fer un grapat d'instàncies, de talls de carrers,
demanar tot el material per a tots els espais (concerts, rebost, taverna…),
entrevistes, comptes, etc. Evidentment que no estem sols! Si puc exercir de president
és gràcies, sobretot, a l'Àngel Ribalta, que fins ara portava ell la
presidència i de mica en mica ens va ensenyant i ajudant a nosaltres.
— S’ha dit que aquest any havia
estat a punt de dissoldre's la junta de la Comissió de Traginers, després de
molts anys de dedicació. Com ho heu viscut i com ho valoreu? Què hauria suposat
per a la Festa dels Traginers, la dissolució de la junta?
El
gran problema que hi ha és la falta de gent, tant en aquesta comissió com a
qualsevol entitat. Sempre som els mateixos! I evidentment quant portes anys
fent el mateix doncs pot desgastar-te. L'Àngel portava ja temps duent la
presidència. Els càrrecs s'han de renovar i part de la junta anterior ja havia
plegat. Ja portàvem un any demanant canvi de junta i ningú volia assumir el
càrrec de president. Si no sortia president es dissolia la junta, cert, i això
comportava que l'Ajuntament hauria de gestionar la Festa i, segurament,
contractar la gestió a una empresa externa d'esdeveniments. Si això passava, la
Festa que coneixem podria perdre's com a tal, i limitar-se a la cavalcada de
diumenge i fins on arribés el pressupost. Lamentablement, no va voler sortir
ningú i per tal de no deixar perdre la festa dels Traginers, vaig oferir-me a
assumir la presidència, amb la condició de tenir un suport al meu costat.
— La nova junta, és clar, s’ha
fet càrrec de la Festa d’enguany, en què hi ha hagut canvis en el recorregut,
en les autoritzacions, en la ubicació de la taverna... Sabeu si han tingut bona
acceptació? Creieu que els canvis donaran estabilitat a la festa a curt i llarg
termini?
Inicialment
tothom era reticent a aquests canvis; però no s’han fet amb motiu del canvi de
junta, s'haurien fet igualment. El que passa és que el pla de seguretat estava
obsolet i calia renovar-lo. Una vegada valorada la festa, veiem que
l'acceptació ha estat molt bona. Fins i tot no s enganxava el cap amb la cua,
com passava algun any. És més, nosaltres, com a components dels geganters
encapçalàvem la cavalcada i ens va donar temps, en acabar, de plantar els
gegants a l'inici de la carretera de Manresa i veure la cavalcada com baixava
per carretera de Moià, cosa que altres anys era impensable. També els animals
estaven més tranquils al no haver-hi tanta acumulació de gent. Les
autoritzacions són una feina feixuga, però, ens agradi o no, ho havíem de fer,
ja que els permisos i la seguretat van
pel davant. Respecte al canvi de la Taverna,
ha tingut molt bona acceptació. No sabem si perquè és mes cèntrica, o
perquè té la porta mes gran i convida a entrar-hi. Després de la feina que hem
tingut en convertir un garatge en una taverna, esperem que no l'haguem de
tornar a canviar durant uns anys.
— La Festa dels Traginers
mobilitza una gran quantitat de persones que hi participen i hi col·laboren.
Quantes persones, aproximadament, formen la Comissió?
Actualment,
el grup de la comissió som una vintena de persones que treballem tot l'any per
engegar la festa. Els dies de Traginers,
potser col·laborant n’hi ha més d'un centenar. Però segueix faltant
molta gent!
Molts
dels actes s'han d'acabar pagant perquè no hi ha ningú que ho porti; per
exemple, cambrers per als concerts, o el cronometratge de les curses, entre
d'altres. Aquesta vintena en reunim un cop al mes per fer repàs de tots els
detalls. Cal tenir en compte que la Comissió no tan sols s'encarrega dels dies
de la festa, sinó també del Quinto del Traginer, el Raid hípic i la Cagada de
la mula.
— Valoreu la Comissió com un
gran equip de treball? Hi trobaríeu a faltar alguna cosa?
La
veritat és que no som un equip gran, més aviat en som un de petit. Ens avenim,
però com hem dit i insistim, falta molta gent que s'impliqui durant l'any, i no
tan sols el dia de la festa. Molta gent que ha col·laborat aquest any, l'any
que ve ja diu que no hi comptem. Així que tenim obertes les portes a tot aquell
o aquella que ho vulgui. De fet la festa, ho necessita. Traginers no vol dir
sols gaudir d'aquell cap de setmana en què Balsareny és “especial”. Per tal que
ho pugui seguir sent, us necessitem.
—Teniu previst potenciar encara més la
implicació del poble i de les entitats per a la preservació de la Festa?
Sembla
que per al proper any hi ha alguna
entitat més que està disposada a col·laborar-hi. Però les necessitaríem totes!
— Heu valorat la possibilitat
que el moviment Balsareny Educa pugui aportar-vos eines de millora?
Qualsevol
ajuda és molt important per al desenvolupament de la festa, des de l'stand
d'informació, ajudar a fer entrepans, ajudar a la cavalcada, concerts,
correfoc, logística… Tenim feina per tothom! Així que qualsevol eina de millora
serà benvinguda.
— Com s’ha dit al principi, també sou
persones importants per a la Colla de Geganters. Com viviu aquesta intensa
dedicació a Balsareny? Participeu en altres entitats?
Ens
agrada participar en els actes que es fan al poble. Tot i que no hi vivim, la
colla d'amics i les vivències són a Balsareny. Com a portador dels geganters
també hem de comentar que hi falten portadors, a la colla. El fet de carregar
un gegant tota la cercavila es fa pesat (literalment). Si algú vol anar a
esmorzar botifarra, cansalada, passar-ho bé, i conèixer bonics pobles de
Catalunya passant un dia amb nosaltres... També hi és convidat!
Jo
(Eric), també sóc un dels porters de l'equip de futbol Athletic Balsareny;
m'excuso per la meva falta d'assistència en els últims mesos, a causa de la
meva dedicació a Traginers i al nostre fill.
— Voleu afegir res més?
Donar-vos
les gràcies per l'entrevista, i per l’oportunitat de fer que el poble conegui
una mica més la realitat de les entitats i la falta de persones que hi vulguin
participar. Hem de tenir en compte que les entitats són les que donen la
riquesa cultural als municipis, i les persones hauríem d'estar predisposades a
formar-ne part. Perquè tothom tenim, altres feines, prioritats, etc... Per això mateix, quantes mes persones siguem,
més fàcil serà compaginar-ho tot.
Enhorabona
per la feina que feu. Gràcies per la vostra dedicació i molta sort per a les
properes edicions de la Festa dels Traginers.
Jordi Vilanova
Foto: Dafne
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.