dilluns, 23 de març del 2020

Mapa històric del comerç de Balsareny

Mapa històric del comerç de Balsareny
per Xavi Novell


M'hauria agradat fer això molt més endavant, quan ho tingués més preparat, però donades les circumstàncies, aprofitaré que molts de vosaltres teniu temps i potser us avorriu, per demanar-vos un favor.

Fa un temps vaig començar a fer un mapa amb tots els comerços que ha hagut a Balsareny. Hi he anat treballant a estones lliures i la meva idea era penjar-lo en alguna web vinculada al Cercle Cultural quan estigués acabat i alhora demanar ajuda per completar establiments i dades. Però, com que estem com estem, ho engego ja i que sigui el que Déu vulgui 😅
Vaig començar a fer-ho de la meva forma anàrquica i desordenada, però quan vaig adonar-me de la magnitud que tenia allò, vaig decidir anar per carrers. Veureu que hi ha carrers que ni he començat pràcticament a omplir d'icones. Tinc un full de càlcul on vaig apuntant totes les dades que aplico al mapa per no repetir res i per tal que la cerca a l'hora de treballar em sigui més àgil.
De moment hi ha uns 250 establiments categoritzats (deixo la llegenda a les imatges). Com veureu, n'hi ha de verds (actualment en funcionament) i de vermells (ja tancats). La petita fitxa que hi ha a cada icona hauria d'incloure el nom de l'establiment, l'adreça (molt important per col·locar la icona al mapa), els anys d'activitat i una petita descripció que pot incloure des de la història i el nom del l'amo, fins a anècdotes o el que cregueu convenient. També s'hi pot incloure alguna imatge: fotografies, logotip, publicitat... el que vulgueu.
I ara ve on us demano ajuda. I el que demano és que m'aneu dient noms i adreces (sobretot això) d'establiments que encara no hi surtin. Si a més doneu més dades o imatges o el que sigui, millor. Jo aniré completant el mapa tan bon punt aporteu dades i records que pugueu tenir.
Així que, si us ve de gust, ompliu els comentaris de botigues i botiguetes i de bronques pels errors que pugui haver fet fins ara. Si aporteu alguna cosa i veieu que el mapa segueix sense arreglar, tingueu paciència, que jo treballo i només faig això quan tinc una estona lliure als vespres. Ah, i no oblideu que Vilafruns, Sant Esteve, la Rabeia i els barris de Navàs també pertanyen a Balsareny.
Gràcies!
El mapa el podeu trobar clicant en aquest enllaç
👇🏽👇🏽👇🏽

1 comentari:

  1. Hola, Xavi! Com ja et vaig dir un dia, fa temps, a casa meva hi havia hagut una sabateria. En aquella època, no hi havia nom; no sé oficialment com es deia, la duia la meva mare. En deien la sabateria o l'espardenyeria de Cal Gemilà; carrer Àngel Guimerà núm. 12; la va tenir uns 6 o 7 anys (crec que es va tancar per l'any 1970 més o menys). Tenia molt calçat econòmic, sobretot espardenyes, wambes...

    Més antigament a la mateixa casa hi havia hagut una pastisseria. En deien la pastisseris de Cal Reculta, que era l'antic nom de la casa; la duien els que havien tingut la casa abans de comprar-la nosaltres, que eren els Paraire (els avis i el tiet, crec, de l'enguixador del carrer St. Domènec; el seu tiet era el pastisser; aquesta gent van marxar a viure a Barcelona i van tancar la pastisseria quan vam comprar la casa, cap a l'any 1960.

    Isidre Prat Obradors. Balsareny

    ResponElimina

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.