L’AJUNTAMENT INFORMA
Projecte pilot de contenidors tancats amb control d’accés
Un projecte del Consorci del Bages per a la gestió de
residus, amb la implicació dels Ajuntaments de Balsareny, Rajadell i Sant
Fruitós de Bages
En què consisteix?
El sistema
d’identificació de l’usuari i contenidors amb control d’accés és un sistema de
recollida de residus que consisteix a limitar l’accés a determinats contenidors
i identificar els usuaris per afavorir que es faci un ús correcte dels de recollida
selectiva i, així, promoure un canvi d’hàbits entre la ciutadania per augmentar
l’índex de reciclatge.
Amb el nou
sistema de recollida, s’instal·laran contenidors de resta i
orgànica amb control d’accés. En el cas de la resta (l’única fracció que no és
aprofitable i que ha d’anar a l’abocador), els contenidors només es podran
utilitzar un dia concret a la setmana, a excepció de les famílies
que generin bolquers, que hi podran tenir accés cada dia, prèvia sol·licitud.
Els
contenidors d’orgànica també tindran control d’accés, però podran ser
utilitzats cada dia. I els contenidors d’envasos, paper i vidre seran d’accés
lliure, com fins ara. Es reorganitzaran les àrees de contenidors, de manera que
en cada punt de recollida sempre hi haurà les 5 fraccions disponibles:
orgànica, resta, envasos, paper i vidre.
On es posarà en
funcionament?
A tot el
municipi de Balsareny; al de Rajadell; i als barris de la Rosaleda i Torroella
de Baix i sector Fàbrica Vermella, de Sant Fruitós de Bages.
Quan començarà?
Després
d’una intensa campanya d’informació als veïns, els contenidors es canviaran el
dijous 22 de novembre, i el nou sistema de recollida serà efectiu des del
divendres 23 de novembre.
Si soc veí/veïna, què
he de fer?
Cada
família rebrà a casa dues cartes: la primera per informar del canvi de sistema
i convocar els veïns a una xerrada pràctica, i la segona indicant quins dies i
hores es podrà passar a recollir les targetes identificatives que permetran
obrir els contenidors de resta i d’orgànica, juntament amb el kit de material
que es lliurarà (cubell airejat i dos paquets de 40 bosses compostables per
separar l’orgànica a casa):
Sala
Sindicat:
-Del 12 al 21 de novembre (excepte dia 16 a la
tarda, dia 17 al matí i i diumenge), d’11 a 14 i de 16 a 19 h
Pista
esportiva de Cal Nosa:
- 16 de novembre, de 16 a 19 h
- 17 de novembre, d’11 a 14 h
Les
targetes estaran vinculades a l’habitatge: cada habitatge que hagi rebut la
carta té dret a 2 targetes.
A partir del divendres
23 de novembre:
Envasos, vidre i paper: es podran portar als contenidors habituals, sempre que es vulgui
(continuaran oberts com fins ara).
Fracció orgànica
(restes de menjar i petites restes vegetals que es separin a casa) es podrà
portar sempre que es vulgui als contenidors d’orgànica, però s’hauran d’obrir
amb la targeta que s’haurà donat prèviament. Quan s’acabin les bosses
compostables que es donaran a les reunions inicials, se’n podran aconseguir de
noves, i de forma totalment gratuïta, en una màquina expenedora
a l’entrada de l’Ajuntament.
També es
podran aconseguir bosses a les deixalleries de Sant Fruitós de Bages, Sant Joan
de Vilatorrada i Navàs.
Fracció resta (aquells
pocs residus que no es poden reciclar, com restes de pols d’escombrar,
bolígrafs, burilles, cabells, excrements d’animals, compreses i tampons…): s’ha
de dipositar als contenidors de rebuig, que caldrà obrir amb la targeta.
Aquests contenidors només seran accessibles els diumenges de 0 a 24 h.
Què passa si s’utilitzen
bolquers?
Si a la
família hi ha nadons o gent gran que utilitzi bolquers, cal fer-ho saber quan es
reculli el kit a la reunió informativa, i es donarà una targeta que permetrà
obrir el contenidor de resta cada dia de la setmana, després d’haver signat el document
corresponent. La durada d’aquest permís és de 2 anys i, a partir d’aquest període,
caldrà renovar-lo.
I per als establiments
comercials?
Els
establiments comercials rebran la visita personalitzada dels informadors de campanya
per avaluar la seva situació, característiques i necessitats. Se’ls entregaran
contenidors o bujols perquè puguin fer la recollida selectiva i s’acordarà, en
cada cas concret, si se’ls passarà a recollir porta a porta o si hauran d’utilitzar
els contenidors amb targeta de la via pública.
On adreçar-se davant
qualsevol problema?
Durant els
primers mesos és probable que hi hagi informadors ambientals als carrers i
places del teu municipi. Però, per qualsevol dubte, consulta, problema o
comentari, cal adreçar-se sempre al telèfon informatiu 605 332 840, trucant
o enviant un whatsapp, i es posaran en contacte amb l’interessat ràpidament. A
més, hi ha establerts uns punts i horaris d’informació des del dia 22 de noviembre
fins a l’1 de març, cada dijous, de 12 a
14 i de 17 a 19h.
Què cal fer amb els
residus voluminosos?
La gestió
de la recollida de voluminosos (mobles, matalassos, etc) es gestionarà a través
del telèfon centralitzat 605 332 840, al qual cal trucar per concertar el
servei de recollida de voluminosos. Cada família podrà aportar un màxim de 4 objectes
en cada recollida de voluminosos concertada telefònicament.
Què es vol aconseguir?
Aquest
sistema vol promoure que les famílies que encara no separen els residus a casa
millorin els seus hàbits de reciclatge. Utilitzaran molt menys el contenidor de
resta i, en canvi, es potenciarà la separació de residus a casa i la recollida
selectiva de les fraccions que es poden valoritzar: orgànica (que es converteix
en compost), i envasos, paper i vidre, que es poden reconvertir en nous
productes.
En alguns
territoris del País Basc ja està implantat aquest sistema i ha permès duplicar
la recollida d’envasos, paper i vidre, multiplicar per 3 o per 4 la recollida d’orgànica,
i reduir a la meitat la recollida de fracció resta.
En altres
països europeus també estan utilitzant aquest sistema:
- Liubliana
(Eslovènia): 60% de recollida selectiva
- Concesio i
Cossato (nord d’Itàlia): 74% de recollida selectiva
- Seül
(Corea del Sud): 68% de recollida selectiva
Quina és la nostra
situació actual?
Els
municipis consorciats (Bages i alguns municipis del Moianès) estan estancats per
sota del 40% de recollida selectiva; és a dir, només aporten el 39% dels seus residus
als contenidors d’orgànica, envasos, paper i vidre, i a les deixalleries. La resta
va a parar al dipòsit controlat de residus de Bufalvent (abocador), on els residus
són tractats i enterrats, però finalitzen la seva vida útil, amb l’enorme i innecessària
despesa ambiental i econòmica que això comporta.
Del total
de residus que arriben a l’abocador, n’hi ha més de la meitat que es podrien
haver valoritzat si s’haguessin dipositat al contenidor correcte. Només un 25%
de tots els residus que generem corresponen realment a la fracció resta (la que
no es pot aprofitar i ha d’anar a parar al dipòsit); el 75% restant es pot
reciclar i valoritzar.
Els
municipis que han començat a aplicar sistemes alternatius de recollida (en el cas
del Bages ja hi ha diferents pobles que estan fent el porta a porta) dupliquen
els seus índexs de recollida selectiva en molt poc temps. El sistema de contenidors
amb control d’accés s’alinea amb aquest objectiu, però amb la diferència,
respecte del porta a porta, que pot ser més còmode per a la ciutadania –ja que
no hi ha restriccions horàries per portar envasos, vidre, paper i orgànica als contenidors
corresponents– i, alhora, més eficient per al medi ambient i l’economia.
Què passarà si no fem
res per augmentar la recollida selectiva?
Que no complirem la normativa, que preveu que el 2020 es
recicli, com a mínim, el 60% dels residus totals.
També es penalitzarà econòmicament els municipis: el
cànon establert fa pagar una quantitat per cada tona que porta al dipòsit (els
residus que no han estat separats prèviament a casa) i aquest preu està
creixent de forma exponencial els darrers anys i ho continuarà fent els
propers.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.