Des de l’invenció del cinema, la
música ha jugat un paper essencial dins l’anomenat 7è art. Abans de l'arribada
del cinema sonor, la música va ser l'eina més influent i necessària per ajudar
a desenvolupar la narrativa del llargmetratge. Al cinema mut, els mètodes per
expressar els sentiments d'un personatge eren els quadres de diàleg, les
expressions dels actors i, d’una forma no menys important, la banda sonora
musical. Tot aquest conjunt transmetia l'emoció necessària i desitjada en cada
moment. En el supòsit que un personatge hagués de comunicar un discurs de caire
dramàtic, es feia ús d’una música tensa i angoixant acompanyant l’escena. L'ús
del piano o la pianola era fonamental, ja que, en no usar-se la veu parlada,
aquest es convertia en el mitjà principal per transmetre el missatge, a més
d'acompanyar la imatge de forma contínua al llarg de la pel·lícula.
Una de les finalitats principals
de la banda sonora d'una pel·lícula és la de transmetre emocions, i implicar
emocionalment l'espectador. La música influeix sobre els sentiments i les
emocions que l'espectador experimenta al llarg de la pel·lícula, anticipant una
situació determinada, com succeeix a la famosa escena de la dutxa en la
pel·lícula "Psicosi", en la qual Hitchcock deixa veure a través de la
música el desenllaç d'aquesta escena.
Però la música no només transmet
emocions a l'espectador, sinó que també és capaç de transmetre allò que el
personatge sent, el seu caràcter, i la seva personalitat. Si s'empra una melodia
agradable i relaxada mentre algú s'acosta a la càmera, provoca una sensació
positiva respecte a aquesta persona. Però si el que sona és estrident,
angoixant o tens, el que ens diu és que causarà algun problema, i que no és de
fiar. Aquest mètode pot ser també utilitzat pel director per enganyar
l'espectador fent just el contrari.
Una altra de les funcions
essencials de la música al cinema és que és capaç d'ambientar una història i
situar-te en un temps i lloc determinat. Les escenes relacionades amb l'Antiguitat,
per exemple, no compten amb la mateixa música que les escenes que succeeixen en
un temps modern.
Un dels compositors més rellevants
en la història del cinema, el Sr. Bernard Herrmann, responsable de joies
mestres (musicalment parlant) com "Ciutadà Kane", "L'home que
sabia massa" o "Taxi driver", per la qual va obtenir l'Òscar a
la millor banda sonora, va resumir tot això en una frase: «la música ha de suplir allò que els actors no arriben a dir, pot donar
a entendre els seus sentiments, i ha d'aportar allò que les paraules no són
capaces d'expressar».
Escola Municipal de Música de Balsareny
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.