Neurociència i educació:
inauguració del curs escolar 2018-2019
El passat 2 d’octubre es va inaugurar el curs escolar 2018-
2019 amb una xerrada sobre “Neurociència
i educació”, impartida per la Dra. Marta Portero.
La neurociència, l’estudi
del cervell i totes les connexions neuronals, ha obert un ventall de noves
possibilitats en el camp de l’aprenentatge .
Els avenços en el camp de la
neurociència i la comprensió dels processos cognitius humans ens estan
proporcionant informació molt valuosa per a la millora educativa. Però, de
quina manera afecten les emocions el procés d’aprenentatge? Existeixen edats
crítiques per aprendre? Com influeixen les noves experiències d’aprenentatge en
la nostra manera d’aprendre? Aquestes i moltes altres qüestions, per a les
quals fins ara no teníem resposta o només podíem esbossar teories, es van aclarint
gràcies als avenços de la neurociència aplicada a l’educació.
Aquestes són algunes de les claus del que ens està revelant
la neuroeducació sobre la manera com aprenem:
1. Generar climes emocionals positius a l’aula facilita
l’aprenentatge. Les emocions influeixen (i molt). Estudis científics recents
han demostrat que les emocions no només són imprescindibles en els processos de
raonament i presa de decisions sinó que, quan són positives, afavoreixen
l’aprenentatge i activen els mecanismes de la memòria. L’emoció és totalment
indissociable del procés cognitiu, ja que tota la informació que percebem
mitjançant els sentits, abans de ser processada per l’escorça cerebral, passa
primer pel sistema límbic o cervell emocional. Només després d’aquest procés la
informació pot assolir un cert grau d’abstracció i es comencen a generar noves
idees.
2. Promoure l’activitat física entre els alumnes
reverteix en la seva capacitat d’aprenentatge. Cos i cervell aprenen
junts. Practicar exercici de forma regular afavoreix la plasticitat del
cervell, millora l’estat d’ànim i disminueix l’estrès. L’aprenentatge, per molt
que ens sorprengui, també passa pel cos.
3. Atendre la diversitat i personalitzar al màxim
l’ensenyament en funció de l’«arquitectura» cerebral de cada alumne. El nostre
cervell és plàstic (i no para de canviar al llarg de tota la nostra vida).
Té la sorprenent capacitat de modificar la seva estructura a partir de les
experiències que vivim. Durant la nostra infància, la seva plasticitat és molt
més gran, per la qual cosa els primers anys de la nostra vida formen el període
crític de l’aprenentatge.
4. El teatre, la plàstica i la música són tan
importants com les matemàtiques i la llengua. L’art ens ajuda a aprendre. La
possibilitat d’utilitzar recursos d’alta tecnologia com les imatges cerebrals
ens permet veure les diferents àrees del cervell que participen en una
determinada activitat. Les activitats artístiques, que posen en funcionament
diferents àrees del cervell de manera simultània, són especialment
significatives per a la millora dels processos cognitius.
Neus Orriols
Fotos: Ajuntament de Balsareny
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.