divendres, 12 de febrer de 2021

Engega l’Institut Escola Guillem de Balsareny

Entrevista a Joan Sorroche, director del centre


Durant el mes de gener d’enguany, el Departament d’Educació s’ha pronunciat a favor de la demanda d’un Institut Escola sol·licitada per l’Ajuntament, l’AMPA i el centre. Una vegada concedit l’Institut Escola, ja s’ha posat en marxa la maquinària per engegar el curs vinent. Parlem amb el director, Joan Sorroche, per tal d’informar-nos-en amb més detall. L’equip directiu ja està immers en el nou projecte, que, evidentment, suposa una feinada afegida, però s’hi mostren entusiasmats, tant amb la concreció com en la forma del nou servei que poden oferir al poble.
 
— Ja tenim l’Institut Escola. Què en penseu?
 
— Segur que serà una millora pel poble. Hi ha aspectes que seran evidents de forma immediata: no desplaçar-se a fora a unes edats tan joves per afavorir la integració al poble i fer uns horaris més saludables.
 
D’altres aspectes, com el pedagògic i organitzatiu, hauran de passar uns anys per avaluar-ne els resultats i les millores que suposa la creació d’un Institut Escola a Balsareny. Tot i que ja hi ha molts pobles del Bages que disposen d’aquest model d’ensenyament, i les valoracions que en fan són positives.
 
Creiem que l’escola també millorarà, perquè obliga a reflexionar aspectes metodològics i pedagògics que fem servir fins ara i un replantejament de la feina adaptada a la nova situació. També vindrà gent nova i, segurament, farà altres aportacions.
 
El curs vinent hi haurà el 1r curs de l’ESO que s’anirà ampliant fins a completar la Secundària Obligatòria.

 — Les comunicacions amb el Departament d’Educació ja roden?
 
— I tant: es va fer una reunió molt constructiva amb l’equip directiu de la nostra escola, l’inspector de la zona, el cap de personal i la subdirectora de Serveis Territorials. Tot això, acompanyat d’un munt de gestions i tota mena d’informacions que necessitem. Hi ha una relació fluida. 

Part nord-est de l'edifici, on hi ha quatre aules per encabir els alumnes de l'ESO

— Com preveuen la plantilla de professors?

— Ens han concedit tres professors: un coordinador pedagògic, un altre professor amb un perfil lingüístic/social i un altre per cobrir l’àmbit matemàtic-tecnològic.
 
Els professors que nomenaran faran el gruix de les seves hores a l’ESO, però hi ha la possibilitat de compartir i interactuar entre els diferents cossos de professorat; així ho preveu la normativa i ara ho adaptarem al nostre cas concret.
 
— I l’horari?
 
— Encara està per elaborar, però sí que hi haurà franja de matí i tarda: és obligatori. Segurament que els alumnes de l’ESO faran un horari diferent, perquè fan una hora i mitja més de classe. El que voldríem mantenir és l’hora de sortida a la tarda i fer-la conjunta.
 
— Les infraestructures generals hi són?
 
— Calen modificacions, però els espais bàsics hi són: quatre aules, refer el laboratori, un lavabo, una sortida d’emergència des del laboratori i alguna cosa més que s’anirà determinant. Cal dir que l’Ajuntament s’ha ofert a fer-se càrrec d’alguna modificació o construcció si no ho abasta el Departament d’Educació.
 
“L’edifici”, en el cas dels Instituts Escola, pertany a l’Ajuntament i es cuida del seu manteniment, tal com fins ara. En canvi els Instituts pròpiament dits, per exemple l’IES Llobregat de Sallent, són propietat del Departament d’Educació.
 
Per a les entrades i sortides comptem amb tres portes prou àmplies que s’adaptaran  a les propostes més útils per a la separació dels grups. Amb la pandèmia ja hem flexibilitzat les entrades i sortides, i va prou bé.


Dues primeres aules que es destinaran el 1r curs de l'ESO

Els alumnes seran els mateixos que han fet 6è, però hi haurà d’haver diferències per aquesta nova etapa...
 
— El que tenim clar i també hi insisteixen des del Departament, és que els alumnes de l’ESO s’han de sentir “diferents”. No es tracta de fer una continuació de l’escola. Una classe més, no. Els alumnes de 1r de l’ESO és necessari que tinguin espais propis, coses que no tenen a Primària i que són implícites en l’edat (gestió dels mòbils, taquilles...). No podem avançar res, perquè ara toca construir tots els canvis organitzatius i normatius.
 
Tot i les diferències que hi ha d’haver, també cal tenir present que formarem part d’un mateix projecte i, per tant, compartirem algunes activitats, alguns tallers, com pot ser l’ampliació de coneixements amb la impressora 3D, que està donant molt bons resultats i, evidentment, el treball de relació i pertinença al poble. El ball de la faixa i el de bastons són un èxit i ara en pensarem algun altre per ampliar el ventall i educar els nostres alumnes en el compromís i arrelament a Balsareny.
 
— Moltes modificacions a nivell de gestió i planificació, oi?
 
— Moltes. Hi ha aspectes organitzatius i normatius que s’han d’elaborar de nou i altres s’han d’adaptar i casar amb els definits a la Primària. Hem de presentar un projecte nou per impartir l’ESO i reajustar el Projecte Educatiu de Centre (PEC) i les Normes d’Organització i Funcionament de Centre (NOFC).
 
Les concrecions metodològiques és un aspecte que consta a les programacions anuals del centre, perquè varien en funció dels objectius de cada curs. No volem pas dir que canviem la metodologia general del projecte d’escola cada any, però sí que hi ha activitats, recursos i factors externs i interns que fan variar anualment les propostes.
 
Des de la recent adjudicació ja formem part de la xarxa d’Instituts Escola i la xarxa Instituts Escola del Bages. És a dir, ampliem el ventall de treball i de coordinació, però amb professorat nou i especialitzat en Secundària.
 
Properament pensem visitar instituts escola del voltant o altres centres dels quals tenim bones referències. És important l’intercanvi d’informacions abans de començar el propi projecte. Cal apropiar-nos de funcionaments que ja s’han avaluat i funcionen i, és clar, adaptar-los al nostre àmbit.
 
Donem les gràcies al Joan Sorroche, director de l’escola, per l’estona que ens ha dedicat i la informació rebuda. Felicitem a tothom qui treballa en aquest nou projecte. I animem a tota la comunitat educativa a trobar les millors solucions per als nous reptes que planteja l’inici d’un Institut Escola en el context actual.
 
Lluïsa Coma Dèlia Ortega
Fotos: Institut Escola Guillem de Balsareny  

5 comentaris:

  1. Respostes
    1. Gràcies, Alfonso. Exacte. Quins records. I tots bons. Como ara que vas ser el meu mestre en els mateixos espais en els que ara tinc la sort de treballar. "Temps fugit"

      Suprimeix
    2. Si us plau, hauries de firmar el teu comentari amb nom i cognom. Gràcies.

      Suprimeix

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.