Editorial Claret
ha publicat aquest 2025 l’últim llibre de Joan Albert Vicens, Humans a Auschwitz, un treball
excel·lent la lectura del qual recomano.
Joan Albert Vicens
Folgueira (Balsareny, 1960) és doctor en Filosofia i ha estat catedràtic
d’aquesta disciplina a l’Institut Sabadell (1994-2020) i professor de la
Facultat de Filosofia de la Universitat Ramon Llull (1998-2020). Doctorat per
la Universitat de Barcelona amb una tesi sobre Meditació i metafísica en René Descartes (1987), publicada en
format llibre el 1990, és coautor, juntament amb el també balsarenyenc Jordi Corominas, de diverses obres: Xavier Zubiri. La soledad sonora (2006;
segona edició, 2024); Conversaciones
sobre Xavier Zubiri (2008); Introducción
a la filosofia de los griegos (2015) i Xavier
Zubiri. Epistolario (2024). També és autor de Xavier Zubiri i Catalunya (2007) i Sobre gólems, inteligencias artificiales y transhumanos (2024); i ha
traduït i editat el Tratado del amor de
Dios. Conversación de un filosofo cristiano con un filósofo chino, de Nicolas
Malebranche (2015). Amb Corominas va fundar i codirigeix la revista Perifèria. Cristianisme, Postmodernitat,
Globalització.
En Humans a Auschwitz,
Vicens ens proposa una reflexió ètica sobre la tràgica realitat dels camps de
concentració nazis des del punt de vista de la dignitat humana, enfront de
l’exercici sistemàtic i massiu d’anorrear-la que s’hi va dur a terme de forma
deliberada. Analitzant els testimonis de tres presos supervivents dels camps de
treball i extermini, Primo Levi, Robert Antelme i Etty Hilesum, així com d’una entrevista de la periodista Gitta Sereny al que fou comandant en
cap del camp de Treblinka, Franz Stangl,
l’obra analitza la complexitat de la naturalesa humana posada a prova en
condicions límit de violència i deshumanització.
Les veus dels protagonistes, contrastades amb les reflexions
de l’autor, parlen de l’esforç dels éssers humans als camps nazis per preservar
engrunes de dignitat com a resistència a l'esfondrament físic i moral a què els
forçaven; de la coexistència de la bondat i la maldat en diferents graus, des
de la sublimitat a l’abjecció; de paradoxes com veure la cultura i la ciència
posades al servei de la barbàrie, o els torturadors que s’autojustificaven sense
ni plantejar-se que les víctimes poguessin ser persones; de l’instint de
supervivència els presos, ni que fos al preu de la insolidaritat; de l’ensorrament
total dels que ja havien perdut tot vestigi de raó; de la vergonya que sentien molts
d’entre els que van aconseguir sortir vius dels camps; i del desengany religiós
experimentat per alguns —per exemple, Levi—davant d’un sofriment general que
cap divinitat no els va evitar, mentre que altres —com Hilesum— encara creien
poder trobar una llum espiritual enmig de la devastació.
Tanmateix, fins i tot en aquest marc d’anorreament moral i desesperació
al límit, admira constatar que hi van brotar també notables evidències de
solidaritat, dignitat, amor i esperança. Per això, Vicens expressa “la
confiança no gaire justificada que la dignitat humana sobreviurà a les
escomeses que anirà sofrint en la llarga singladura de la nostra dissortada
història”. Tant de bo!
Penso que és un llibre molt recomanable —a l’autor no li
agradaria que en digués “obligada”, però quasi que sí, que ho he de dir—. Cal
llegir-lo amb atenció per aprofundir en els aspectes contradictoris que se’ns
hi van plantejant, no sempre fàcils ni justos d’etiquetar des de la comoditat
de casa nostra: cal no jutjar mai les víctimes, i sí els botxins, amb el
sistema polític, ideològic i econòmic que va propiciar tanta crueltat. És
important recuperar la memòria històrica per construir un món més just i més
humà. I ara més que mai, quan revifa amb força un nou totalitarisme que amenaça
els avenços democràtics que ingènuament crèiem haver consolidat arran d’una
experiència tan infame i abominable com aquella.
Ramon Carreté
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.