divendres, 13 de desembre del 2024

Ara fa... 40 anys. Europa, més a prop

 
 
Ara fa 40 anys, el desembre de 1984, Sarment titulava a la portada “Europa, més a prop” i ho deia perquè per fi s’havia inaugurat el Túnel del Cadí. A més de tenir Europa més a prop hi havia moltes expectatives de rellançament econòmic de les nostres comarques, que 40 anys desprès creiem que no s’han complert del tot, almenys al Bages i al Berguedà. En canvi, a la Cerdanya ha suposat un col·lapse que està expulsant la gent autòctona, degut al creixement desmesurat del turisme que ha encarit a preus insostenible els preus de l’habitatge. A l’editorial d’aquell mes escrivíem:
 
«Fa molts anys que se’n parlava i, per fi, el somni del Berguedà ha esdevingut realitat: per fi s’ha inaugurat el Túnel del Cadí. És indubtable que això pot oferir noves expectatives de rellançament i d’esperança per a unes comarques, la nostra entr0e elles, en vies de despoblació, de minva de places de treball, d’empobriment i envelliment, en definitiva. Per a Balsareny mateix, aquesta obra pot ser una esperançadora vivificació; ja serà difícil, atesa la nostra progressiva regressió, el nostra arronsament i aturament endèmics, ara potser més evidents que mai!
 
»Però de fet, la primera conseqüència de la inauguració no és del tot positiva: el trànsit s’ ha incrementat sensiblement, i les obres de la carretera s’eternitzen. Fa més d’un any que duren i no se’n veu l’acabament. Mentrestant, aquesta via de comunicació, cada cop més atapeïda d’usuaris, és un perill constant. Tres accidents, dos anant cap a Navàs, i l’altre a Vilafruns, amb víctimes de Navàs i de Balsareny, ho corroboren. I també ací l’opinió pública és unànime: cal acabar les obres d’una vegada! I tampoc no hi ha resposta a aquest anhel, en el qual ens juguem la nostra pròpia seguretat.
 
»A més, contra més és retardi l’acabament d’aquestes obres, òbviament més és retardarà el començament de la variant que ha de desviar el trànsit fora del casc urbà. El projecte d’aquesta variant ja és aprovat. [...]»
 
Diguem que vam haver d’esperar sis anys fins a la inauguració de la variant, el març de 1990, i vint fins a la inauguració parcial de l’autovia, l’abril del 2004.
 
Selecció: Joan Prat

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.