El cicle d'espectacles Tempo per a tot públic d'aquest
mes d'octubre ens va portar a la sala Sindicat l'espectacle “Vai Via”, de la
companyia Xirriquiteula Teatre.
Aquest és un relat poètic i
musical sobre els alts i baixos de l’apassionant vida de la Rita, una famosa
contrabaixista dels anys 50 que acaba vivint al carrer. Un petit homenatge a aquelles
dones que han posat l’atenció als seus familiars per davant dels èxits
personals. És el relat d’una vida, des
de la infantesa fins a la vellesa i la mort, d’una persona que acaba els seus
dies en la indigència: un tema sempre delicat, que es pot prestar a moltes
manipulacions demagògiques, simplistes i sentimentals, però que Xirriquiteula
ha conduït magníficament. L’obra es centra a explicar-nos la vida de la Rita en
un moment de la història europea, on hi ha hagut guerres, però que també ha
viscut el fulgor de l’espectacle, de la música, dels viatges i les migracions,
per finalment caure en la desemparança actual dels qui no tenen recursos per
subsistir.
L’escenografia, que es focalitza en una impressionant
funda de contrabaix, l’instrument que la dona va aprendre a tocar i del qual ha
viscut en la seva època activa, és una de les millors troballes de
l’espectacle. És el lloc on ella viu d’una manera itinerant quan s’ha quedat
sense casa; però és també moltes altres coses. De fet, veiem aquesta funda al
seu costat des de que era nena, i en tots els diferents moments de la seva
vida. I la gràcia de la proposta és que converteix la funda en un símbol, en
aquesta “llar” invisible que tots ens construïm, i que guarda les ressonàncies
vitals d’una pulsació, que és la del contrabaix, però també la del cor que
batega i ens dona vida, allò real i allò simbòlic que tots tenim a dintre.

Al principi, aquesta funda és el sarcòfag, el taüt que la
vella indigent arrossega pels carrers, l’últim lloc on poder dormir i caure
morta, que nosaltres veiem aquí en l’escenari; però que, en la vida real, els
indigents que dormen al carrer també arrosseguen, encara que no la veiem. Ara
bé, aquest taüt agafa uns altres trets quan el veiem en èpoques d’esplendor al
llarg de la seva vida. S’omple llavors d’altres significacions, i el veiem com
l’espai invisible i simbòlic on ens despleguem interiorment, l’espai de l’ànima
d’una persona, convertit alhora en l’instrument que ens permet posar música al
nostre existir. És allà on guardem els nostres secrets i tresors, és un espai
que ens atorga confiança i protecció, i on viu la memòria de tot allò que hem
viscut. És també la nostra mort anunciada, que ens recorda que acabarem tots a
la caixa; una mort que portem al damunt ja de petits, al nostre costat,
invisible però present, amb les pulsacions greus dels murmuris de fons del
contrabaix.
Tot plegat, amb un llenguatge que d’una banda ens remet
al cinema mut, amb els seus textos inserits explicatius, aquí convertits en una
veu en off que periòdicament ens situa les escenes. I també en l’ús constant de
cartells, fotografies, imatges, objectes i altres mil elements que el
personatge treu de la funda inesgotable del contrabaix.
Jordi Vilanova
Fotos:
Xirriquiteula Teatre 





Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.