‘Un món tancat amb pany i clau’, de Roger Garròs
CERCLE LITERARI
Avui parlem d’un llibre extraordinari, en el ple sentit de
la paraula, perquè té certes característiques que fan que surti del que és
ordinari. En primer lloc, el seu autor, un jove de 13 anys acabats de fer, Roger Garròs Bruch (Torelló, 2012), d’arrels
balsarenyenques, que ja als nou anys havia confegit una “trilogia” manuscrita: un
conte en tres parts molt imaginatiu, il·lustrat a mà i amb notes a peu de
pàgina que complementaven la narració. Ja de ben jove, doncs, l’autor “apuntava
maneres” de lletraferit.
Ara ha escrit i publicat una novel·la d’aventures juvenils, Un món tancat amb pany i clau (2025)
—escrit al llarg de tres anys, entre els 9 i els 12— en què aquelles “maneres”
infantils han cristal·litzat en un text sorprenent per la varietat de registres
i l’estructura de la trama. L’argument és una aventura fantasiosa, en què dos
germans, l’Emily (10 anys) i el Lukas (12), alemanys que s’acaben de traslladar
als Estats Units a causa de la feina del pare, coneixen un veí de la seva edat,
el misteriós William, i la seva mare, la sinistra Hannah Swallow, que té un
tèrbol passat depredador en un univers paral·lel. Un món de fantasia al qual es
pot accedir a través de diferents armaris ubicats a diversos indrets del
planeta Terra, un dels quals, casualment, és a l’abast de l’Emily, que s’hi
aventura.
Des d’aquell accés secret, l’Emily i en Lukas, ajudats per
l’Orfeu, un aparent gatet que en realitat és un “canviapells” capaç de
transformar-se en qualsevol mena de bestiola, descobriran la història de la
malvada Hannah i s’hi enfrontaran, no tan sols a Ohio i a Andorra —on s’alien
amb la Blanca, una nena catalana—, sinó en diversos escenaris fantàstics de
l’univers paral·lel: boscos tenebrosos, vastos deserts plens de perills,
volcans de cràter enorme, un magatzem d’armes màgiques, l’espantós Llac de les
ànimes perdudes...; amb una munió d’éssers fantàstics: monstres benèvols i
malignes, reptilians, conills i mosques gegants, hienes rialleres, girafes de
coll curt, un llop borni..., i de personatges secundaris: la pèrfida
bibliotecària, el bon gegant barbut, la botiguera d’armes, o el rei i la reina
resignats a l’extermini del seu poble si els nois no ho eviten; tot això, abans
d’arribar al desenllaç final que decidirà la sort d’aquell món ignot i el destí
dels protagonistes.
Si l’argument, des de la seva fantasia, avença a bon ritme i
s’avé a les possibles expectatives dels lectors adolescents, el que trobo més
destacable de la novel·la és l’estil narratiu, estructurat d’una forma
creativa, diria que inusual atesa l’edat de l’autor.

Així, hi destacaria, per una banda, en algun moment els
aparentment caòtics diàlegs creuats; o els salts que interrompen l’acció en
punts àlgids per canviar de tema i reprendre'l després; i sobre tot, la
variació dels punts de vista narratius. Perquè d’entrada, com passa en tantes
novel·les, l’acció l’explica un Narrador extern (que en un moment donat s’autodefineix
com a “omniscient, per cert, i guapo”); però ja des de les primeres pàgines “l’Escriptor”
(és a dir, l’autor) participa activament en l’obra, amb intervencions marcades en
negreta, per interpel·lar el lector i comentar-li aspectes de l’acció; i també,
sorprenentment, per discutir amb el Narrador (que s’expressa entre claus, en
rodona), amb qui en un moment donat manté un debat encès i divertit, fins al
punt d’amenaçar-lo amb canviar el punt de vista del text a primera persona, amb
la qual cosa el narrador extern desapareixeria. Per embolicar-ho més, un dels
personatges, l’Emily, intervé en la disputa, i Escriptor i Narrador li
repliquen alhora, fet que es manifesta gràficament alternant en la frase una
lletra en rodona i una en negreta. I encara s’afegeix al diàleg un segon
narrador alternatiu, més maldestre, que s’expressa en un tipus de lletra de cos
més menut, i que acaba sent rebutjat.
L’Escriptor (personatge) figura que és, naturalment, el
responsable del desenvolupament de l’obra; però en algun moment fa veure que l’argument
se li escapa de les mans, com quan reacciona a un fet que acaba de descriure
tot dient: “Ostres, no m’ho esperava això, la veritat”. En altres casos
ironitza sobre la funció de l’escriptura; per exemple, quan descriu un text que
conté una partitura, i diu “no us ho poso perquè no soc compositor; el meu sou
no arriba per tantes coses”; o quan els personatges parlen en anglès i ell
comenta: “si no us fa res, seguiré escrivint en català, que el meu anglès no
dona per tant”.
Per esmentar textos que els personatges escriuen o
llegeixen, es fa servir la cursiva i tipus de lletra diferents; i per expressar
sons, onomatopeies o veus de personatges fantasmagòrics, s’utilitzen els
parèntesis angulars. Tot plegat són recursos que es poden trobar en altres obres
literàries, però en el cas del nostre autor, les gracioses intervencions de
l’escriptor i dels dos narradors interrompent l’acció posen de manifest que l’autor
és un lector assidu, que es fixa en el que llegeix i que ha assolit ja un nivell
de maduresa poc comú sobre aspectes de la creació literària que a la majoria de
la gent li passen desapercebuts. Personalment, detalls com aquests em criden
molt l’atenció i em fan confiar que ens trobem davant d’un bon escriptor en
potència, a qui tan sols es pot recomanar que continuï llegint i assimilant i
que no pari d’escriure. De fet, diu que ja està treballant en una altra
novel·la: li recomano que l’escrigui sense pressa i que en rellegeixi els
esborranys i els vagi revisant i millorant, sense autocomplaença, fins que el
seny li digui prou. I aleshores que la doni a conèixer, i segur que no ens
decebrà.
De moment, d’aquest llibre n’ha fet una autoedició impresa, amb
un tiratge d’exemplars limitat, però en format ebook és publicat a Amazon, on el podeu obtenir en aquesta adreça: https://ja.cat/TUphh
; o encomanar-lo a la llibreria La Tempesta. Felicitem en Roger per la
feina feta i felicitem-nos per incorporar un nou balsarenyenc —en el sentit
ampli del gentilici— al món de la literatura.
Ramon Carreté
Foto: Roger Garròs
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.