divendres, 12 de desembre del 2025

Commemoració del Dia dels Drets Humans

 
 
El dia 10 de desembre es commemora anualment el Dia Internacional dels Drets Humans. A Balsareny, com cada any, es va celebrar el mateix dia, a dos quarts de vuit del vespre, amb un acte que va tenir lloc a la Biblioteca Pere Casaldàliga, organitzat per la Fundació Pere Casaldàliga i el Cercle Cultural de Balsareny amb la col·laboració de la Biblioteca i de l’Ajuntament. Enguany el tema va ser Palestina, on actualment, com és notori, s’estan vulnerant els drets humans.

 
Concretament, es va presentar el llibre col·lectiu i solidari Un crit pels infants de Gaza. Veus, imatges i testimonis del genocidi, de l’editorial Ara, amb edició i pròleg de Txell Feixas i Cristina Mas. L’acte va ser presentat per Glòria Casaldàliga, presidenta de la Fundació. Tot seguit, va parlar Maria Fernández, coautora d’un dels textos i mestra de l’escola Ítaca de Manresa. Fernández es va interessar especialment pel tema gràcies a un projecte que ha portat a terme amb alumnes de primària, al qual es va referir.

 
El llibre és un crit col·lectiu, conscient i ferm, per denunciar el genocidi i obrir camins a l’esperança, la llibertat i la pau permanent; atès que el suposat alto el foc de fa dos mesos no s’ha pas respectat en un munt de vegades. Hi ha textos de personatges coneguts — periodistes, experts, testimonis—, com Greta Thunberg, Fermín Muguruza, Jordi Évole, David Fernández, Jordi Armadans, a més de Maria Fernández, i altres. Tots ells, focalitzen la mirada en la terrible situació de les nenes i nens de Palestina. Al llibre també hi ha fotos i il·lustracions de fotògrafs i artistes, la majoria palestins, relatives a la guerra. Durant la conversa es van projectar uns vídeos, on les periodistes Txell Feixas i Cristina Mas expliquen la situació desesperada de la gent de Gaza.

 
Els beneficis d’aquest llibre solidari es destinen a l’ajuda humanitària urgent en col·laboració amb entitats palestines que actuen sobre el terreny a Gaza; el suport legal per a la defensa dels drets humans del poble palestí i el suport a les entitats culturals palestines per preservar la seva cultura com a expressió de dignitat i resiliència. Al final, els assistents —més d’una vintena— van participar en una tertúlia que va durar una hora aproximadament.
 
Isidre Prat
Fotos: Ana Pérez / Isidre Prat

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.