Carlos Bella, guanyador del premi Dualiza Orienta
En Carlos Bella Sancho va arribar amb la seva família a
Balsareny fa quatre anys. Procedents de la ciutat, al poble s’hi han adaptat
molt bé i s’hi troben còmodes, especialment el Dídac, que es pot desplaçar amb facilitat a l’Institut Escola,
a la biblioteca o per trobar-se amb els amics.
Pel que fa a l’àmbit laboral,
les feines dels pares no han canviat substancialment amb el trasllat. En Carlos
treballa de docent a la Universitat i és consultor/formador de la Diputació de
Barcelona, i la Sònia Hernàndez alterna la docència en l’especialitzat de Transport i Logística amb
l’orientació professional i acadèmica. Desplaçar-se des de Balsareny no els
suposa cap dificultat. A més, el Carlos també desenvolupa la seva activitat
professional de manera autònoma amb la seva pròpia empresa: Talento y
Punto.
El motiu principal d’aquesta entrevista
és el premi que va rebre el Carlos el passat dia 27 de novembre pel projecte Planeta
Talento, a la 18a edició del Premi
Educaweb, desenvolupat conjuntament amb Juan Martínez de Salinas Murillo. Aquest reconeixement s’emmarca dins la convocatòria Dualiza Orienta, una iniciativa promoguda per CaixaBank i
FPEmpresa a nivell estatal.
Ens expliques de què tracta el projecte amb el qual heu
estat premiats?
Es tracta d’un serious
game. Sí, hem dissenyat un joc amb el qual es treballen les competències
transversals, en el nostre cas en l’àmbit de l’orientació professional i acadèmica.
El premi consta de tres camps: Professionals, Administració i Ciutat. Nosaltres
vam rebre el premi en l’espai de Professionals.

Parles del treball de competències transversals a través d’un
joc. Ens ho pots concretar?
Primer de tot, he de dir que el joc que hem creat és un
joc reflexiu i d’aprenentatge. Consta d’una bateria de targetes que responen a
tres modes diferents: Recerca de feina, Emprenedors-es i Empreses.
Cada mode
tracta una temàtica concreta i consta de quatre planetes. Els jugadors formen
un grup, La idea es que l’equip deixi un observatori a cada un dels quatre planetes
i tornin a la terra amb almenys un motor, que els permeti aterrar.
El mode Recerca
de feina recull aspectes com ara el mercat de treball, les eines per a
buscar feina, el procés selectiu i la importància de les competències.
El mode Emprenadors-es
contempla la creació d’una empresa, posant atenció als conceptes que n’han de
fixar la constitució, els factors externs que poden fer variar el projecte, la
necessitat de reinventar processos o com promocionar la proposta, entre altres.
El mode Empreses
contempla els quatre punts clau de la gestió del talent: Atracció, Conversió,
Contractació i Fidelització.
Entenem que el joc es basa en estratègies per avançar i
guanyar. Com preciseu el procés de reflexió i aprenentatge que comentaves?
Aquesta és una part molt important del joc. Mentre la
gent juga, hi ha un “facilitador” que observa i examina evidències del
comportament dels jugadors: l’escolta activa, la comunicació eficient, la presa
de decisions, l’adaptació als canvis, la capacitat de reinventar-se, la tolerància
a noves adaptacions, el lideratge, etc.
El paper del
facilitador és clau per a l’anàlisi posterior, ja que fa una lectura dels
comportaments observats, que després es treballaran a l’aula.
Els
“facilitadors” són, o bé coneixedors de la temàtica, o bé es formen en la
metodologia, almenys a l’inici, perquè actualment el joc ja s’ha estès molt i
se’ns escapa l’amplitud del seu ús.
En resum,
podem dir que el joc és l’eina per reflexionar, aprofundir i fer assimilacions
i canvis tant en aspectes teòrics com en actituds personals.
Hem constatat
que el joc manté els alumnes amb una atenció plena i permet un treball
posterior; per tant, considerem que és una eina molt útil.

Aquest joc l’heu provat amb un nombre gran d’alumnes; per
tant, ja en coneixeu els resultats, oi?
Sí, l’hem provat amb uns 600 jugadors de les universitats,
centres educatius i serveis d’ocupació, tant a Catalunya com a Aragó. Podem
afirmar que l’atenció es manté durant el joc i que aquest permet fer reflexions
posteriors i modificar continguts segons les necessitats detectades. A més, les
targetes permeten canviar-ne el contingut i adaptar el joc a altres àmbits.
Avui dia les competències tranversals són del tot
necessàries tant en l’àmbit social com en l’acadèmic. Se’t veu molt satisfet
amb aquest projecte, que a més ha estat premiat.
Sí, ha estat molt estimulant pensar com fer-lo, establir
les dinàmiques i mecàniques del joc, crear les targetes, el tauler, les fitxes,
concretar-ne la utilitat i convertir-lo en una eina de reflexió i aprenentatge.
Ha estat un no parar.
El projecte s’acaba en el joc?
No. Al gener sortirà el llibre Crónicas inconfessables de la empresa, que acompanyaran el projecte
Planeta Talento. El treball de les
competències transversals no s’acaba aquí; el joc ha estat una eina més dins
d’un projecte molt més ampli.
L’entusiasme que desprèn el Carlos durant l’entrevista és
enorme. És difícil descriure totes les seves inquietuds i coneixements. El repte,
ara, és jugar al joc i seguir-lo a
través dels llibres o conferències, per continuar aprenent d’una tasca que
desenvolupa amb rigor, passió i estima.
Benvingut al
poble i gràcies per donar-nos a conèixer una part de la teva feina.
Entrevisten: Lluïsa Coma i Isidre Prat
Fotos: Carlos Bella
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.