diumenge, 1 de juliol del 2018

Guadalupe Buitrago i Marc Mas, amants del Tai-Txi

ENTREVISTA


Guadalupe Buitrago i Marc Mas són dos balsarenyencs que ens exposen la seva experiència en la pràctica del Tai-Txi, que practiquen en el Gimnàs O2, i expliquen allò que ens pot reportar la pràctica dels moviments gimnàstics.

Tots dos ens comenten que «el Tai-Txi és una de les arts marcials mil·lenàries que practiquen milions de persones a tot el món, a causa dels múltiples beneficis que ofereix tan a nivell corporal com mental. Durant el temps en què es porta practicant, s’ha demostrat que el Tai-Txi suposa una gran quantitat de beneficis pel que fa a l’equilibri, la força, la flexibilitat i la resistència muscular, entre d’altres. El denominador Tai, en xinès, equival a “gran, màxim o suprem”; i l’equivalent a Txi és igual a “centre” o bé “eix”. Ens cal dir que aquestes dues paraules giren sobre l’equivalent, el màxim equilibri del cos i de la ment.»

Parlem primer amb la Guadalupe.

Guadalupe Buitrago va néixer a Baena (Còrdova) i fa molt temps que viu a Balsareny. Valora molt els beneficis de llegir, però no ho sol fer gaire. Tampoc li ha agradat viatjar mai massa, i en les seves hores de lleure li agrada molt sortir a caminar.

— Explica’ns, com va començar la teva activitat al Gimnàs O2?

— En primer lloc he de dir-vos que vaig començar a fer pràctiques de gimnàstica al Gimnàs que hi va haver al camp de futbol, i més tard al Sindicat. En obrir l’O2, a la plaça de la Mel, vaig començar a fer-hi Tai-Txi, i actualment el continuo practicant al nou local d’O2 al carrer de Sant Domènec.

 I per què el Tai-Txi? Fa molt que el practiques?

— Doncs perquè quan el vaig provar em va agradar molt. T’ajuda a conèixer molt més el teu cos, i t’aporta tranquil·litat, et relaxa i et trobes molt més bé. Crec recordar que aviat farà uns tretze anys que vaig començar.

 Que te’l va recomanar algun metge?

 No, vaig anar-hi per la meva voluntat, i la veritat és que m’hi trobo molt bé i dono gràcies per anar-ho fent.

Ara és el torn del Marc.

Marc Mas i Coromines va néixer a Balsareny el 14 d’abril de 1949, i va començar l’activitat física al centre O2 després de patir una embòlia o ictus. Més endavant, en plena recuperació de l’ictus li van diagnosticar la malaltia del Parkinson.

 Com vas començar l’activitat al Gimnàs i què hi practiques?

— Després de patir l’ictus em van recomanar que no m’estigués assegut al sofà i que em mogués com més millor. Aleshores vaig decidir fer activitat física al Gimnàs O2, d’això fa uns deu anys. Gràcies a aquest consell ara em trobo molt millor. Hi faig Tai-Txi, Ioga i màquines de musculació. I la veritat és que, tot i no ser un expert en la matèria, el Tai-Txi sobretot m’ha anat molt bé i no penso deixar-lo.

 Quantes hores setmanals fas activitat?

 Faig Tai-Txi dues hores setmanals. I també faig una hora de Ioga i una altra de màquines. Pel que fa als beneficis, he de dir que fa uns sis anys em veia limitat a asseure’m a una cadira de rodes, i avui em trobo molt bé.

Josep Gudayol i Puig

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.