dimecres, 15 de juliol del 2026

Ara fa... 32 anys. Incendis a mig Catalunya


 
El matí 4 de juliol de 1994 es va declarar un incendi a Sant Mateu de Bages. El foc es va anar estenent ràpidament per la comarca en totes direccions, i el fet que simultàniament hi havia incendis a Montserrat, Sant Miguel del Fai, Sant Quirze del Vallès i algun altre indret, juntament amb la manca de mitjans d’aleshores, va fer que els bombers no apareguessin per aquest incendi fins a la tarda del dia 5, quan ja s’havia unit amb un altre foc iniciat a Gargallà i Casserres.

 
Es va parlar aleshores que entre els dos incendis van cremar 70.000 hectàrees a les comarques del Bages i del Berguedà, de les quals 800 corresponien al terme de Balsareny. En el Sarment d’aquell mes (núm. 218) dedicàvem nou pàgines a analitzar i explicar què havia passat. N’hem seleccionat aquests fragments de l’editorial:

 
«La setmana del 4 de juliol de 1994 la recordarem molt de temps al Berguedà i al Bages, a més de molts altres indrets dels Països Catalans i d'Espanya, on el foc va fer grans estralls. A Balsareny va arribar un front del gran incendi forestal que, iniciat a Sant Mateu de Bages, a la Serra de Castelltallat, s'havia estès en totes direccions: cap a Camps, Fonollosa i Sant Joan de Vilatorrada, cap a Pinós del Solsonès i cap als termes de Súria, Callús, Santpedor i Castellnou de Bages, fins arribar, per les Vilaredes, a Argençola i Balsareny, on ha devastat els boscos del Mas Tosquer, el Colell, el Solà, Candàliga i la Seuva, en total unes 800 hectàrees, abans de passar, per sobre Sobirana, cap a l'Oliva, ja en terme del Mujalt. [...]

 
»Durant cinc dies de tensió i neguit, un combat desigual de persones contra flames posava moltes coses a prova i en entredit. A l'escalfor de la lluita, la prioritat essencial era de deturar el foc com fos. Vèncer la natura desfermada, que ens agredia i ens posava en greu perill. [...]
 
»El sentiment més estès, aquells tres primers dies, fou d'una desolada indignació. No tant per l'escassa dotació de mitjans, especialment aeris, del nostre tan "perfecte" pla de prevenció d'incendis forestals, sinó per les prioritats que hom va assignar als escassos recursos que hi havia. [...]

 
»Mentre deixaven cremar els boscos de Sant Mateu i de Serrateix, el foc s'anava fent més i més gran, cada dia que passava més difícil de controlar, i per lluitar-hi només hi havia pagesos i voluntaris, molts, i bombers, tothom amb escassíssims mitjans.»
 
De fet, aquell foc va provocar un canvi de protocols d’actuació i una forta inversió en mitjans d’extinció d’incendis, una millora que s’ha fet evident al llarg de les últimes dècades. Tot i això, no va evitar que l’any 2005 es tornessin a cremar mes de 800 Ha. del terme de Balsareny, la major part de les quals  s’havien salvat de l’incendi de 1994.
 
Selecció: Joan Prat
Fotos: Sarment, juliol 1994

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.