dilluns, 16 de març del 2026

El Castell de Talamanca i la Balma de Rocagiberta

RACONS DEL BAGES I DEL MOIANÈS
 
 
Església romànica de Talamanca

Anem a Talamanca des de Balsareny, amb cotxe per l’autovia C-16, després per la N-141c i; i per BV-1221, passant per Navarcles. Són 27 km en total.
 
El nucli antic de Talamanca
 
Comencem l’excursió travessant el poble a peu —uns 300 metres— des de la plaça del Raval, passant pel carrer del Raval i després el carrer Nou, on ens trobarem amb l’església romànica del segle XII, reformada al XVIII, feta amb carreus de pedra sorrenca i microconglomerats. Al seu costat hi havia la sagrera, un espai inviolable i segur, per això s’hi van construir les primeres cases. L’església inicialment tenia un campanar d’espadanya, però al segle XVIII es va reformar i es va convertir en un campanar de torre quadrada.
 
Al costat hi ha l’Ajuntament, on destaca, a la façana, una placa d’homenatge a Muriel Casals, declarada Filla Predilecta de Talamanca després de la seva mort el 2016. Muriel tenia una residència a Talamanca des de feia molts anys.
 
Seguint recte, ve el carrer de l’Era, on a l’esquerra ens trobem amb el majestuós castell de Talamanca, mentre que a la dreta hi ha un magnífic mirador, amb un monument Memorial de la batalla de Talamanca, que va tenir lloc el 13 i 14 d’agost de 1714, durant la guerra de Successió: va ser la darrera victòria de l’exèrcit català abans de la capitulació de l’11 de setembre. Hi ha plafons explicatius dels fets.

Castell de Talamanca
 
El castell de Talamanca
 
El castell s’alça per sobre del poble, amb una torre que es veu de lluny.  Data del 967, fou construït com a defensa enfront del món islàmic i després del 1714 fou convertit en símbol de la resistència catalana. Tanmateix, Felip V va ordenar el seu enderrocament total, després de l’esmentada guerra; però la torre rodona va romandre dreta. Reconstruït el castell i reformada la torre, al segle XVIII, amb posteriors reformes al segle XX, avui es pot visitar per dintre si es demana a l’Ajuntament. Per fora veiem l’aflorament natural de gresos sobre el qual s’assenta el castell i els diferents murs de pedra construïts.

La balma de Rocagiberta, on es veu la gran escletxa en diagonal
 
La balma de Rocagiberta
 
Al costat del castell cal seguir a peu la pista SL C-58, que comença amb una baixada molt pronunciada, de més d’un quilòmetre, fins arribar a la riera de Talamanca, en un punt on hi ha un molí: el molí del Menut. Travessant la riera i seguint la pista cap a l’est, aviat es veu la immensa paret de la balma; el fet que es va veient de lluny serveix d’orientació, ja que cal desviar-se per alguns corriols, on és fàcil equivocar-se, però és mot difícil de detallar més aquí. Sí que podem concretar la seva ubicació exacta: (41.74511,1.98836). De fet, la balma és ben visible des del mirador del Castell de Talamanca.

Detall de la balma: capa superior de gres, resistent; i capa inferior de margues, que es van erosionant
 
La impressionant balma es troba al Serrat de la Mussarra, que fa de límit entre els termes de Talamanca i Monistrol de Calders. Té una longitud de prop de 150 metres i una alçada màxima que supera els 15 metres, per bé que és poc fonda. Està dividida en dues capes: la superior, formada per gresos massius d’un delta que hi havia hagut fa milions d’anys, amb una gran escletxa en diagonal que la divideix en dues parts; i la inferior, o prodelta, la part enfonsada, formada per margues (menys resistents a l’erosió), on es poden veure força fòssils. Els colors grisos ens indiquen l’ambient marí que hi havia hagut.

Exterior de l’antiga sínia de Can Valls, per on es feia pujar l’aigua de la riera. L’interior de la caseta també es pot veure
 
Des del castell fins a la balma hi ha aproximadament uns 2,7 km. En tornant, desviant-nos del camí d’anada per un sender que està indicat, podem veure la balma dels Gobians, molt més petita però força fonda, en el curs d’un torrent. Ubicació: (41.74132,1.98193). I finalment, ens trobarem amb l’antiga sínia de Can Valls, amb un petit aqüeducte per on es desguassava l’aigua, de nou a la riera de Talamanca. Ubicació: (41.73821,1.98039). Des d’aquí, per una forta pujada, es retorna al poble, a la plaça del Raval, on hem començat la visita.
 
Text i fotos: Isidre Prat Obradors

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.