Gran èxit de La Swanson amb ‘Glòria 27’
Després
de l’impacte assolit amb el seu anterior muntatge, La flor de l’autopista (estrenada el 2022 i que encara continuen
representant), la companyia La Swanson, formada pels balsarenyencs Climent Ribera i Núria Gómez, va estrenar el seu nou i ambiciós projecte, Glòria 27 o el mite de l’èxit, dirigit
per la sallentina Tàtels Pérez. Ho
va fer el diumenge 7 de setembre al magnífic espai cultural de l’antiga Fàbrica
Vella de Sallent, a la sala Jordi Fàbregas, que va veure molt ple el seu
aforament amb més de 250 persones. El públic, amb una nombrosa representació de
balsarenyencs, va ovacionar llargament l’obra i en va sortir ben complagut.
Glòria 27 o el mite de
l’èxit és
un text original de Climent Ribera, que reflexiona sobre el significat de l’èxit,
tant en el món del teatre com en la vida en general: els somnis, les
il·lusions, l’esforç, les dificultats a vèncer, les frustracions, la
incomprensió, la difícil relació amb companys de feina i amb els superiors... També
s’hi contraposa l’ambient de la ciutat amb el del món rural. El muntatge s’ha
fet possible gràcies a una campanya de micromecenatge a través de Verkami, que
va aconseguir la complicitat de moltíssima gent, a qui cal agrair el suport i
la confiança a una proposta innovadora i potent.

Ambientada
als anys 90 en un poble de la Catalunya interior, que bé podria ser Balsareny
mateix, l’obra exposa l’evolució d’un personatge, la Clàudia, ex-estudiant
d’interpretació i que somia amb ser actriu. Frustrada per les dificultats amb
què es troba, ho deixa córrer i se’n va una temporada a l’estranger, on
treballa de cambrera. De tornada al poble on va a viure amb la seva àvia, decideix
apuntar-se a un càsting per a una obra teatral i acaba treballant de
maquilladora en una funerària. A partir d’aquí, la seva vida s’entrecreua amb
la de diverses persones, especialment en Noel, un actor també decidit a lluitar
per aconseguir les seves aspiracions, i es va teixint un entramat de relacions amb
altres personatges secundaris que van configurant l’obra fins al seu desenllaç.
Un
element important de la trama és la numerologia, amb les diferents implicacions
del número 27 i, en concret, la data del 27 de març: el dia de l’aniversari de
la Clàudia, que coincideix amb el del naixement de l’actriu Glòria Swanson, amb
el Dia mundial del Teatre, amb la data del càsting i amb el número d’aspirant
que li toca a la Clàudia: el 2703. Diverses semblances biogràfiques que
comparteix amb la cèlebre actriu de Hollywood, i un talent innat que la hi fa
comparable, fan que en Noel vegi en ella una mena de reencarnació de la glamurosa
musa del cinema mut, fet que la podria ajudar a escalar els cims de la glòria
artística.
La
Núria broda el seu paper, ple d’alts i baixos emocionals que fa palesos amb l’entonació
de la veu, el gest i l’expressió facial, i el Climent excel·leix fent,
literalment, “tots els papers de l’auca”, donant vida al Noel, a l’àvia i fins
a una dotzena de personatges secundaris que dibuixa simplement amb un element
d’attrezzo (unes ulleres, un cigarret, una peça de roba) amb una gran agilitat
i dinamisme. Una il·luminació i una música ben acurades i la direcció artística
de la Tàtels completen una representació magnífica, a la qual augurem el gran
èxit que el títol de l’obra suggereix. Felicitem La Swanson per haver posat en
escena aquesta obra, que es presentarà a la sala Sindicat de Balsareny el
dissabte 20 de setembre abans d’instal·lar-se el novembre a la sala Aquitània
de Barcelona: no us la perdeu!
Ramon Carreté
Fotos: Txus Garcia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.