dijous, 28 de gener del 2021

Laia Solà, campiona d’atletisme

ESPORTISTES DE BALSARENY


Carai, a Balsareny tenim uns joves amb uns rendiments esportius excel·lents. Aquesta vegada parlem amb la Laia Solà Hernando, una velocista que acumula un grapat de pòdiums individuals i d’equip en relleus. Ens explica que la seva carrera esportiva surt d’una casualitat. Bé, la Laia és força humil i ens ho comenta com si tot hagués estat fruit de l’atzar.

—Com comença la teva carrera esportiva?

Quan cursava 1r d’ESO, els del Club Atlètic Manresa van venir a l’IES Llobregat de Sallent a fer una jornada esportiva per afeccionar joves a l’atletisme. De cada IES van  seleccionar quatre o cinc persones per competir plegades al Congost. Allà vaig participar en les proves de 60 metres llisos i 4x100 en relleus i vaig quedar en primera posició. El club d’atletisme em va concedir una beca perquè durant dos mesos m’entrenés; però en aquell moment ho vaig desestimar, no m’interessava. L’any següent, per tal de fer esport, que no hi era pas gaire aficionada, em vaig decidir a provar amb l’atletisme, que havia comprovat que m’anava prou bé. Vaig integrar-me en un grup mixt que començava, i a partir d’uns controls i seguiment inicial on ja vaig fer una bona marca, em van adjudicar l’Alba Martí Pla com a entrenadora. Recordo que em va dir “dilluns, comences amb el meu grup de velocitat” i així va ser. El meu primer any de Cadet de la categoria Sub-16 va ser el curs 2014-15. Aquell any només vaig entrenar; ningú competeix quan ens iniciem.

I el següent?

Llavors feia 3r d’ESO, va ser el curs 2015-16, i vaig entrar de ple a la competició, amb bons resultats.

—Semblava que li hauríem d’arrencar el palmarès, però no és així: ho té tot anotat amb un ordre precís; transcrivim directament els èxits amb les marques pròpies.

2n any cadet SUB16. Curs 2015-2016

 Aire lliure:

. Subcampiona Catalunya cadet 100 mll (12.94)

. Campiones d’Espanya per Federacions autonòmiques

. 3eres. d’ Espanya 4x100 (49.22)

. 2ones. de Catalunya 4x300

 Pista coberta:

. 3ra. Campionat de Catalunya 60 mll (7.97)

. Campiones de Catalunya 4x200 (1:46:16)

. 3eres. Campionat d’ Espanya de clubs SUB16



 

Quedem impressionats amb les classificacions. I els altres anys no ens deixen pas menys sorpresos. 

 

1r any juvenil SUB18. Curs 2016-2017

 Pista coberta:

. 4a. Catalunya Absoluta + SUB 18

. 2ones. Campionat de Catalunya 4x200

 Aire lliure:

. Campiona de Catalunya 100 mll

. 4a. Campionat de Catalunya Absolut

. 5a. d’Espanya SUB18

. 3a. Campionat de Catalunya SUB18  200 mll

 . 2ones.Selecció catalana Absoluta 4x100

. 1eres. Selecció espanyola SUB 18

 . 3eres. Campionat de Catalunya 4x100 absolut

. 2ones. Campionat d’Espanya SUB 18  4x100

. 1eres. Campionat de Catalunya SUB 18  4x100


 

2n. any juvenil SUB 18. Curs 2017-2018

 Pista coberta:

. 1a. Campionat de Catalunya SUB 18   60 mll

. 3a. Campionat de Catalunya Absolut 60 mll

. 3a. Campionat de Catalunya SUB18 200 mll

 Aire lliure:

. 2a. Campionat d’Espanya SUB 18  100 mll

. 1a. Campionat de Catalunya Absolut  100 mll

. 3a. Encontre internacional 100 mll.

. 2ones. Selecció espanyola SUB 18  4x100

. 1eres. Campionat d’Espanya SUB 18 4x100 (rècord campionats)

. 1eres. Campionat de Catalunya SUB 18 4x100 (rècord Catalunya 46.64)

. 2ones. Campionat de Catalunya Absolut 4x100

. Desqualificació relleu 4x100 mixta Selecció catalana

. 5a. Selecció catalana SUB 18  200 mll  (campions de seleccions d’Espanya)

. Convocada amb la Selecció catalana absoluta de Seleccions d’Espanya.

 La Laia considera que aquest va ser el seu millor any esportiu.


 

1r any junior SUB 20. Curs 2018-2019

 Pista coberta:

. 1a. Campionat de Catalunya SUB 20   60 mll

. 3a. Campionat de Catalunya SUB 20   200 mll

 Aire lliure:

. 1a. Campionat de Catalunya SUB 20   100 mll

. 7a. Campionat d’Espanya SUB 20   100 mll.

. 5a.  Campionat de Catalunya Absolut 100 mll

. 5a.  Campionat de Catalunya Absolut 200 mll

. 5a. Campionat d’Espanya SUB 20   200 mll.

. 1eres. Campionat de Catalunya Absolut 4x100


 

2n. any junior SUB 20. Curs 2019-2020

 Pista coberta:

. 2a. Campionat de Catalunya SUB 20   60 mll

. 3a. Campionat de Catalunya Absolut SUB 20   60 mll

. 3a. Campionat de Catalunya SUB 20   200 mll

 Aire lliure:

. 1eres. Campionat de Catalunya Absolut 4x 100

És l’any de la covid i el mateix que va patir una lesió al genoll.



L’equip de relleus sempre és el mateix? 

Això varia; depèn de si a la competició hi anem amb el grup de Manresa o bé si m’han seleccionat per participar amb la selecció catalana o espanyola. 


—Com són els teus entrenaments?

Ara mateix entreno 4 dies la setmana i unes 2 hores més el cap de setmana si hi ha competició. Els entrenaments són variats, necessito fer exercicis per tenir força a les cames, preparar-me tècnicament: per exemple, per tenir una bona sortida. Practiquem en pista i al gimnàs. És una preparació constant, perquè de seguida perdo musculació. He tingut petites lesions, però no greus, que m’han interferit poc. En aquests nivells esportius cal molt sacrifici. T’has de preparar molt per sortir bé; això vol dir controlar la sortida, la passa, ni massa llarga ni massa curta; són temps molt curts en què no pots recuperar errors. Els 100 metres lliures em van millor. Amb la pandèmia han canviat els entrenaments i, no cal dir-ho, les competicions.

—Ens parles una mica de les competicions?

Els campionats sempre deixen unes vivències especials. Coneixes gent, tens vincles molt forts amb atletes... El club i les famílies són també importants: viatgem plegats en cotxes particulars, bus, AVE i la relació s’enforteix. També són moltes hores a les pistes. Els pares sempre m’han recolzat molt i no m’han exercit mai cap pressió. Els campionats, que sempre cauen en cap de setmana, també m’han fet apartar, per dir-ho d’alguna manera, de la vida social en alguns moments; per exemple quan era carnaval o els amics feien viatges, jo no hi podia anar... (rumia i conclou:) però ja m’estava bé! 

—Moltes hores a les pistes per córrer una estona molt curta...

Sí (riu), però és així, ja hi estem acostumats. És clar, estem parlant de temps de 7 segons 68 centèsimes en 60 metres lliures i de 12 segons 01 centèsima en 100 metres lliures. Aquestes són les meves millors marques. La majoria de vegades passem quatre o cinc hores a les pistes per “córrer tan poc”. És aprendre a saber estar. És un esport de picar molta pedra. 


—Has superat mai cap rècord?

Sí, en un dels campionats a Espanya, però en aquell mateix campionat es van superar dos rècords més; això passa poc. 

—Només correu noies?

Ara hi ha una nova modalitat mixta, en què correm relleus plegats. En un mixta de dues noies i dos nois de la selecció catalana no vam puntuar, ens van desqualificar, sembla que per un tema de sortida. Tot i així, com a grup vam quedar campions per puntuació (riu). Era un bon moment i un bon equip! Catalunya és de les comunitats que guanya força. És una bona comunitat, atlèticament parlant. Sempre hi ha gent competint a bons nivells.

—Combines bé la competició i els estudis?

Mentre vaig fer l’ESO no vaig tenir massa problemes. Al batxillerat vaig haver de buscar més l’equilibri i intentar no posar una cosa sobre l’altra. Ara faig Infermeria i també ho he pogut compaginar, però arriben les pràctiques de la carrera i s’ha de veure com anirà, dependrà del lloc i els horaris.

—Una persona en especial?

Sí, la Meritxell Tarragó. Fa temps que entrenem i anem a competicions. Ens uneix l’esport i l’amistat. A fora tens amics que fan esport però no competeixen i, per tant, el nivell de conversa no és el mateix que amb les persones que som amics dins i fora de la pista. 


—Mirant enrere, com veus aquesta trajectòria esportiva?

Interessant. No havia fet esport ni competit mai fins als 14 anys i, per tant, en faig un bon balanç. He fet un aprenentatge emocional important. És un esport individual i necessites temperament: “el coco decideix”. 

Hem conegut una altra esportista de Balsareny, la Laia,  i queda clar que tenim gent molt entrenada i preparada que competeixen a alt nivell. Sempre és un plaer parlar amb ells i conèixer la modalitat que practiquen, els esforços que fan per mantenir-se i superar-se  i la capacitat de control que exerceixen en proves on s’hi juguen molt. Laia, et desitgem encara més èxits! 

Lluïsa Coma i Alfred Selgas
Fotos: Arxiu Laia So

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.