DE MEMÒRIA (39)
L’Esbart Bastoners de Balsareny, com els molts esbarts
dansaires que es van fundar a la mateixa època (anys cinquanta del segle
passat) arreu de Catalunya, responia en primer lloc a la necessitat de
preservar el folklore català que sentien molts ciutadans del país —coneguts amb
el genèric de catalanistes—, com també al deure polític de contrarestar
l’ofensiva franquista que deia perseguir el mateix objectiu amb la creació
d’una organització anomenada “Coros y Danzas de España”, però que de fet
pretenia diluir les tradicions singulars, en el nostre cas catalanes, dins d’un
poti-poti descafeïnat que volia representar la diversitat dels “hombres y
tierras de España”, segons la terminologia del règim.
Així, el nostre Esbart no s’acontentava amb oferir de
tant en tant als balsarenyencs un recital variat de diverses danses pròpies de
pobles i viles de Catalunya, sinó que pretenia divulgar-les més enllà del
nostre terme municipal i, en alguns casos, ajudar a recuperar el ball tradicional
d’algun poble que, o bé l’havia oblidat, o bé estava en perill de perdre’l en
la seva puresa. Els responsables de l’Esbart van imprimir i enviar una targeta,
en castellà naturalment (!), en què s’oferien per amenitzar festes o
esdeveniments de pobles i ciutats de Catalunya amb un recital de danses
catalanes. Hi va haver una bona resposta i, d’aquesta manera, l’Esbart
Bastoners de Balsareny va divulgar arreu
alhora el nom del nostre poble i les danses tradicionals del nostre
país.
D’aquestes sortides de l’Esbart en recordo
particularment dues —i lamento haver-ne oblidat d’altres: jo tenia deu o dotze
anys i la memòria és esborradissa.
La primera, a Sant Feliu Sasserra, per la seva festa major. Una festa major de
poble rural, molt diferent de les que coneixia. Però encantadora. Resulta que a
Sant Feliu Sasserra tenien una dansa pròpia del poble que s’havia mig perdut i
desfigurat. El senyor Joan Comas, el folklorista esmentat en el De memòria
anterior, va anar a veure i estudiar aquesta dansa, anomenada de Treure ball,
la va restablir en la seva forma original i la va ensenyar als dansaires de
l’Esbart de Balsareny. Aquests dansaires la van oferir als pobletans de Sant
Feliu, en l’oportunitat que he indicat, a la plaça del poble, vestits amb
dignitat. Ell, amb gec i armilla, faixa, pantalons llargs, barret de copa i
sabates. Ella, amb caputxa o mantellina, gipó, gonella florejada, mitges
blanques i sabata fina. Existeix una foto d’aquest dia, força divulgada, on es
veuen la Maria Fàbregas i el Pere Casadesús puntejant aquesta bonica dansa
senyorial. L’èxit va ser total, ja us ho podeu imaginar. I el Treure ball avui encara es balla a
Sant Feliu Sasserra per la festa major i alguna altra festa senyalada.
La segona sortida va ser al poble de Linya, del
municipi de Navès, un poble de masies riques disperses, on l’Esbart va anar
també per la festa major del lloc. Ni sala, ni envelat, ni plaça: una era
pulcrament escombrada, potser per tornar
als temps llunyans que van veure néixer els nostres balls. Eren temps foscos i
en aquella festa de pagès, de sardanes i ballets, no hi podia faltar la parella
de la Guardia Civil, no fos cas que passés alguna cosa desagradable per al
règim. Podeu comptar! I, en canvi, va passar una cosa que avui pot semblar
inimaginable. La cobla, no recordo quina, després d’un parell o tres de
sardanes, va i s’arrenca amb La Santa Espina, sardana rigorosament
prohibida. Els guàrdies, que no en coneixien ni la tonada, es van quedar
impertèrrits, com si res. Però els homes grans, que havien fet, sofert i perdut
la guerra —i, amb ella, les llibertats—, entre ells el meu pare, que recordo
encara avui amb emoció, i el Riera
Pladevall, ploraven com criatures, llàgrimes avall. Era el primer cop que
sentien aquella emblemàtica sardana després de molts anys!
L’Esbart va fer el seu recital amb normalitat, en una
atmosfera particular, i entre un públic enfervorit.
Si he explicat tot això que recordo, és per donar
compte de l’ambient feixuc que es respirava en aquella època i de com
activitats avui innòcues i més aviat poc
apreciades —per exemple el folklore, els esbarts, etc.—, eren en aquells
moments autèntics gestos de rebel·lia i de resistència.
Jordi Planes
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.