L’Anna Obradors i Calsina va néixer a Balsareny l’any 1954 i va estudiar Magisteri a la U.A.B. Li agrada llegir quan el temps li ho permet de manera generosa (“Ara, per exemple!”, diu). Quan una novel·la li agrada, llegeix tres o quatre títols del mateix autor; ara està llegint les obres de Juan Marsé. També li agrada viatjar, tot i que fa anys que no ho fa gaire. Gaudeix de participar en esdeveniments que tenen a veure amb el teatre. No li fa mandra de parar una taula gran per la família o els amics. I pel que fa a l’esport, reconeix que no és gaire bona esportista, però si ha de triar una modalitat es decanta per la natació. I sovint surt a caminar.
—Parlem del teu treball com a mestra. Per
què, magisteri?
—Vaig tenir l'oportunitat de tractar amb
mestres que en aquell moment treballaven a Balsareny. Ells em van oferir de fer
classes de reforç, fer substitucions, anar de colònies. Prèviament, havia estat
a l'escoltisme fent de cap de llobatons. Aquestes experiències em van fer
adonar que em sentia bé amb la canalla, que hi tenia bon tracte, que sabia
interpretar les reaccions i els comportaments i que em produïa satisfacció
constatar que progressaven en els objectius que ens fixàvem amb els mestres.
—A quins cursos has treballat?
—He treballat gairebé sempre a l'educació
infantil (alumnes de 3,4 i 5 anys) . Només un curs a l'escola Puigberenguer i
dos a l'escola de Balsareny, vaig estar amb alumnes una mica mes grans, 1er i
2on (alumnes de 6 i 7 anys).
El meu primer destí, l’octubre del 81, va
ser a Castellet i el Gornal (Penedès), una escola unitària que tenia 20
alumnes, des de primer fins a vuitè. La segona substitució d’aquell mateix curs
va ser a l'escola Renaixença de Manresa, fent de mestra de català i educació
especial. Els dos anys següents,vaig tenir la sort de participar en el
començament de l'escola Puigberenguer de Manresa; va ser una experiència molt
il·lusionant, la creació de la primera “escola pública en català a Manresa”.
Les famílies que formaven aquella escola eren la majoria de la barriada Mion,
una gent molt revindicativa pel seu barri; la resta eren famílies de tot
Manresa que volien una escola pública i en català per als seus fills. El curs
84-85 vaig començar a treballar a l'escola de Balsareny.
—Com valores la teva estada a Balsareny?
—A Balsareny, com que l'estada ha estat
tan llarga, hi he viscut anys bons i altres no tant. Hi ha hagut moments de
molta reivindicació, que tinc força presents. Al començament, l'educació
infantil no estava gaire valorada; fer adonar a tothom de la importància
d'aquesta etapa –la construcció de la personalitat dels alumnes i els
aprenentatges socials i escolars que fan– ha sigut difícil; ni alguns pares ni
alguns mestres entenien del tot la nostra feina.
Recordo moltes
altres reivindicacions de tipus més pràctic; per exemple, en un moment donat,
disposar d'una màquina de ciclostil a l’edifici de les Monges era tot un repte.
Havíem d’imprimir els materials de treball dels alumnes i no ens anava gens bé
traslladar-nos contínuament a l’escola Guillem. Recordo també d’haver demanat
millores importants per al pati de Sant Marc. Encara avui dia, les mestres
d’Educació Infantil insistim en la
millora del pati, ara el de l’escola Guillem. El pati té molta importància per
al desenvolupament personal dels alumnes i, a vegades no es tracta amb prou
cura. No m'ha agradat mai l'opció de sortir al pati municipal, de sobre
l'escola, perquè no hi ha lavabos, la font mulla els peus i la qüestió de ser
un espai fora del recinte escolar dóna inseguretat. En aquests moments caldrien
unes bones reformes al pati de l’escola. El nombre d'alumnes que hi ha l'escola
actualment ha de permetre adequar uns espais nous, més acollidors per als més
petits. En altres escoles de Catalunya, que l’espai ho permet, es fan
aquestes millores. Bé, això seria un tema llarg a parlar!
També recordo
haver apostat fort en els debats per altres temes, com la repartició de les
hores de forma equitativa per a tots els cicles, la distribució
d’especialistes, la compra de materials, la creació de nous espais, per
exemple, per fer motricitat i altres igualment de funcionals; i d’altres que,
al meu entendre, responien al projecte que desenvolupàvem amb els nostres
alumnes.
Per altra
banda, recordo moments memorables de treball intensiu, però de satisfacció
total, quan fèiem activitats en comú tota l'escola, activitats que ens feien
entendre el veritable sentit del grup escola: festes amb els alumnes, festes
amb mestres, sortides de tota l'escola, festivals de Nadal, jocs de final de curs,
col·laboracions entre petits i grans, com per exemple els padrins de lectura,
preparació d'activitats per part dels grans per als petits... També recordo amb
il·lusió els grans moments d'entesa per aconseguir millores en la qualitat de
la docència, millores en la introducció de la lecto-escriptura, en l'avaluació,
en les matemàtiques, en l'acolliment dels nous alumnes, propostes de
sensibilització de diferents temes: viaris, de bones maneres, de fer-se gran i
autònom...
—Ara que et
jubiles, com ho veus? En tens ganes?
—Ara em sap
greu jubilar-me. L'escola està en un moment de canvi que em sembla molt
interessant. Em dol no ser-hi. A Balsareny, les mestres d'educació infantil fa
temps que treballem per a fer-ho possible.
Fa uns 15 anys,
el claustre de mestres de l’escola Guillem vam fer un curs de formació sobre la
escola inclusiva amb en Pere Pujolàs, de la Universitat de Vic; d’aquest curs,
i del treball paral·lel amb el Projecte de la Millora per a l’Èxit Escolar va
néixer la coordinació de l'equip de mestres de l’escola bressol i l'educació
infantil. Aquestes dues actuacions vam ser la llavor d'un canvi important en la
manera d'entendre i treballar en el cicle d'infantil. Les mestres vàrem fer
diferents visites a escoles que treballen a partir d’organitzacions diferents,
vàrem fer cursos en les teories d'en Gardner sobre intel·ligències múltiples i
ens vam posar a treballar en l'organització dels grups d’alumnes, de les
matèries, de la manera de conèixer l'alumne, d'aprofitar les relacions que
s'estableixen entre ells, els seus coneixements, els seus errors, les seves
interpretacions; és a dir, intentar desenvolupar totes les capacitats possibles
dels alumnes.
Aquest canvi va
fer que l'equip de mestres d'infantil es cohesionés molt. Les qüestions, tant
de l’alumnat, com de l’organització del treball i de l'avaluació, es fan sota
la mirada de tot l’equip. Estem contentes amb el treball que fem i els
resultats que obtenim.
No cal dir que
a l’inici vam tenir dificultats per a fer entendre aquesta nova forma de
treballar. Al principi va ser una novetat per a tothom, però vull donar les
gràcies als pares, que van dipositar molt aviat la seva confiança en
l’equip de mestres d’infantil i ens van permetre tirar endavant el nou
projecte, a més a més amb la seva implicació.
I per acabar,
al meu entendre, m’atreveixo a dir que una escola ha de ser revisada
contínuament perquè forma part d’una societat canviant i s’han de moure
plegats, els claustres de mestres, d’escoles, de llar d’infants i d'instituts,
les associacions de pares, els ajuntaments... per tal de crear una escola més
ajustada a la realitat. Vull ressaltar que hem treballat de valent, i que
aquest últims anys han estat molt satisfactoris personalment. Estic molt
agraïda a tots els que hem caminat junts.
Ha sigut
gratificant, l’esforç per una feina que m'ha fet dubtar, m’ha fet gaudir, m’ha
fet estar alerta, m’ha fet repensar, canviar, entusiasmar, entendre, estimar… Fent-la,
he sigut feliç.
Josep Gudayol i Puig
Foto: Arxiu
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.