En aquest article volem deixar
constància de l’afectació del virus covid-19 en l’àmbit sanitari a
Balsareny i les seves repercussions . Hem parlat amb en Pep Cañellas i la Isabel Soler com a membres de l’equip sanitari del CL —consultori local—
del poble. Ens han donat una visió amplia del virus, la malaltia i la gestió
dels serveis. Hem recollit i donat format a les seves explicacions.
Com comença tot aquest
malson de la pandèmia?
El mes de febrer, en plena
festa dels Traginers i Carnestoltes, hi havia una epidèmia de grip amb
febres altes i algunes pneumònies que va coincidir amb l’arribada de les
primeres informacions del virus que ja feia estralls a la Xina —amb
aïllament dels seus habitants i hospitals plens— i que poc després va
arribar a Itàlia i, ràpidament, al nostre país.
El primer protocol que van
rebre els sanitaris va ser el control i confinament de les persones que
arribaven de la Xina i, més tard, d’Itàlia. Tot es va precipitar de manera molt
ràpida i, en pocs dies, va començar a córrer la brama del virus i es van haver
de reorganitzar els serveis sanitaris. De seguida van rebre l’ordre
de tancar el CL de Balsareny.
A partir d’aquell moment, tota
l’atenció sanitària es va fer per via telefònica i el personal el van
concentrar a Navàs. A l’inici, només comptaven amb un parell d’EPIs —equips de
protecció individual— que havien d’aprofitar al màxim perquè no disposaven de
més recursos i les mascaretes havien de durar tres dies. Ens parlen del
seu agraïment als voluntaris que van treballar molt i
desinteressadament en la confecció de material com bates, gorres,
pantalles, mascaretes, peücs... Ens comenten que encara en fan servir alguns.
Els protocols canviaven
ràpidament i el personal sanitari es contagiava amb el covid pel contacte
constant amb persones infectades. Així doncs, la plantilla es va reduir a la
meitat en tan sols quinze dies i van centralitzar a Sallent tots els
serveis sanitaris; de manera que Balsareny i Navàs van restar tancats.
La nova Àrea Sanitària de
Sallent va durar un mes i es van organitzar en diferents
equips: equip de pediatria, equip de consultes telefòniques, equip de
desplaçaments a domicili, equip presencial del covid-19 i un equip de
“sospites”, per no barrejar pacients i evitar-ne el contacte. Ens expliquen que
els mateixos sanitaris passaven d’un equip a l’altre segons les necessitats del
moment. El servei de pediatria de tota l’àrea va quedar en mans de la nostra
pediatra Isabel Soler i la seva infermera, la Marisa, degut al contagi
del seus companys.
Entretant, en Josep Cañellas va estar 20 dies de baixa
per infecció del covid-19. Els altres companys de l’equip de Balsareny van treballar
activament a la nova àrea que s’havia creat a Sallent. Durant aquells
dies, l’atenció telefònica va ser l’eina més important per tal d’evitar
més contagi entre metges i pacients. Un 90% de les consultes telefòniques
feien referència a símptomes de la malaltia o a quadres depressius —pors,
ansietats, insomni—. Les visites presencials només es feien en pacients
que necessitaven exploració. També es va generar molta feina a nivell
burocràtic pels temes de baixes i altres certificats. Ens comenten que, a
vegades, les trucades eren força llargues perquè es convertien en un espai
d’esbafament. Alguns pacients necessitaven una comunicació individual amb el
metge per tal d’estar més tranquils, però les demandes eren moltes i el temps
s’havia d’optimitzar.
Després de Setmana Santa, el personal sanitari va tornar
a treballar al CAP de Navàs i després a Balsareny, tot i que els centres encara
no són oberts a dia d’avui.
En el moment que la situació
era molt complicada es va necessitar la col·laboració del servei de Metges
Sense Fronteres i d’algunes unitats de bombers que van intervenir el Casal
Verge de Montserrat, per tal de fer proves de detecció, desinfectar i fer
cordons sanitaris per proporcionar espais segurs. Metges Sense Fronteres és una
organització medicohumanitària internacional que assisteix poblacions en
situacions precàries i víctimes de catàstrofes naturals i humanes i estan molt
preparats per donar una assistència immediata i de xoc.
Com vau viure aquells
dies?
La incertesa va ser una
constant a tots nivells, els protocols canviaven constantment. També hi havia
molta desinformació en el comportament del virus i s’havia d’improvisar
contínuament.
La Isabel i el Pep, com a
membres de l’equip de sanitaris de Balsareny, ens transmeten que van ser uns
dies molt difícils emocionalment: tenien companys malalts, hi havia por de
contagis i un excés de feina. Destaquen que entre ells van fer molta pinya
perquè era una situació límit, van establir un recolzament total, van assumir
tasques inesperades i compartien el saber i el dolor. Tal com se sol dir, en
situacions límits, la gent dona el millor de si mateix i així ho va demostrar
aquest cos de professionals. És probable que, més endavant, sorgeixin problemes
emocionals degut a l’excés de feina i a la tensió dels moments viscuts. Encara
ara, treballen amb la incertesa de què passarà properament. Planifiquen i
s’organitzen d’acord amb les prioritats del moment i en tasques endarrerides
que van posant al dia.
També ens comenten que els
aplaudiments de la gent a les vuit del vespre els van viure com un signe
d’afecte espontani i ho valoraven molt positivament. Expressen que “posava
la pell de gallina” veure la gent als balcons després de jornades molt llargues
i intenses i, a vegades, coincidia amb desplaçaments de serveis a domicili i
els emocionava molt i els encoratjava a seguir.
Els arcs de Sant Martí que els
nens van fer i penjar als balcons també els van satisfer plenament.
Com van respondre en
general els pacients?
Pel que fa a la gent, cal
aclarir que al principi de la pandèmia l’actitud dels pacients va ser
positiva: entenien que les visites no eren recomanables, que les esperes
telefòniques eren inacabables, que era prudent no anar als hospitals. És clar,
cada persona ho vivia com podia i les reaccions eren variades.
Ara, els pacients volen més
relaxament de les normes sanitàries i comencen a haver-hi algunes queixes o
presses; els sembla que “la normalització” ja ha arribat i que el virus ja no
és tan present. A més a més, les informacions que rebem pels mitjans de
comunicació i de l’Administració són, a vegades, contradictòries, i això afegeix
confusió. A tothom ens agradaria que tot aquest malson ja s’hagués acabat. Tots
els canvis necessiten un temps d’adaptació i caldrà acostumar-nos a les noves
recomanacions i protocols.
On sembla que hi
van haver més problemes?
Des de l’inici de la pandèmia,
el Departament de Salut i les direccions de les àrees sanitàries van
entomar un canvi darrera l’altre i no tot eren solucions immediates. Per
exemple, el col·lapse telefònic: no hi havia prou línies, calia més ampliació
de la xarxa i més personal per atendre les consultes. Els mitjans telemàtics
són una bona eina per solucionar moltes tasques a nivell mèdic, però s’ha
d’aprendre a fer-los servir de la millor manera. Els codis, les contrasenyes i
les pantalles per accedir a les consultes costaven i no tothom se’n
sortia... També hi havia i hi ha problemes en la confidencialitat de les dades.
S’han de buscar formes segures. Ben segur que es milloraran les fórmules
i, a poc a poc, ens ho posaran més fàcil i ens hi anirem familiaritzant.
Feu-nos cinc cèntims
d’aquest virus que ens ha envaït.
Ens comenten que és un virus
que no té un patró fix i, per això, els símptomes són variables en funció
dels pacients. Al llarg de la pandèmia s’han diferenciat uns grups de població:
a/ Els simptomàtics, que
presenten diferents signes: febre alta, mal de cap, aixafament extrem, pèrdua
del gust i l’olor, diarrees, trombos de pulmó, pneumònies, miocarditis o
episodis de desorientació cognitiva. Cal dir que no tothom qui va
desenvolupar alguns d’aquests símptomes era positiu de covid; al principi, als
CAP no es feien proves PCR, només als hospitals; per tant, no se sabia amb
certesa el nombre de positius.
b/ La població de risc no són només
la gent gran sinó tots aquells pacients que pateixen malalties cròniques sense
control de trastorns pulmonars, cardiòpates i diabètics.
c/ Els asimptomàtics, que són
les persones que tenen el virus però no desenvolupen la malaltia; tot i
així, la poden transmetre. Aquest grup de positius de covid es
coneix a partir dels PCR en residències, altres col·lectius, estudis
poblacionals i rastrejos que es van fer i es fan a partir dels que s’han
contagiat.
d/ Els joves, que sembla que
desenvolupen la malaltia de forma més lleu; però en aquests moments hi ha un
augment de casos degut a les poques mesures de seguretat que prenen.
e/ Ens comenten que no hi va
haver cap cas de malaltia greu en els nens en tot el Bages. N’hi va haver
casos; però pocs i tots molt lleus.
Actualment, el Servei Mèdic de
Balsareny fa proves de PCR a qui presenta símptomes, rastregen els seus
contactes i prenen les mesures que creuen convenients. També fan proves a
les persones que, anteriorment, van tenir símptomes de covid-19 i no havien
ingressat a l’hospital.
La prova PCR determina si al
teu cos hi ha presència del virus a les vies respiratòries. En cas de
sortir positiu, cal actuar per evitar complicacions i s’ha de seguir un procés
d’aïllament del pacient i tot allò que determinin els facultatius.
Aquestes proves són orientatives,
però tenen un marge d’error: poden donar
falsos positius o falsos negatius, que es comproven amb PCR posteriors. La
prova només serveix per donar una resposta immediata; per exemple, avui pots
donar negatiu, però en propers dies et pots contagiar. Per tant, si no hi ha
símptomes clars, no cal córrer a fer-nos proves; la millor defensa és la
distància, rentar-se les mans i dur la mascareta. Les proves massives de PCR
serveixen bàsicament per a estudis epidemiològics a nivell poblacional, no tant
a nivell individual.
Els nostres metges també ens
van aclarir el paper de les UCI, tan anomenades en aquesta pandèmia. És bo
saber que la fa funció de la UCI és aguantar la persona en vida —els
respiradors mantenen els pulmons en funcionament, la diàlisi els ronyons, etc.
Actualment, com es pot
contactar i com es fan les visites al nostre CAP?
Durant la pandèmia ja s’han
posat en pràctica noves formes de comunicació entre el pacient i els serveis
sanitaris. Es creu que moltes d’aquestes quedaran instal·lades.
En aquests moments, i en espera
de l’evolució de la pandèmia, l’ICS de la zona sanitària de la Catalunya
Central i els CAP s’organitzen en una nova estructura d’atenció a tots
nivells. Estem davant d’un canvi en el model sanitari. S’obre un nou
horitzó i caldrà saber-lo aprofitar.
A partir d’ara, per demanar una
visita cal:
- Enviar un missatge a través de la web de
programació de visites ics.gencat.cat
- Trucar al 933
268 901
- Trucar directament al CL Balsareny 938 396
127
- Accedir a l’espai digital de La Meva Salut, on, des de casa, es poden fer diversos tràmits: fer eConsulta amb el nostre professional sanitari / descarregar-nos el
Pla de medicació (recepta) per anar a la farmàcia / consultar i descarregar-nos
resultats de proves, informes i diagnòstics / gestionar la nostra agenda i
demanar o anul·lar visites.
A partir de la demanda de la
visita, els serveis sanitaris decideixen el procediment que creuen més
convenient per donar resposta al pacient: una trucada telefònica del metge,
data per una visita presencial, una resposta escrita a la consulta prèvia que s’ha
fet a través de la web o l’app o una videoconsulta.
El Pep i la Isabel consideren
que les eConsultes són un bon mitjà. Cada dia, el metge o la infermera llegeix
els correus que rep i, d’acord amb l’historial de cada pacient, decideix les
actuacions que creu més adients. A vegades una foto, la revisió d’un medicament,
la consulta d’un dubte... estalvia una visita presencial que, en aquests
moments, cal evitar pel risc de contagis possibles, i suposa un estalvi de
temps que també cal mesurar. Recomanen arribar a l’hora de la visita i no
abans, anar-hi sol o amb un acompanyant com a màxim si és imprescindible,
respectar la distància de seguretat, portar la mascareta quirúrgica posada i
rentar-se, prèviament, les mans.
Un altre canvi important que
s’ha produït durant la pandèmia és que el metge activa directament el
medicament des de la targeta sanitària i es pot anar a la farmàcia sense passar
prèviament pel “consultori”. Aquest procés estalvia passos.
La pediatra ens explica que les
famílies joves, amb les quals ella tracta freqüentment, tenen més
assumides les eines telemàtiques i s’adapten bé al nous sistemes de
comunicació. En canvi, la gent gran necessita més temps o ajuda per
introduir-s’hi.
També debatem que en la
nova forma de visites poden sorgir problemes, per exemple el pacient pot viure
que se li ha escapçat el tracte de proximitat física i per a algunes persones
no és el mateix entrar a la consulta que explicar-se per telèfon.
Per altra banda, esperem que
aquest canvis d’organització, que segur que són necessaris, no ens aboquin a
pèrdues importants: no seria bo normalitzar que el CL Balsareny és tancat a les
tardes i que potser quedarà així per sempre o que, fins i tot, es podria
tancar alguns matins i els pacients ens haguéssim de desplaçar fins a Navàs. I
com qui no vol la cosa i, a poc a poc, ens manllevessin serveis que necessitem
i no estem disposats a perdre. Caldrà estar alerta i que no ens colin un gol
emmascarat amb la centralització, manteniment de locals, mitjans nous que
estalvien, etc. No ens sotmetrem a més pèrdues!
A partir de tota aquesta
informació, caldrà prendre consciència que la “vida normal” no serà mai
més “aquella”. I potser preguntar-nos: Era bona? Som capaços de
canviar? Podem evitar les aglomeracions? Apareixeran altres
virus?... Tot un seguit de dubtes i incògnites a les quals haurem d’anar
donant resposta.
En tancar l’edició del Sarment, sabem que a Catalunya hi han
augmentat força casos de covid-19 confirmats amb proves PCR, sobretot a Lleida
i als municipis del Segrià, també a l’Hospitalet de Llobregat i Barcelona.
Sembla que l’augment de nous casos és preocupant i es considera prudent evitar
les aglomeracions, fer cabal de les normatives dels comerços i llocs públics,
controlar molt bé el nombre de contactes en festes i trobades, així com
els espais que freqüentem. Cal que tots prenguem consciència d’unes mesures
tan bàsiques com són:
distància
|
mans
|
mascareta
|
AQUESTA ÉS LA MILLOR DEFENSA I
LA TENIM A MÀ. SOM-HI!
Gràcies a la Isabel i al Pep
per l’entrevista, i a tot el personal sanitari per la feina ben feta.
Lluïsa Coma i Dèlia Ortega
Fotos: CAP Navàs-Balsareny i Arxiu
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.