divendres, 1 de desembre del 2023

Dos Plens a l'Ajuntament

 

Ple ordinari – 28 de setembre de 2023
 
Al Ple de l’Ajuntament del 28 de setembre, en primer lloc, es va aprovar per unanimitat el pagament d’una sèrie de despeses (per un total de més de 18.000 €), moltes a proveïdors de la població, que venen de compromisos de l’anterior equip de govern (són de l’exercici corrent i encarregades abans del 17 de juny de 2023) i que es consideren indegudament adquirides, sense realitzar el procediment de contractació adequat i sense disposar de crèdit pressupostari suficient. Totes les prestacions s’han realitzat segons l’encàrrec fet, i de bona fe per part de tercers. Paral·lelament es va aprovar el reconeixement extrajudicial dels crèdits de cadascuna d’aquestes obligacions econòmiques amb càrrec a diferents partides pressupostàries.
 
Així mateix, es va aprovar liquidar el deute pendent d’uns serveis amb contractes ja finalitzats, de l’exercici 2023, per un import de 167.000 € i escaig, que també es consideren indegudament adquirits; i es va aprovar el reconeixement extrajudicial dels crèdits corresponents, amb càrrec a diverses partides. L’alcaldessa va matisar que, dels contractes ja finalitzats, el del manteniment de l’enllumenat públic ja està licitat i està previst adjudicar-lo aviat.
 
També es va aprovar per unanimitat el resultat de la revisió anual de la gestió del padró municipal d’habitants, amb la xifra de població de Balsareny, a 1 de gener de 2023, de 3.307 habitants.
 
Donat que, el novembre de 2022, la persona que ocupava el càrrec de jutge de pau substitut, del Jutjat de Pau i Registre Civil de Balsareny, va presentar la seva renúncia voluntària, es va fer una nova convocatòria, a la qual es va presentar una sola persona. Tanmateix, posada la candidatura a la votació del ple, va ser rebutjada per 8 vots en contra, de l’equip de govern, i 3 vots a favor, de l’oposició. Per tant, caldrà realitzar de nou el procés amb possibles noves candidatures.
 
Per altra banda, es va donar compte d’un seguit de resolucions (informacions que no es sotmeten a votació). Entre elles, l’alcaldessa ha nomenat, com a membres de la Junta de Govern Local, els regidors Isidre Viu, Oriol Serra i Vanessa Martínez. Així mateix, s’ha establert que la JGL faci les seves sessions ordinàries setmanalment, els dijous a les 19 hores. A aquesta junta s’hi ha delegat l’exercici de diverses atribucions d’alcaldia, com l’aprovació de projectes d’obres, convenis, informes, etc.; atorgament de llicències i autoritzacions en matèria d’urbanisme i altres activitats; gestió, concessió i justificació de subvencions concedides per l’Ajuntament; l’aprovació de la liquidació d’ingressos derivada de l’aplicació de les ordenances fiscals, etc.
 
També es va donar compte de diferents resolucions referides al personal de l’Ajuntament, sobretot nomenaments. Igualment, l’informe de control financer permanent de les despeses corresponents a l’any 2022, segons el qual no s’han detectat anomalies greus i importants en els expedients revisats, però, tot i així, s’han detectat anomalies i s’han proposat correccions en els expedients de contractació menor, en les subvencions concedides i en l’auditoria de factures.
 
En l’apartat de Precs i Preguntes, el regidor Abel Artigas va felicitar els organitzadors de la Setmana de la Joventut, tot i que va considerar que, en una situació com la que vivim, no es va controlar la despesa d’aigua. Això va generar un debat entre membres de l’equip de govern i de l’oposició. L’esmentat regidor es va queixar, entre altres coses, del servei de neteja viària (va  dir que hi ha carrers per on no es passa gairebé mai) i de la manca de manteniment, per part de l’empresa de jardineria, durant el juliol i l’agost, a la qual cosa l’alcaldessa va respondre que ara ja hi ha un contracte nou, més complet, del qual es farà un seguiment. També va demanar una solució més adequada per l’aparcament a la plaça de l’Església, com podria ser una limitació temporal d’estacionament, cosa que va generar un nou debat. Igualment va indicar que els vigilants locals no cobreixen alguns horaris i que algunes activitats no les fan correctament, com l’obertura del cementiri. El tinent d’alcalde, Isidre Viu, li va contestar que hi ha distorsions en el servei perquè una persona està de baixa des de fa temps i que s’estava estudiant quines opcions es troben i si és possible incorporar un sisè vigilant. També va indicar que es revisarà si s’activa la locució dels telèfons d’emergència quan no hi siguin.
 
Per altra banda, el regidor Jordi Santasusana, entre altres coses, va demanar si l’Ajuntament té en compte les obligacions que la nova llei del benestar animal atribueix als ajuntaments, a la qual cosa la regidora Cristina Díaz va respondre afirmativament. També va demanar si hi ha algun conveni per posar pancartes al camp de futbol, ja que hi ha un ànim de lucre per part d’una associació, donat que pot comportar problemes i greuges comparatius si no es fa bé. La regidora Díaz va respondre que no hi ha cap conveni però que, mentre no es liciti, no veu maldat que es faci així. Isidre Viu va dir que trobava ridícul demanar un conveni per una cosa així, atès que el club té prou feines per tirar endavant. Per la seva part, la regidora Sònia Hernández es va congratular per la Fira del Món Geganter que es farà a Balsareny i va oferir la col·laboració del seu grup per tot allò que calgui. El regidor Jordi Vilanova va exposar alguns dels actes previstos.
 
Per acabar, el regidor Oriol Serra va exposar que, l’agost passat, el grup Som i Serem Balsareny va posar de manifest a les xarxes socials el mal estat i inoperabilitat de dos hidrants. Serra va dir que, en lloc de fer publicacions populistes, valia més dir-ho al responsable municipal; i que cal tenir en compte que feia poc que eren al consistori. Abel Artigas va demanar disculpes si no havien agradat les formes, ja que habitualment ho diuen al responsable. L’alcaldessa hi va afegir que troba bé que es diguin les coses a les xarxes socials, però que és convenient que alhora també es diguin a l’Ajuntament.
 
Ple extraordinari - 26 d’octubre de 2023

El dia 26 d’octubre d’enguany el consistori balsarenyenc es va reunir en una sessió extraordinària, de la qual resumim aquí els principals punts tractats. El punt principal era aprovar les noves ordenances fiscals per al 2024. A les ordenances s’hi inclouen tot tipus de taxes o impostos que es paguen a l’Ajuntament, amb tota una extensa i detallada normativa que es va presentar al ple: els impostos bàsics (IBI, vehicles, deixalles, cementiri); les quotes dels ensenyaments municipals (llar d’infants, escola de música, de teatre...); les taxes per les parades al mercat o a fires, permisos d’obres, activitats que ocupin la via pública, la piscina municipal, etc. Els uns es veuran augmentats, tot i que amb un petit percentatge, mentre que d’altres es mantindran.

L’alcaldessa, Glòria Casaldàliga, va explicar les modificacions, de manera que va distingir entre aquelles en què la modificació es limita a canviar aspectes legals suggerits per la Diputació i aquelles on es pretén variar els tipus impositius (com l’IBI) o els imports de les taxes establertes (taxa del cementiri i taxa de gestió de residus).

El regidor Abel Artigas va demanar si es podrien fer dues propostes diferents: una per a les modificacions legals suggerides i una altra per a la modificació dels imports, ja que el sentit del vot pot ser diferent. També va indicar que algunes taxes no s’apliquen i potser es podria revisar la conveniència de mantenir-les.

El regidor Jordi Santasusana va demanar, en relació a l’IBI, com és que, per als béns rústics, és molt superior que per als béns urbans. El regidor Josep M. Soler va contestar que el tipus rústic no s’ha modificat i que l’IBI pren com a base imposable el valor cadastral dels béns immobles. Així mateix va explicar quan un bé pot ser considerat com a rústic.

Pel que fa a la taxa del cementiri municipal, els regidors Artigas i Santasusana van formular qüestions diverses sobre els preus establerts i en què s’han fonamentat. El regidor Soler va explicar, de forma detallada, quins aspectes s’han modificat i com s’han fet els càlculs, i va posar de manifest que la principal modificació ha estat per evitar que el cost del servei superi els ingressos que es perceben per aquest concepte.

En relació a la taxa de residus, es va detallar que la modificació ha estat motivada per l’increment de costos que el Consorci del Bages ha notificat que tindria el servei el proper any, per un import d’uns 40.000 €. Tot i així, la taxa s’incrementa només un 7,5 %, per tant, la diferència serà assumida per l’Ajuntament. També s’estableix una part variable, de forma que qui no assoleixi, l’any 2024, uns mínims d’ús dels contenidors d’orgànica i de rebuig, haurà de pagar, el 2025, un import complementari.

Es va produir un debat en relació a aquesta qüestió, amb intervenció de diferents membres de l’Ajuntament, on es van analitzar els índexs de reciclatge de Balsareny en relació amb altres municipis. La regidora Cristina Díaz va explicar com es caracteritzen els residus recollits a les instal·lacions del Consorci i com, en funció del percentatge d’impropis que hi ha, el preu a pagar i el retorn del cànon varia, motiu pel qual cal vetllar per tal que aquest percentatge sigui el més petit possible. El regidor Artigas va exposar que molta gent de Navàs porta cartrons a Balsareny. El regidor Santasusana va posar de manifest que aquesta ordenança, en preveure un preu superior per a qui no utilitza el contenidor, pot suposar una penalització per a aquelles persones que es fan el compost i que, per tant, no fan servir el contenidor. La regidora Sònia Hernández va dir que cal fer accions de conscienciació que fomentin el reciclatge. El text complet de les ordenances va ser aprovat per 7 vots a favor (3 d’Endavant Balsareny i 4 d’ERC) i 3 abstencions de Som i Sentim Balsareny.

En un altre ordre de coses, es va aprovar, igualment per 7 vots a favor i 3 abstencions, una modificació de crèdits, en la modalitat de crèdit extraordinari i suplement de crèdit finançat amb romanent de tresoreria, a causa de l’existència de despeses que no es poden demorar fins a l’exercici següent, per a les quals no existeix cap crèdit en el pressupost actual de la corporació o bé aquest és insuficient. Per altra banda, es van aprovar per unanimitat els convenis, entre l’Ajuntament i el Consell Comarcal del Bages, per assistència tècnica en arquitectura i enginyeria fins al 31 de desembre de 2026.

Pel que fa al servei d’arquitectura, l’alcaldessa va comentar la conveniència de seguir-ne disposant i d’incrementar-ne la dedicació un dia més. El regidor Artigas exposà que caldria estudiar la conveniència de disposar d’un arquitecte de l’Ajuntament en plantilla, ni que fos a temps parcial. Tant l’alcaldessa com el regidor Soler van mostrar la seva conformitat amb la proposta. Quant al servei d’enginyeria, l’alcaldessa va explicar que, a més d’aquest enginyer del CCB, també hi ha un contracte de serveis amb un altre enginyer. Per això, tot i que no és fàcil trobar-ne, tant ella com el tinent d’alcalde Isidre Viu van dir que seria més adient contractar un funcionari propi de l’Ajuntament.

Per acabar, el consistori va aprovar, també per unanimitat, el conveni marc de col·laboració entre el Consell Comarcal del Bages i l’Ajuntament de Balsareny per serveis vinculats a la inclusió social, l’acollida i l’envelliment, fins al 31 de desembre de 2025.

Isidre Prat Obradors

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.