EDUCACIÓ
L’alumnat
de 6è de l’Institut Escola Guillem de Balsareny va presentar un projecte al
Concurs Escolar del Grup social ONCE en l’àmbit d’acció educativa i ha guanyat
el 1r premi en la categoria B de la demarcació de Barcelona i Catalunya.
Aquest
concurs es convoca anualment i es tracta d’un programa que “ajuda a fomentar
valors com la solidaritat i el pensament crític, el paper actiu de l’alumnat i
el treball col·laboratiu per aconseguir la igualtat d’oportunitats per a totes
les persones”.
Aquest any
es tractava d’elaborar un cartell sota el lema “El camí que ens fa iguals”.
Quan les escoles s’inscriuen al concurs, se’ls proporcionen uns materials per a
fer una reflexió prèvia, una primera aproximació sobre les discapacitats d’una
persona i la inclusió en un món per a tots i totes.
Així
doncs, van iniciar el projecte amb la projecció d’uns vídeos que van servir de punt
de partida per a l’anàlisi, la reflexió i la maduració d’una idea pròpia per al
treball. La pluja d’idees, el treball en petit grup i el teixit del grup classe
en van configurar el disseny. El resultat és un cartell físic en el qual hi ha
un camí per on circulen persones diverses, amb discapacitat o sense, i van
trobant missatges que ajuden a incorporar cada vegada més gent en el trajecte
d’un món més igual i inclusiu. Les frases són: Esport adaptat a l’escola, L’escola inclou tothom, Llenguatge de signes
a l’escola, La diferència ens fa especials, Igualtat d’oportunitats, Un món més
just, Conèixer món i Un món adaptat
per a tothom.
Quan
l’esbós inicial va estar enllestit, calia bastir el projecte amb els millors
mitjans per a fer un bon treball, i tal com pretenia el títol, el cartell havia
d’arribar a un públic ben divers: la persona que hi veu i la que no hi veu, la
que hi sent i la que no hi sent, la que pot llegir i la que no pot, la que té
capacitat o manera per connectar-se amb un mitjà tecnològic i la que no en té…,
i així van anar perfilant un model adaptat a les capacitats de cadascú.
Convé analitzar el cartell des de diverses òptiques:
- El títol esdevé una creació artística de gran qualitat.
- Els missatges transcrits en diversos formats: en la nostra escriptura convencional de grafies i paraules; en Braille, el sistema de lectura i escriptura tàctil pensat per a persones cegues; i, a més a més, en àudio, per mitjà d’una enganxina que és un xip i que amb el sistema NFC permet escoltar el missatge en veu amb un dispositiu mòbil.
- El disseny del camí que ens fa a tots iguals, amb icones que representen persones amb diferents capacitats.
- El muntatge respon als principis del disseny universal i es presenta de quatre maneres diferents: imatge, escriptura, Braille i àudio. Aquest conjunt de possibilitats el formen dos únics fulls superposats; un de transparent amb l’escriptura Braille, que permet veure el de sota amb les imatges i escriptura convencional, i al darrere uns xips NFC que contenen un enllaç personalitzat a gravacions amb missatges parlats.
La Marta guarda amb emoció els petits esbossos del projecte que han pogut materialitzar en un treball conjunt, de classe, que dona força al grup i el fa créixer. I el Ferran ens explica que per a ell el premi ha estat el “bany de nens”; la quitxalla que, en saber-se guanyadors, l’abraçaven i el feien partícip de la seva alegria i feina.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.