Entrevista a Joan Sorroche, director del centre
Durant el mes de gener d’enguany, el Departament d’Educació s’ha pronunciat a favor de la demanda d’un Institut Escola sol·licitada per l’Ajuntament, l’AMPA i el centre. Una vegada concedit l’Institut Escola, ja s’ha posat en marxa la maquinària per engegar el curs vinent. Parlem amb el director, Joan Sorroche, per tal d’informar-nos-en amb més detall. L’equip directiu ja està immers en el nou projecte, que, evidentment, suposa una feinada afegida, però s’hi mostren entusiasmats, tant amb la concreció com en la forma del nou servei que poden oferir al poble.
— Ja tenim
l’Institut Escola. Què en penseu?
— Segur que serà una millora pel poble. Hi ha aspectes
que seran evidents de forma immediata: no desplaçar-se a fora a unes edats tan
joves per afavorir la integració al poble i fer uns horaris més saludables.
D’altres aspectes, com el pedagògic i organitzatiu,
hauran de passar uns anys per avaluar-ne els resultats i les millores que suposa
la creació d’un Institut Escola a Balsareny. Tot i que ja hi ha molts pobles
del Bages que disposen d’aquest model d’ensenyament, i les valoracions que en
fan són positives.
Creiem que l’escola també millorarà, perquè obliga a
reflexionar aspectes metodològics i pedagògics que fem servir fins ara i un
replantejament de la feina adaptada a la nova situació. També vindrà gent nova
i, segurament, farà altres aportacions.
El curs vinent hi haurà el 1r curs de l’ESO que s’anirà
ampliant fins a completar la Secundària Obligatòria.
Durant el mes de gener d’enguany, el Departament d’Educació s’ha pronunciat a favor de la demanda d’un Institut Escola sol·licitada per l’Ajuntament, l’AMPA i el centre. Una vegada concedit l’Institut Escola, ja s’ha posat en marxa la maquinària per engegar el curs vinent. Parlem amb el director, Joan Sorroche, per tal d’informar-nos-en amb més detall. L’equip directiu ja està immers en el nou projecte, que, evidentment, suposa una feinada afegida, però s’hi mostren entusiasmats, tant amb la concreció com en la forma del nou servei que poden oferir al poble.
Part nord-est de l'edifici, on hi ha quatre aules per encabir els alumnes de l'ESO |
— Com preveuen la plantilla de professors?
— Els alumnes seran
els mateixos que han fet 6è, però hi haurà d’haver diferències per aquesta nova
etapa...
— El que tenim clar i també hi insisteixen des del
Departament, és que els alumnes de l’ESO s’han de sentir “diferents”. No es
tracta de fer una continuació de l’escola. Una classe més, no. Els alumnes de
1r de l’ESO és necessari que tinguin espais propis, coses que no tenen a
Primària i que són implícites en l’edat (gestió dels mòbils, taquilles...). No
podem avançar res, perquè ara toca construir tots els canvis organitzatius i
normatius.
Tot i les diferències que hi ha d’haver, també cal tenir
present que formarem part d’un mateix projecte i, per tant, compartirem algunes
activitats, alguns tallers, com pot ser l’ampliació de coneixements amb la
impressora 3D, que està donant molt bons resultats i, evidentment, el treball
de relació i pertinença al poble. El ball de la faixa i el de bastons són un
èxit i ara en pensarem algun altre per ampliar el ventall i educar els nostres
alumnes en el compromís i arrelament a Balsareny.
— Moltes
modificacions a nivell de gestió i planificació, oi?
— Moltes. Hi ha aspectes organitzatius i normatius que
s’han d’elaborar de nou i altres s’han d’adaptar i casar amb els definits a la
Primària. Hem de presentar un projecte nou per impartir l’ESO i reajustar el
Projecte Educatiu de Centre (PEC) i les Normes d’Organització i Funcionament de
Centre (NOFC).
Les concrecions metodològiques és un aspecte que consta a
les programacions anuals del centre, perquè varien en funció dels objectius de
cada curs. No volem pas dir que canviem la metodologia general del projecte
d’escola cada any, però sí que hi ha activitats, recursos i factors externs i
interns que fan variar anualment les propostes.
Des de la recent adjudicació ja formem part de la xarxa d’Instituts
Escola i la xarxa Instituts Escola del Bages. És a dir, ampliem el ventall de
treball i de coordinació, però amb professorat nou i especialitzat en
Secundària.
Properament pensem visitar instituts escola del voltant o
altres centres dels quals tenim bones referències. És important l’intercanvi
d’informacions abans de començar el propi projecte. Cal apropiar-nos de
funcionaments que ja s’han avaluat i funcionen i, és clar, adaptar-los al
nostre àmbit.
Donem les
gràcies al Joan Sorroche, director
de l’escola, per l’estona que ens ha dedicat i la informació rebuda. Felicitem
a tothom qui treballa en aquest nou projecte. I animem a tota la comunitat
educativa a trobar les millors solucions per als nous reptes que planteja
l’inici d’un Institut Escola en el context actual.
Lluïsa Coma – Dèlia Ortega
Fotos: Institut Escola
Guillem de Balsareny
Quins records! Molta sort.
ResponEliminaGràcies, Alfonso. Exacte. Quins records. I tots bons. Como ara que vas ser el meu mestre en els mateixos espais en els que ara tinc la sort de treballar. "Temps fugit"
EliminaSi us plau, hauries de firmar el teu comentari amb nom i cognom. Gràcies.
EliminaJoan Sorroche. Disculpeu
ResponEliminaGràcies!
Elimina