divendres, 8 de novembre del 2013

Susi Rodríguez, bibliotecària documentalista

LA NOSTRA GENT


Durant deu anys, Maria Jesús Rodríguez Melero (la Susi) ha estat la cara i l’ànima de la biblioteca municipal Pere Casaldàliga de Balsareny i ha col·laborat en moltes activitats locals, entre les quals el Sarment, com a redactora i membre de la junta del Cercle Cultural de Balsareny. Ara ha obtingut un nou destí a Terrassa, i aquí la substitueix l’Aina Homs, de Taradell, a qui donem la benvinguda i desitgem que es trobi com a casa seva al nostre poble, a la nostra biblioteca. Hi trobarà sens dubte un llistó força elevat, el que li deixa la Susi, a qui avui volem entrevistar perquè ens faci un balanç del seu pas per aquest equipament cultural tan important per al nostre poble.

­—Quan i com vas començar a la Biblioteca de Balsareny?

­—El setembre de l'any 2004, la Conxita Planes em va dir que es volia jubilar i em va explicar que per treballar a la Biblioteca de Balsareny calia que m'apuntés a la Borsa de Treball de la Diputació de Barcelona. Jo treballava a la Generalitat de Catalunya des que havia acabat la meva Diplomatura en Biblioteconomia i Documentació a l'any 1992.  La Diputació m'oferia començar a fer suplències a una plaça del Grup C, atès que Balsareny és un poble de menys de 5.000 habitants i d'acord amb la legislació vigent li correspon ser biblioteca filial. És a dir,  hauria de treballar en una biblioteca filial, fent tasques de direcció, però amb un nivell retributiu molt bàsic.

Vaig acceptar, perquè en aquell moment el meu fill tenia 5 anys i em va semblar que treballar al poble era una bona oportunitat de compaginar la vida familiar i laboral, però sempre pensava que, quan tingués molta experiència en biblioteques públiques (la meva experiència havia estat en biblioteques especialitzades i universitàries), buscaria l’oportunitat de treballar en una biblioteca més gran. Una biblioteca d'algun poble proper, que no fos biblioteca filial.

I per buscar noves oportunitats el primer que havia de fer era continuar en la meva línia de formació permanent. Vaig matricular-me a la Universitat Oberta de Catalunya i em vaig treure amb molt bones notes la Llicenciatura en Documentació. També vaig fer 56 cursos d'especialització en biblioteques públiques a través del Col·legi Oficial de Bibliotecaris, de la Diputació de Barcelona i de la Generalitat de Catalunya; vaig apuntar-me a la borsa de treball de Tècnics Superiors en Documentació de la Diputació de Barcelona i vaig treballar amb bona voluntat a la biblioteca de Balsareny amb tota l'expertesa que et donen més de 20 anys d'exercici professional.

—Quines activitats hi has introduït en aquests anys? Com ha evolucionat la biblioteca i els seus usuaris?

—Vaig intentar innovar, oferir serveis de qualitat a l'alçada dels nous temps i de les noves necessitats dels usuaris, relacionar-me estretament amb l'escola per ensenyar a les criatures el valor de la lectura i la biblioteca, buscar sinergies de treball amb altres institucions i entitats del poble per afavorir la cohesió social, promocionar les classes de català utilitzant el coneixement de la llengua com un element d'integració i de pertinença, organitzar activitats de foment de la lectura a la biblioteca (xerrades, presentacions de llibres, exposicions) i fora de la biblioteca (bibliopiscina i biblioplaça), integrar la web 2.0 a la biblioteca per donar una imatge de modernitat i utilitzar eines de difusió com el blog, el Flickr, el Goear, la Biblioteca virtual, etcètera, per fer visible la Biblioteca de Balsareny a tot el món.

—Quines creus que han de ser les funcions d'una biblioteca de poble?

—Les biblioteques del poble han de ser espais integradors i de proximitat, on els usuaris se sentin acollits i estimats, sense cap mena de discriminació per la seva edat, sexe o condició socioeconòmica ni per motius racials, religiosos o polítics. Hem d'ajudar la gent a superar la fractura digital introduint-los en les noves tecnologies, ajudant-los amb les gestions telemàtiques, prevenint-los en la navegació segura per internet, prescrivint bona literatura i estimant la lectura. Els bons professionals estimem allò que fem. Perquè el secret de l'èxit de les biblioteques és el personal que les tira endavant.

—On te'n vas? Què t'ha mogut al canvi?

—He començat a treballar en una biblioteca de Terrassa, ubicada en un lloc espectacular, amb una afluència mitjana de 600 persones al dia, amb un equip de treball de 6 professionals multidisciplinars dels quals espero aprendre moltíssim i continuar progressant. I tot gràcies a la Gerència de Serveis de Biblioteques, a la qual vaig adreçar la meva sol·licitud de canvi de feina, i que ha valorat molt positivament la meva  evolució i les meves ganes de créixer professionalment i m'ha ofert la possibilitat de fer aquest trasllat tan esperat.

—Què voldries dir com a comiat als lectors de la "teva" biblioteca?

—Que he estat molt contenta de treballar durant gairebé deu anys en aquesta biblioteca; que llegeixin molt i que no deixin mai d'aprendre ni de buscar noves oportunitats a la vida, perquè mai no és tard per millorar. I moltes gràcies a totes les persones que m'han ajudat i de les quals he après moltes coses bones.

Moltes gràcies a tu, Susi, i que tinguis molta sort en la teva nova plaça.

R. Carreté

Foto: Jordi Sarri

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.