diumenge, 18 de juliol del 2021

Trobada de Balsareny Educa

 


Resum de la trobada matinal de Balsareny Educa, feta al Sindicat el dia 3 de juliol de 2021. A les deu del matí, i amb la presència d’unes 25 persones, vam començar la trobada tot repassant el contingut i la dinàmica del matí i seguidament  vam escoltar la comissió de Memòria-Balsareny que ens van exposar quines són les activitats que duen a terme, les descobertes i les tasques. També van incidir especialment, en la manera de treballar i descobrir. 

En conjunt ens van mostrar una manera de fer planera, agradable en la pràctica i molt lliure, on cadascun dels membres que hi participa marca el seu ritme i la seva dedicació. Organitzats des d’aquesta perspectiva van mostrar els camps en que van avançant: 

Una sistematització i organització de dades i documents que porten fonamentalment la Isabel i l’Isidre, també oberta a qualsevol que s’hi vulgui afegir i que hauria de facilitar l’accés a documentació que faci referència a testimonis de memòria.

Un treball sobre la història de l’Escola a Balsareny, des dels inicis que se’n té informació, passant a episodis on encara hi ha persones que els poden relatar i fins a la contemporaneïtat. Ho porta la Dolors i ja compta amb força informació i documentació.

Un seguit d’entrevistes testimonials de persones molt grans, que han estat testimonis de fets i vivències com ara l’arribada des de terres llunyanes al poble, la guerra, les activitats quotidianes que ara ja són història des de la perspectiva personal (femenina per exemple)... algunes de ja acabades i altres en preparació, fetes per la Lluïsa i altres membres de la comissió.

La web i les seves possibilitats, juntament amb el treball excel·lent en forma de mapa interactiu sobre els comerços i serveis del Balsareny del segle XX, elaborada i presentada pel Xavi Novell, que incloïa també el treball d’arxiu i classificació d’elements com ara cartells, entrades, octavetes i fotografies que es van trobant.

En totes aquestes tasques, el grup recalcava explícitament la fórmula lliure i sense cotilles que volen seguir fent, tot convidant  tothom a  participar-hi sense cap compromís i amb tota llibertat. Un exemple de com es pot caminar en la recerca de memòries d’una manera plaent. Una delícia d’exposició i xerrada coral d’aquesta comissió.

A un quart de dotze vam convidar dos representants de l’imminent agrupament escolta, que ens exposessin breument els passos que s’han dut a terme per tal de reiniciar les activitats de l’Agrupament Escolta Guillem de Balsareny. Aquesta aportació la incloem en la posada en marxa d’una comissió d’Entorn, que des de Balsareny Educa estem treballant i en què els escoltes hi tindrien un paper clau. No cal dir que el fet que el curs que ve, segons ens van assegurar els joves impulsors, es tornin a posar en marxa els escoltes, com a moviment d’educació no formal en l’oci i el lleure, va ser rebut per tothom amb moltíssim entusiasme i vam convenir en la necessitat de posar-hi tot l’esforç per ajudar-los i fer-los costat.
A dos quarts tocats de dotze, vam passar al treball de reunió de cadascuna de les comissions combinant-los amb esmorzar i cafè, on cadascuna havia de resumir el treball fet durant el darrer any i traçar les línies per al curs vinent. Tenint en compte que la comissió de Memòria ja havia fet aquest treball per a exposar-nos-el, i ja l’hem descrit, passem a resumir allò treballat en les altres dues comissions.

Reflexions de la Comissió Pere Casaldàliga

En aquest grup de treball s’han dut a terme moltíssimes activitats, reunions de treball i tasques ben diverses. Per enumerar-ne unes quantes:

-  Missa per la mort del Pere el 8 d’agost del 2020, on el grup de voluntaris va participar en l’organització, amb una participació molt gran.

-  Exposició sobre el Pere, al Casino i a l’escola.

- Elaboració del projecte Petjades del Pere, amb reunió amb l’Ajuntament per tal que li donin impuls i se’l facin seu.

-  Participació a l’acte Per l’Esperança, fet a Barcelona.

- Participació dins de la recentment creada Fundació Pere Casaldàliga, conjuntament amb el Cercle Cultural.

-  Reunions del grup per al treball educatiu, amb la idea de fer-ne un projecte educatiu que faci participar de la figura i sobretot de les causes del Pere Casaldàliga a tothom, en especial a la població jove i infants. D’aquest treball n’estan sortint un seguit d’idees i projectes:

Treballs de textos realitzats a l’Escola.

Proposta d’obra de teatre que cada curs representaran els de primer d’ESO, en el marc del nou institut-escola. En aquest sentit ja s’ha encarregat el text i s’estan pensant iniciatives per a fer-lo potent i que transcendeixi el marc de Balsareny.

Proposta de nova exposició itinerant, molt didàctica i interactiva, que posi la figura del Pere i les seves causes en un pla que vagi més enllà del religiós i l’inclogui en l’humanisme social, la cultura de la pau i la lluita pels drets humans.

Propostes per a treballar en recerques, crèdits de síntesi, etc.

- Organització, amb la intenció de consolidar-ho com una activitat anual, del dia 8 d’agost, al Castell, d’una vesprada dedicada al Pere Casaldàliga en ocasió de l’aniversari de la seva anada cap a la casa pairal. Aquesta primera activitat tindria elements com la llum d’esperança, una missa, un acte i un concert. Tot en un ambient positiu de trobada en un vespre d’agost.

- I diverses reunions on s’ha anat parlant de possibles activitats i, sobretot, hem anat debatent sobre la perspectiva de consolidar Balsareny com a centre a Europa (juntament, és clar, amb Barcelona) on la Fundació tindria l’anhelat Centre Internacional de Cultura de la Pau Pere Casaldàliga, amb un any —el 2028, centenari del naixement del Pere— com a horitzó desitjable. 

Reflexions de la comissió de voluntariat

Des de la comissió hem fet cartes a totes les entitats i ens n’han contestat sis. Demandes i propostes fetes: 

-  Fira Sant Jordi.

-  Futura coordinació Centre Cívic amb Els Ametllers. Ganes de fer coses plegats. Centre cívic, disponibilitat d’espai (enfocat sobretot a l’escola: per fer-hi teatre i d’altres activitats...).

-  Interrelació joves amb avis, per ajudar-los a millorar la utilització dels mòbil, per exemple.

-  Homenatge a Pere Casaldàliga a Barcelona.

Valoració: decebudes per la manca de resposta. Caldria ampliar el grupet motor. Caldria redefinir i donar a conèixer els objectius del grup de voluntariat. Fer-nos entendre.
Valoració de la resta de comissions: segons el que han anat manifestant, molt bona. Valoren molt la feina de Voluntaris.

Propostes de futur: Convocar presencialment i personalment (a la Biblioteca...) representants de cada entitat del poble —si més no de les que ens sembli que hi poden tenir més disposició— per explicar-los bé la finalitat que es pretén. Que en resulti un telèfon de contacte o una persona que faci d’enllaç amb Voluntaris. En principi ho faríem durant la primera quinzena de setembre. De fet, voluntaris potencials ho som totes.

La Comissió de Voluntaris no ha de ser només un grup d’escarràs (traginar cadires...) quan fa falta. Poden gestionar un banc del temps i de destreses.

Potser, Voluntaris ha de ser el pal de paller d’una interacció transversal entre entitats. Partim de la base que cada entitat hauria d’aspirar a no tancar-se en si mateixa, sinó obrir-se a la resta per desenvolupar objectius comuns. Si aquest principi no és compartit i cadascú s’acastella en el seu “xiringuitu”, llavors Voluntaris té menys sentit. Per exemple, la futura jornada sobre l’entorn - el riu, pot posar en interacció Escoltes, Centre Excursionista, potser l’escola, molts membres de la resta de comissions de Balsareny Educa, ciutadania... i Voluntaris en portaria la coordinació, la dinamització, la interacció.

Potser, Voluntaris pot assumir un paper molt rellevant si les seves accions es pensen en termes d’ajudar a posar les condicions perquè alguns projectes d’entitats esdevinguin exitosos: per exemple, si es donés el cas, podria acompanyar els futurs escoltes a l’escola perquè expliquessin a les classes la seva proposta; podria ajudar a posar en contacte representants del Casal d’avis amb els docents de l’escola que s’ocupen d’alumnat disponible per ensenyar informàtica a gent de la tercera edat; podria incentivar l’ús del teatre per part de l’escola en el Centre Cívic... Això seria com un paper d’acompanyant que facilita que moltes iniciatives arribin a bon port.

Finalment vam repassar la feina i les perspectives de cada comissió i vam acordar tornar a fer una trobada a la tardor per a enfilar el curs vinent, que preveiem amb una normalitat més alta que els passat. A les 13h i pocs minuts donàvem per acabada la trobada.

Text: Balsareny Educa
Fotos: Jordi Vilanova  







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.