Autor de novel·les molt celebrades amb el pseudònim de Raimon
Esplugafreda, Jesús Bonals (Balsareny, 1943) ens ofereix una
novel·la ambiciosa i vibrant, centrada en un fill que vol reconstruir la vida
del seu pare. Una vida que ens parla dels anys de la República, de la Guerra
Civil, de l’exili i de la postguerra, dels emboscats al Solsonès durant la
guerra i dels «passadors», guies que ajudaven a travessar la frontera
d’Andorra, primer cap a França, durant la Guerra Civil, i després cap a
Espanya, durant la Segona Guerra Mundial. La recerca ens presenta un vast
retaule de personatges, d’aventures, de drames i de passions, de misèries
públiques i d’heroïcitats secretes.
El llibre representa ser la transcripció literal d’unes
cintes enregistrades per un dels personatges principals, l’oncle Pere. És, per
tant, allò que els crítics en diuen un «flux de consciència», una transcripció
pretesament no retocada d’un relat tal com raja. Per deixar-ne constància, l’autor
fa servir el recurs de no posar punts i seguit ni punts i final (excepte a la
fi de cada capítol), reduint la puntuació a comes, interrogants i signes d’admiració;
i eventualment dos punts i punts suspensius. També fa començar els paràgrafs
amb minúscula i no fa servir el guionet per indicar els diàlegs. Val a dir que
el lector s’hi acostuma de seguida, i no passa res, al contrari: en queda un
tret característic. L’autor fa esment explícit de les influències de Manuel
de Pedrolo i Ramon Folch i Camarasa, però potser hi podríem trobar ressons
d’autors tan diversos com André Malraux, Georges Bernanos, Virginia
Woolf, Lluís Cerarols, Pep Coll o Jaume Cabré.
Com sol passar en els monòlegs, de vegades l’oncle Pere es
desvia del tema i amolla reflexions i consideracions que li vénen al cap. Sovint,
aquestes disquisicions fan referència a fets històrics o geogràfics o
etimològics, i són especialment interessants perquè aporten valors afegits: esments
a l’estraperlo, als escamots de la FAI, al pas clandestí de jueus pel Pirineu,
als plàtans de la carretera, a l’afer Banca Catalana i a Jordi Pujol, a la
visita del Papa (i els aiguats que va portar), als Jocs Olímpics, a Lluís M.
Xirinacs, a TV3… Tot plegat dóna cos, color i gruix al relat.
Hi ha una galeria de personatges rica i complexa. Alguns
resulten especialment ben trobats: l’oncle Pere, la Pilar, la Rosa, el Pòlit,
la pubilla de Molí-Sanç, el tinent, el senyor Venedig i el seu fill, el mestre
Olzinelles, el senyor Colldejou… També els difunts dels quals es
reconstrueixen fragments de vida: en Ramon Valldora pare, l’Estevet,
el Nelet, l’oncle Miquel… La
narració de la retrobada dels jueus a la festa de la Saleta és especialment
emotiva.
L’obra es complementa amb un seguit de quadres genealògics
que resulten molt útils al lector per situar-se en el teixit de les
diverses famílies que intervenen en l’acció al llarg dels anys, i que basteixen
un entrellat complex de relacions, amb amors secrets, fidelitats i traïcions, i
actes humanitaris d’abnegació personal enfrontats a sordideses polítiques i
accions inconfessables. Entremig, omnipresent, la música —el Concert per a
la mà esquerra i la Suite del Ball de l’Àliga de Santa Creu, o la
cançó popular balcànica Rosa de Temesvar— i, latent, la dramàtica epopeia d’uns
jueus fugitius. I sempre l’amor.
Finalment hi ha una bibliografia que recull assaigs històrics
de Daniel Arasa, Francesc Cabana, Josep Clarà, Xavier Fàbregas, Llorenç Ferrer
i Alòs, Néstor Luján, Roser Porta, Josep M. Reguant, Antoni Rovira i Virgili,
Joan Sellarés Serra, Felip Vendrell, Josep Viadiu i molts altres; sense oblidar
la Postguerra del balsarenyenc Marc Mas i Soler.
En resum: un retaule de la vida a pagès durant la guerra i
la postguerra, recuperada a través de diferents punts de vista als anys 90, amb
una galeria de personatges molt interessants. Un llibre molt ben escrit i que
enganxa; una obra mestra que fa de molt bon llegir, i que recomano vivament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.