Pels documents, sabem que a Balsareny ja existia la parròquia
de Santa Maria fa més de mil anys. Si hi havia parròquia, hi havia també
processons: la forma més popular d’exterioritzar la religiositat. I així pels
segles dels segles. Per tant, fins fa ben poc, a Balsareny es feien processons,
unes més solemnes i concorregudes que altres, però processons al cap i a la fi.
És clar que, seguint la norma que m’he imposat des del començament d’aquestes
narracions, només parlaré de les que recordo. Amb dues excepcions: la del
Dijous Sant, de què ja vaig parlar; i la del camí de les capelletes, a la costa
del Castell, de què parlaré tot i que no la puc recordar —no havia nascut
encara—, però de la qual, en canvi, tinc
presents a la memòria els vestigis ruïnosos, quasi arqueològics per dir-ho
així. Començaré, doncs, per aquesta.
Quan jo era petit, després de la palanca de la riera
del Mujal, començava el camí de la costa del Castell, el més dret per arribar
al nostre monument —que ben nostre no ho ha estat ben bé mai—. En aquell
indret, avui un carrer del poble, encara no hi havia cap casa. Però sí que hi
havia, escampades tot al llarg del camí fins al capdamunt, les restes de catorze capelletes, unes de més
ben conservades que d’altres. Era el que quedava d’un viacrucis. Abans de la
guerra, a cada capelleta hi havia una estació d’aquesta devoció religiosa,
representada en rajola de València. El furor antireligiós que va seguir a
l’alçament militar del juliol del 1936 va fer que un grupet d’incontrolats les
destruís i, acabada la guerra, només en quedessin les ruïnes de què parlava
suara. No vaig poder veure, doncs, mai la processó dels meus avis. Les
capelletes no es van reconstruir i avui no en deu quedar ni rastre.
A Balsareny, com pertot arreu de la nostra terra de
ritmes agraris, el calendari estava marcat per les festes religioses, generals
o patronals. I molt sovint aquestes festes estaven realçades amb una processó.
Ja vaig parlar de la de Sant Marc, patró del poble. Existeix una foto de fa
cent anys en què es veu la processó, ja acompanyada dels nostres Bastoners, una
foto deliciosa, per cert. Una altra processó del meu temps era la de les Filles
de Maria, el dia de la Puríssima: la celebraven només les nenes i noies
solteres —d’aquí ve el nom de la
fraternitat— i feia goig de veure, amb tant bé de Déu per merèixer.
Una altra
mena de processons eren les de la benedicció del terme, resant les lletanies
dels sants, als afores, des d’un lloc
geogràficament adient, en absència de creus de terme, abundants en altres
indrets. I una altra, les del Rosari de l’Aurora, resant i cantant el rosari de molt bon matí
pels carrers del poble. Cal dir que aquesta última no era pas massa ben vista,
simplement tolerada, pels qui en aquelles
hores matineres encara eren al llit: era una manera un xic brusca de despertar
a cop d’avemaries. Tot i això, mai no es va acabar com el rosari de l’aurora de
la dita popular: a garrotades. Aquestes processons, que podríem anomenar
menors, eren àmpliament superades per les dues grans: la del Dijous Sant, de
què ja vaig parlar, com he dit, i la del Corpus, aleshores també en dijous
festiu.
Per allà on havia de passar la processó, la gent
engalanava els balcons amb domassos o cobrellits humilment luxosos i les
entrades, amb testos de flors i de verdor. Dels meus primers records, alguns —no
puc precisar si pocs o molts—, enramaven els carrers amb branques de pollancre
tallades vora el riu. I els nois pelàvem la tènue escorça per fer-ne uns
elementals instruments musicals que, per vibració com les llengüetes de les
gralles, feien un so esqueixat que ens divertia. Aquest costum de les enramades
aviat va desaparèixer. No així a Sallent, que n’han fet una bella i
espectacular tradició.
En canvi, a Balsareny es va imposar, una mica més tard,
el costum de fer catifes de colors per alguns trossos de carrer per on havia de
passar la processó, a càrrec dels veïns. No eren catifes florals, com les
famoses de Sitges o de la Garriga, sinó de serradures tenyides imitant flors i
sanefes, que resultaven molt. També es feien altars ben ornamentats en algun
carrer, sempre al mateix lloc, on el sacerdot s’aturava a pregar un moment, bo
i reposant la custòdia, i cantava tothom una estrofa del “Tantum ergo”.
Llavors, el sacerdot donava la benedicció amb la custòdia i la processó seguia
el seu camí.
Però comencem pel començament. A l’hora convinguda, la
processó sortia de l’església sota un repic de campanes. De primer, dos
escolans amb gonfanons vermells, enquadrant un altre escolà amb la creu
processional alçada. Darrere, la gent a banda i banda de carrer, nens i nenes,
dones amb mantellina i, finalment, els homes. Al mig, les banderes de les
quatre branques de l’Acció Catòlica i de la Lliga de Perseverança, portades
pels seus presidents respectius; i també al mig, els nens i les nenes que
havien fet la primera comunió aquell any, amb el pendó de cada grup portat pels tres primers de la
catequesi preparatòria (llavors en dèiem la Doctrina): el primer, el pendó, i
els altres dos, els cordons. Finalment, després de la llarga corrua, venia el
tàlem amb la custòdia, portada normalment pel rector de la parròquia o, si
s’esqueia, per algun capellà fill del poble, com és ara el P. Pere Casaldàliga
o algun altre. L’acompanyaven dos escolans amb l’encenser i li feia guàrdia un
piquet de la Guàrdia Civil amb uniforme de gran gala. Tancava la comitiva
l’Ajuntament en ple.
Aquesta processó era d’assistència voluntària i molt
concorreguda, no com la del Dijous Sant, que molta gent s’hi veia obligada pels
amos o directors de les fàbriques. I era seguida amb molta devoció. Vuit dies
després, al vespre, se’n feia una altra, també eucarística, dita “de les
gorres” que, sortint de l’església, donava la volta a la font de la plaça de
l’Ajuntament; era en desgreuge per un fet històric
ocorregut en temps del famós rector doctor Joan, que es va enfrontar, custòdia
en mà, amb uns socis del Casino que no es van voler treure la gorra al pas de
la processó de Corpus. És una història prou coneguda i comentada.
Vet aquí el que recordo de les processons. Segurament
me’n deixo alguna: coses de la memòria. Ah, i demano excuses als qui em puguin
llegir per la terminologia inevitablement eclesiàstica d’aquest capítol, en
aquests temps de poca cultura religiosa. No hi haurà més remei que obrir el
diccionari o arribar-se a internet. Ho sento.
Jordi Planes
Fotos: Arxiu Jordi
Sarri / AFB
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.