dijous, 21 de setembre de 2017

Balsareny avui

BALSARENY AVUI



Diego Galera, dedicació poètica, avui des d'Alacant

"En el marco de la XLVII Feria del Libro de la ciudad de Alicante, celebrada del 29 de junio al 9 de julio del presente, yo, Diego Galera Morales, he sido invitado a firmar libros de mi autoría, concretamente los editados, precisamente en Alicante dentro de esta última temporada, títulos como Transparencia otoñal, de poesía, y Una historia común, de narrativa".

Amb una trajectòria prou coneguda d'aquest poeta balsarenyenc, avui ens fa arribar aquest esdeveniment literari celebrat a Alacant. Els seus llibres han estat editats per l'editorial ECU (Editorial Club Universitario), ubicada a la població de Sant Vicent del Raspeig.

En Diego ens explica que agraeix a ECU el detall d’haver-lo convidat a aquest certamen i que vol deixar constància de la bona marxa dels seus llibres. També remarca que sempre que tingui ocasió de col·laborar amb l'editorial es sentirà honrat de poder-ho fer.

De otoño a primavera (del llibre Transparencia otoñal)

Vago despertar a la ilusión,
la flor marchita en el jarrón
quiere cobrar de nuevo vida,
conocer una nueva primavera
y mezclar verde y azul.

El trino del gorrión
oír desde mi balcón
y despertar los instintos
dormidos y retenidos
en amarillento contenido
de otoño que no cesa
de desnudar árboles a mi paso.


Toc d'atenció sota el pont del Repeu

Diversos veïns de Balsareny han denunciat a ‘Balsareny Avui’ la falta de civisme que han trobat sota el pont de l'antic curs del Carrilet, on hi ha el conegut Repeu. Una bona colla de balsarenyencs a qui els agrada sortir a caminar estan farts d'evitar quedar empastifats per la gran quantitat d'excrements de gossos que hi ha en aquest punt.

Cal procurar ser cívics i portar els nostres animals a fer les seves necessitats en llocs adients, o recollir els excrements, i respectar l'entorn perquè tots puguem gaudir del nostre paisatge.

En aquest sentit, amb voluntat d'abordar la problemàtica del fet que mares, pares i infants, per un cantó, i propietaris de gossos, per l'altre, puguin gaudir de bona convivència, l'Ajuntament de Balsareny ha instal·lat a mode experimental un equipament fins ara inexistent al municipi: un parc per a gossos, tal com van anunciar al butlletí municipal "La Síquia", núm. 4, corresponent a la primavera de 2017.


Conversió ecològica i revolució cultural
Carta núm. 86 - Araguaia amb el Bisbe Casaldàliga

«Amb el títol “Conversió ecològica, revolució cultural" l’Associació Araguaia amb el bisbe Casaldàliga hem volgut aprofundir sobre l’ecologia, com molt bé ens ha presentat l’Agenda Llatinoamericana d’enguany.

Com ens diuen a la presentació de l’Agenda, en Pere Casaldàliga i en José M. Vigil: “Malgrat que la consciència ecològica creix en el món, podem dir que encara no hi ha voluntat política a les societats ni en els seus governs, ni prou moviment a l’opinió pública per al canvi que necessitem.”

Per tal de participar a la campanya, ens va acompanyar dels dies 1 al 9 d’abril, Birgit Weiler: Nascuda a Alemanya, pertany a la congregació́ de les Germanes Missioneres Mèdiques. Llicenciada en teologia, ha treballat en barris marginals de Venezuela i el Perú. En la seva vida personal hi ha una característica notable: el seu treball per la protecció́ dels indis Awajun i Wampis de l’Amazònia, la protecció del medi ambient i el treball per la pau. És investigadora i activista pels drets humans i ambientals. Referent per al Consell Episcopal Llatinoamericà en l’àrea ecològica.

El buen vivir, proyecto de vida con potencial profético

Mis reflexiones han surgido en años de contacto con los awajún y wampis, dos pueblos originarios de la Amazonía del Perú cerca de la frontera con Ecuador. A la vez se han enriquecido mucho al participar en las labores de la zona pastoral de selva en el Vicariato de Jaén (Perú). Existe allí una iglesia local comprometida en el diálogo intercultural e interreligioso con ambos pueblos, que se genera en la práctica común y solidaria para lograr un Buen Vivir. Los awajún y wampis tienen una dimensión fundamental de su cultura en común con numerosos otros pueblos indígenas: su visión integral del mundo o cosmos. Vale recordar aquí que en su comprensión el cosmos es un tejido complejo de relaciones, en las cuales las diferentes partes interactúan continuamente. El filósofo, teólogo y lingüista Carlos Lenkersdorf enfatiza al respecto que la cosmovisión no es sólo “un asunto de la razón, de la mentalidad o del intelecto, sino que abarca al ser humano en su integralidad y por ello también en su corporalidad y en su comportamiento. Por esa razón en castellano hablamos también de cosmovivencia”.

El Buen Vivir y sus connotaciones éticas

Vale subrayar que el Buen Vivir como lo entienden los pueblos originarios no es meramente un término descriptivo, sino que tiene fuertes connotaciones éticas. Requiere un sentido comunitario, la práctica de reciprocidad, también en relación con la naturaleza, la solidaridad, la valoración de la diversidad como un potencial, una riqueza y no como una amenaza, así como también la participación, el respeto y la preocupación por el bien común. Los pueblos indígenas saben por experiencia que ser coherente y perseverante en la práctica del Buen Vivir es una lucha permanente frente a la intensa influencia de una cultura de consumismo y de ganancias a cualquier costo con su fuerte individualismo. Requiere empeñarse continuamente en generar un equilibrio vivencial en los diferentes ámbitos de la vida para que todo sea orientado “hacia la vida en su plenitud".»

Josep Gudayol i Puig



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.