dissabte, 13 d’octubre del 2012

Adéu al Servei de Psicologia Municipal


OPINIÓ

Adéu al Servei de Psicologia Municipal

Abans de les vacances d’estiu, l’Ajuntament de Balsareny va comunicar a la direcció de l’escola Guillem la suspensió del Servei Municipal de Psicologia a partir del setembre.

En primer lloc, ens agradaria recordar els orígens d’aquest servei que es va crear l’octubre del 1980. En aquells moments, l’AMPA de l’escola Guillem de Balsareny ja va veure la necessitat de contractar un professional de la psicologia per atendre la població infantil de la Llar d’Infants i l’Escola Guillem. Aleshores hi havia ganes d’avançar en ferm per millorar la qualitat de l’educació. Es va aconseguir l’ensenyament en català i també es va treballar molt per atendre les necessitats de tot tipus d’alumnat —fins llavors gens contemplat— i fer realitat la igualtat d’oportunitats. El Servei de Psicologia, en aquells moments, es va creure que seria l’element ideal per a treballar amb l’alumnat de necessitats educatives especials i les seves famílies i, des de bon començament, també es va convertir en una eina d’assessorament pedagògic per als professionals de l’educació del nostre poble.

Cal dir que no va ser un camí fàcil; les AMPA van tenir moltes dificultats per implantar aquest servei. En un principi, es va cobrar una quota a totes les famílies, independentment de si n’eren usuaris o no, perquè es considerava que tothom en sortia beneficiat, ja fos a nivell individual o col·lectiu de treball a les aules. La introducció del Servei de Psicologia va ser acceptada de forma progressiva i, amb el temps, tothom va prendre consciència dels avantatges que oferia tenir-lo a les escoles del poble i que la figura del psicòleg/a fos un professional més de l’àmbit educatiu de Balsareny.

Després d’uns anys de manteniment del Servei de Psicologia per part de les AMPA de la Llar d’Infants i l’escola Guillem, el mateix Ajuntament, conscient de la necessitat i els bons resultats, es va fer càrrec del servei, i no cal dir que va ser una millora educativa molt important. D’aquesta manera, l’escola de Balsareny comptava amb un Servei de Psicologia propi i es va convertir, juntament amb altres tres escoles, en una icona capdavantera al Bages. Ens vam avançar a l’estructura que poc després es crearia des del Departament d’Ensenyament: l’EAP.

Del Servei Municipal de Psicologia de Balsareny se’n van fer càrrec diferents professionals, tots ells molt competents en aquest camp, tal com han demostrat després en els àmbits professionals que han exercit. La societat avançava i aconseguia nous reptes educatius; per això, l’any 1981 el Departament d’Ensenyament de Catalunya va crear els EAP, uns equips d’assessorament i orientació psicopedagògica formats per psicòlegs, pedagogs i assistenta social. A l’escola de Balsareny també li corresponia treballar amb l’EAP del Bages i rebre aquests serveis, però molt encertadament va conservar el seu propi gabinet psicològic, perquè oferia una dedicació més àmplia als centres de la nostra població . Des de l’inici, el Servei Municipal de Psicologia de Balsareny i l’EAP del Bages es van coordinar de manera òptima i aquest treball conjunt va permetre avançar en una mateixa direcció en el camp psicopedagògic.

Després de tots aquests anys, cal que expliquem en què ha consistit la tasca del Servei Municipal de Psicologia. En primer lloc, en volem destacar l’immillorable servei, que ha abastat des del treball individual amb els nens fins l’assessorament a les famílies, al professorat de les escoles del municipi —Infantil i Primària, Llar d’Infants, EM de Música i Teatre i l’IES Llobregat— i a les regidories d’Ensenyament de l’Ajuntament. Durant aquests anys, la figura del Tècnic en Educació ha estat qui ha coordinat els diferents serveis educatius.

Els nens i nenes d’aquest poble coneixien la psicòloga des de la Llar d’Infants i la rebien com una persona més que formava part de la seva educació i creixement. Aquest fet facilitava en gran mesura l’apropament dels alumnes a ella i la comunicació es realitzava en un ambient de confiança i seguretat, lluny de la barrera que suposa, moltes vegades, mostrar obertament amb un psicòleg les teves emocions, pors, dubtes, fracassos... Amb els anys, els nois ens han expressat, moltes vegades, la seva gratitud per l’ajuda rebuda des d’aquest Servei.

Per als alumnes també ha estat molt important la resposta immediata que els oferia la psicòloga. Moltes vegades, els mateixos nens demanaven per anar-la a veure. Conviure tots plegats ha facilitat donar una resposta en breu. Ha estat com tenir “el metge especialista” a casa.

Per altra banda, el Servei Municipal de Psicologia ha proporcionat a les famílies que ho necessitaven un espai i un temps per reflexionar conjuntament la manera d’ajudar els seus fills a avançar. El fet de pensar plegats una problemàtica afavoria progressar en l’anàlisi dels casos i/o la derivació cap a professionals especialitzats que fessin teràpies amb durades més llargues.

La figura de la psicòloga —en els darrers anys, la Joana— moltes vegades ha contribuït a acostar posicions entre les diferents persones que intervenim en l’educació: nens, famílies i mestres establíem línies de treball conjuntes que ajudaven molt a l’evolució i maduració dels nens. El camp d’actuació ha estat molt ampli: el naixement d’un germà, la gelosia, el patiment, les pors, les adopcions, les dificultats en les relacions, les separacions, la mort d’un familiar, les actituds poc positives d’alguns alumnes, etc.

Per als mestres, el Servei Municipal de Psicologia ha estat, en molts moments, un treball cooperatiu. Ens ha orientat favorablement davant de les dificultats d’aprenentatge d’alguns alumnes, les conductes que interfereixen el treball en una aula, les dificultats de relació entre iguals, etc. Per als mestres, comptar amb la psicòloga al centre ha suposat una agilitat i eficàcia en l’orientació psicopedagògica d’alguns alumnes i el seguiment de pautes d’actuació individuals i col·lectives.

En el nostre cas, la psicòloga ha estat una peça clau en la formació dels mestres a través de seminaris, grups de treball i claustres. Hem aprofundit temes molt diversos: el llenguatge, les emocions, la mediació, la relació de l’escola amb les famílies, etc. En tot moment, ens ha aportat els seus sabers des del camp de la psicopedagogia que ha completat la nostra formació. Igual que amb els alumnes i les famílies, la psicòloga al centre representava la immediatesa en les demandes i la tranquil·litat en les actuacions.

A més a més d’aquestes tasques, des de l’any 2006 s’ha posat en marxa el programa “Projecte de Millora de l’Èxit Escolar”, subvencionat per la Diputació de Barcelona. Aquest consisteix en un treball de coordinació entre les escoles de Balsareny, Sallent i Cabrianes i l’IES Llobregat. La Joana, com a psicòloga Municipal de Balsareny, i el Ramon Garcia, com a Tècnic en Educació de l’Ajuntament de Sallent, són els responsables del projecte, que coordinen i el fan avançar amb encert.

En aquests moments, el Servei Municipal de Psicologia a l’Escola Guillem ha desaparegut. S’ha posat punt i final dràsticament a tota una història plena d’esforços i èxits des de fa 32 anys. Des d’ara comptarem amb els serveis de l’EAP del Bages, però no cal dir que la diferència de dedicació horària i la immediatesa en les respostes es veurà molt reduïda.

Ens sap greu que un servei que va costar molt de crear se suprimeixi sense marge de negociació. Volem que sapigueu que les “retallades municipals” en el camp educatiu es fan notar, i molt. La primera escapçada va ser reduir el 50% del pressupost que l’Ajuntament dóna a l’escola. Esperem que les prioritats a l’hora de reduir-ne altres siguin encertades i, sobretot, dialogades. Voldríem ser optimistes i creure que en millors moments econòmics es pugui restablir el servei i dialogar sobre els ajuts econòmics que l’Ajuntament fa a l’escola Guillem.

Claustre de mestres de l’escola Guillem de Balsareny

Nota: Volem donar les gràcies a la psicòloga, Joana Almansa, per la seva dedicació i la gran professionalitat que durant tants anys hem pogut compartir. Trobarem a faltar els teus consells.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.