OPINIÓ
Adéu al Servei de Psicologia Municipal
Abans de les
vacances d’estiu, l’Ajuntament de Balsareny va comunicar a la direcció de
l’escola Guillem la suspensió del Servei Municipal de Psicologia a partir del setembre.
En primer lloc,
ens agradaria recordar els orígens d’aquest servei que es va crear l’octubre del 1980. En aquells moments, l’AMPA de
l’escola Guillem de Balsareny ja va veure la necessitat de contractar un
professional de la psicologia per atendre la població infantil de la Llar d’Infants i l’Escola
Guillem. Aleshores hi havia ganes d’avançar en ferm per millorar la qualitat de
l’educació. Es va aconseguir l’ensenyament en català i també es va treballar
molt per atendre les necessitats de tot tipus d’alumnat —fins llavors gens
contemplat— i fer realitat la igualtat d’oportunitats. El Servei de Psicologia,
en aquells moments, es va creure que seria l’element ideal per a treballar amb
l’alumnat de necessitats educatives especials i les seves famílies i, des de
bon començament, també es va convertir en una eina d’assessorament pedagògic per
als professionals de l’educació del nostre poble.
Cal dir que no
va ser un camí fàcil; les AMPA van tenir moltes dificultats per implantar
aquest servei. En un principi, es va cobrar una quota a totes les famílies,
independentment de si n’eren usuaris o no, perquè es considerava que tothom en
sortia beneficiat, ja fos a nivell individual o col·lectiu de treball a les
aules. La introducció del Servei de Psicologia va ser acceptada de forma
progressiva i, amb el temps, tothom va prendre consciència dels avantatges que
oferia tenir-lo a les escoles del poble i que la figura del psicòleg/a fos un
professional més de l’àmbit educatiu de Balsareny.
Després d’uns
anys de manteniment del Servei de Psicologia per part de les AMPA de la Llar d’Infants i l’escola
Guillem, el mateix Ajuntament, conscient de la necessitat i els bons resultats,
es va fer càrrec del servei, i no cal dir que va ser una millora educativa molt
important. D’aquesta manera, l’escola de Balsareny comptava amb un Servei de
Psicologia propi i es va convertir, juntament amb altres tres escoles, en una
icona capdavantera al Bages. Ens vam avançar a l’estructura que poc després es
crearia des del Departament d’Ensenyament: l’EAP.
Del Servei Municipal de Psicologia de Balsareny se’n van fer
càrrec diferents professionals, tots ells molt competents en aquest camp, tal
com han demostrat després en els àmbits professionals que han exercit. La
societat avançava i aconseguia nous reptes educatius; per això, l’any 1981 el
Departament d’Ensenyament de Catalunya va crear els EAP, uns equips
d’assessorament i orientació psicopedagògica formats per psicòlegs, pedagogs i
assistenta social. A l’escola de Balsareny també li corresponia treballar amb l’EAP
del Bages i rebre aquests serveis, però molt encertadament va conservar el seu
propi gabinet psicològic, perquè oferia una dedicació més àmplia als centres de
la nostra població . Des de l’inici, el Servei Municipal
de Psicologia de Balsareny i l’EAP del Bages es van coordinar de manera òptima
i aquest treball conjunt va permetre avançar en una mateixa direcció en el camp
psicopedagògic.
Després de tots
aquests anys, cal que expliquem en què ha consistit la tasca del Servei
Municipal de Psicologia. En primer lloc, en volem destacar l’immillorable
servei, que ha abastat des del treball individual amb els nens fins
l’assessorament a les famílies, al professorat de les escoles del municipi —Infantil
i Primària, Llar d’Infants, EM
de Música i Teatre i l’IES Llobregat— i a les regidories
d’Ensenyament de l’Ajuntament. Durant aquests anys, la figura del Tècnic en
Educació ha estat qui ha coordinat els diferents serveis
educatius.
Els nens i nenes
d’aquest poble coneixien la psicòloga des de la Llar d’Infants i la rebien com una persona més
que formava part de la seva educació i creixement. Aquest fet facilitava en
gran mesura l’apropament dels alumnes a ella i la comunicació es realitzava en
un ambient de confiança i seguretat, lluny de la barrera que suposa, moltes
vegades, mostrar obertament amb un psicòleg les teves emocions, pors, dubtes,
fracassos... Amb els anys, els nois ens han expressat, moltes vegades, la seva
gratitud per l’ajuda rebuda des d’aquest Servei.
Per als alumnes
també ha estat molt important la resposta immediata que els oferia la
psicòloga. Moltes vegades, els mateixos nens demanaven per anar-la a veure.
Conviure tots plegats ha facilitat donar una resposta en breu. Ha estat com
tenir “el metge especialista” a casa.
Per altra banda,
el Servei Municipal de Psicologia ha proporcionat a les famílies que ho
necessitaven un espai i un temps per reflexionar conjuntament la manera
d’ajudar els seus fills a avançar. El fet de pensar plegats una problemàtica afavoria progressar en l’anàlisi dels casos i/o la derivació
cap a professionals especialitzats que fessin teràpies amb durades més
llargues.
La figura de la
psicòloga —en els darrers anys, la Joana— moltes vegades ha contribuït a
acostar posicions entre les diferents persones que intervenim en l’educació:
nens, famílies i mestres establíem línies de treball conjuntes que ajudaven
molt a l’evolució i maduració dels nens. El camp d’actuació ha estat molt
ampli: el naixement d’un germà, la gelosia, el patiment, les pors, les
adopcions, les dificultats en les relacions, les separacions, la mort d’un
familiar, les actituds poc positives d’alguns alumnes, etc.
Per als mestres,
el Servei Municipal de Psicologia ha estat, en molts moments, un treball
cooperatiu. Ens ha orientat favorablement davant de les dificultats
d’aprenentatge d’alguns alumnes, les conductes que interfereixen el treball en
una aula, les dificultats de relació entre iguals, etc. Per als mestres,
comptar amb la psicòloga al centre ha suposat una agilitat i eficàcia en l’orientació psicopedagògica d’alguns alumnes i el
seguiment de pautes d’actuació individuals i col·lectives.
En el nostre
cas, la psicòloga ha estat una peça clau en la formació dels mestres a través
de seminaris, grups de treball i claustres. Hem aprofundit temes molt diversos:
el llenguatge, les emocions, la mediació, la relació de l’escola amb les
famílies, etc. En tot moment, ens ha aportat els seus sabers des del camp de la psicopedagogia que
ha completat la nostra formació. Igual que amb els alumnes i les famílies, la
psicòloga al centre representava la immediatesa en les demandes i la
tranquil·litat en les actuacions.
A més a més d’aquestes
tasques, des de l’any 2006 s’ha posat en marxa
el programa “Projecte de Millora de l’Èxit Escolar”, subvencionat per la Diputació de Barcelona.
Aquest consisteix en un treball de coordinació entre les escoles de Balsareny,
Sallent i Cabrianes i l’IES Llobregat. La Joana , com a psicòloga Municipal de Balsareny, i
el Ramon Garcia, com a Tècnic en Educació de l’Ajuntament de Sallent, són els responsables
del projecte, que coordinen i el fan avançar amb encert.
En aquests
moments, el Servei Municipal de Psicologia a l’Escola Guillem ha desaparegut.
S’ha posat punt i final dràsticament a tota una història plena d’esforços i
èxits des de fa 32 anys. Des d’ara comptarem
amb els serveis de l’EAP del Bages, però no cal dir que la diferència de
dedicació horària i la immediatesa en les respostes es veurà molt reduïda.
Ens sap greu que
un servei que va costar molt de crear se suprimeixi sense marge de negociació.
Volem que sapigueu que les “retallades municipals” en el camp educatiu es fan
notar, i molt. La primera escapçada va ser reduir el 50% del pressupost que l’Ajuntament
dóna a l’escola. Esperem que les prioritats a l’hora de reduir-ne altres siguin
encertades i, sobretot, dialogades. Voldríem ser optimistes i creure que en
millors moments econòmics es pugui restablir el servei i dialogar sobre els
ajuts econòmics que l’Ajuntament fa a l’escola Guillem.
Claustre de mestres de l’escola Guillem de
Balsareny
Nota: Volem
donar les gràcies a la psicòloga, Joana Almansa, per la seva dedicació i la gran
professionalitat que durant tants anys hem pogut compartir. Trobarem a faltar
els teus consells.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.