dilluns, 22 de maig del 2017

Bethelhem i Laia, l’atletisme a Balsareny



Bethelhem Manzano Jimeno va néixer el 15 de desembre, té 14 anys i viu a Balsareny. El que més li agrada fer en el seu temps lliure és escoltar música i sortir amb els amics. Actualment està cursant 3r d’ESO a l’Escola Diocesana de Navàs. Practica atletisme a Manresa.

—Ens pots explicar una mica com funciona l’atletisme i quines branques té?

Dins de l’atletisme hi ha els salts, els llançaments i córrer. Dins de córrer hi ha la velocitat i el fons. Jo faig el fons, i de prova els 3.000. També faig cros, que és com el cros escolar però per a gent federada.

—Quan vas començar a practicar-lo? Havies practicat altres esports abans?

Fa uns quatre anys. El primer esport que vaig practicar va ser la natació, però vaig començar de molt petita i als 10 anys o així em vaig cansar. Llavors vaig fer handbol aquí a Balsareny, també vaig provar el futbol. Vaig començar a fer el cros escolar, encara no feia atletisme, i com que veia que m’agradava doncs vaig provar-ho al club i em va agradar.

—Ja des del principi vas començar a competir?

Primer em van fer unes proves i les vaig fer bé. Llavors vaig anar a provar una competició que hi havia aquell cap de setmana i em va anar bé. Després em vaig classificar per al Campionat de Catalunya i vaig quedar sisena. I cada cop em va anar agradant més.

—Quants entrenaments fas?

Entreno tres cops a la setmana (dilluns, dimarts i dijous) una hora i mitja, i al cap de setmana faig competició. El meu entrenador és el Joan Lleonart i estic a la categoria de Cadet.

—Ja des de principi de curs hi ha competicions?

Dins de cada temporada, al principi de setembre a principis de desembre hi ha cros. Després, des de principis de desembre fins al febrer més o menys, tenim la pista coberta, que és quan fa més fred. És una pista d’atletisme, però coberta; és a Sabadell i només hi ha aquesta a Catalunya. Jo entreno a Manresa, però per competir anem a la pista coberta de Sabadell. Llavors, fins a final de curs ja és a l’aire lliure.

—Explica’ns una mica com funcionen les competicions.

Competeixo amb noies. Hi ha competicions gairebé cada setmana i els pares ens porten a les competicions. Per exemple, a l’època de cros en fem sis i vas aconseguint punts. Quan s’acaben, depenent de la puntuació que has obtingut, pots anar a un cros que és un campionat internacional. Un dels campionats més importants que hi ha és el cros d’Elgoibar. De Pista Coberta hi ha el Campionat de Catalunya de Pista Coberta i després més endavant es fa el Campionat d’Espanya de Pista Coberta. D’Aire Lliure hi ha més competicions, per exemple competicions amb la Selecció Catalana. Si guanyes els campionats de Catalunya, llavors pots anar als campionats d’Espanya, on competeixes amb els millors de les altres comunitats.

—I participes a moltes competicions? N’has guanyat algunes?

Sí, per exemple la Jean Bouin, on vaig quedar tercera al 2015, i al Campionat d’Espanya de Pista Coberta també vaig quedar tercera. També vaig anar el 10 de juliol al Campionat d’Espanya d’Aire Lliure, que va ser a Granollers.

—I tens pensat seguir molts anys amb aquest esport?

No ho tinc pensat, de moment vaig fent i mentre no em cansi... Vaig començar a Infantil de primer i ara ja estic a Cadet de segon. No ho tenia pensat i m’ha passat molt ràpid, així que de moment vull seguir practicant-lo perquè m’agrada molt.


****************


Laia Solà Hernando va néixer el 25 de setembre i té 15 anys. Viu a Balsareny i actualment està cursant 4t d’ESO a l’Institut Llobregat de Sallent. Li agrada molt l’esport i actualment practica l’atletisme a Manresa.

—Quant fa que vas començar a fer atletisme?

Fa dos anys, quan feia 2n d’ESO. A 1r d’ESO fan unes proves a l’institut i hi competeixen tots els instituts del Bages. Hi ha diverses proves i a mi em van escollir per la prova dels 60 metres. Vam anar al Congost i vaig guanyar la prova. També vam guanyar els relleus. A partir d’aquí em van donar una beca de tres mesos. M’ho vaig anar pensant i llavors vaig començar amb un grup per veure quina prova m’agradava més. Després em van canviar de grup al de velocitat, i és on competeixo jo ara. Estic a Juvenil de primer any.

—Quantes vegades a la setmana entrenes?

Entreno quatre cops a la setmana i competeixo durant el cap de setmana. Cada cap de setmana hi ha competicions diferents. Tenim un entrenador que ens entrena i ens acompanya a les competicions.

—I vas començar a competir des del principi?

Quan em van passar al grup de velocitat, la setmana següent hi havia un campionat de relleus, que són quatre noies que fan 100 metres cadascuna. Em van triar per a aquesta prova. També vaig fer la mínima d’Espanya, que és una marca que et demana la Federació Espanyola, i per fer-la vaig anar a Valladolid.

—I durant aquest temps, quines altres competicions has fet?

L’any passat vaig fer bronze als 60 de Catalunya de Pista Coberta. D’Aire Lliure són 100 metres, perquè la pista en fa 400, i vaig ser subcampiona de Catalunya. Aquest any també he fet algunes competicions: he assolit la mínima per competir al Campionat d’Espanya Absolut de Pista Coberta amb la prova de 60mll que es va disputar a Salamanca. També he participat al Campionat d’Espanya Juvenil de Pista Coberta i vaig fer posició de semifinalista a la prova dels 200mll. Al Campionat de Catalunya de Pista Coberta Juvenil vaig quedar 4a en 60mll i 200 mll. I, per últim, en les proves que hem començat a fer a l’Aire Lliure ja tinc la mínima juvenil dels 100mll i 200mll per al Campionat d’Espanya, que es farà a Getafe.

—I per equips, també has participat a competicions?

Sí, per equips vaig competir als Campionats d’Espanya i vam quedar terceres. D’equips a Catalunya vam quedar primeres. També hi ha campionats de relleus, que són quatre noies, i vam quedar primeres també. Llavors, d’Aire Lliure, també vam quedar primeres de Catalunya en equips i a relleus, que hi ha el 4x300 i el 4x100, vam quedar subcampiones a tots dos.

—Has anat alguna vegada amb la Selecció Catalana?

Sí, l’any passat vaig anar amb la Selecció Catalana a competir a Cartagena i també hi havia la Bethelhem.

—Per últim, ens pots explicar què és la Divisió d’Honor?

La Divisió d’Honor és la màxima categoria de l’atletisme espanyol, formada pels 16 millors cubs espanyols, i l’Avinent Manresa hi forma part. L’any passat vaig començar a anar amb la Divisió d’Honor de Manresa.


Des del Sarment us donem les gràcies per haver-nos apropat a l’atletisme i haver-nos ajudat a conèixer una mica més aquest esport. Esperem que seguiu practicant-lo i que continueu gaudint-ne com heu fet fins ara. Molta sort en el final de temporada!

Laia Riu

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.