dimecres, 24 de desembre del 2025

MOTOR BALSARENY, mig segle després

 
Logotip de l’entitat

A Catalunya hi ha hagut des de sempre molta afició als esports de motor; ja als inicis del segle passat, a Barcelona, s’hi van disputar importantíssimes curses tant de motos com de cotxes. Entre els anys 1900 i 2000, Catalunya va ser —juntament amb el País Basc i València— el gran centre de la indústria motociclista d’Espanya, i és un dels territoris d’Europa amb més marques pròpies. Se sap que a Catalunya, en aquest període, s’hi van arribar a fabricar més de 80 marques diferents de motos, algunes de les quals amb renom internacional: Derbi, Ossa, Bultaco, Montesa, etc. En cotxes, foren moltes menys, però molt famoses: Pegaso, Hispano Suiza i altres. És cert que moltes d’aquestes 80 marques no passaren de fer només uns prototips o bé sèries molt curtes.
 
En paral·lel amb aquesta incipient indústria, el fet de voler organitzar competicions, va comportar l’aparició, arreu del nostre país, de múltiples clubs i escuderies a l’empara de les respectives federacions de cotxes i motos tant en l’àmbit estatal com en l’autonòmic. En aquest context, el Bages, el Berguedà i Osona han estat comarques molt actives tant en l’organització de proves com en el descobriment de pilots d’ambdós sexes. Com a exemple, ben a prop nostre tenim en ple funcionament el Moto Club Manresa, que fou fundat l’any 1949.
 
Els aficionats de Balsareny, amb l’objectiu d’organitzar algunes competicions, també volguérem tenir la nostra pròpia entitat, de tal manera que l’any 1975 naixia “Motor Balsareny” amb la seu social ubicada a la plaça de l’Ajuntament, número 1, als baixos de la casa de la família Sant-Rimbau. Abans de disposar d’aquest local, les reunions prèvies a la constitució es celebraven al bar de la zona esportiva, aleshores regentat per la família Bajona.
 
De l’equip fundacional en sorgí aquesta primera junta directiva:
 
Eugenio Salomón Pastor, president
Josep Maria Badia Pons, vicepresident
Julio Salomón Pastor, tresorer
Jacint Orriols Alsina, secretari
 
i els vocals següents:
 
Félix Pastor González
Pere Peix Pedrol
Manolo Ubiñas Sánchez
Armando Nicolás Jové
José María Fernández Pastor
Antonio Otero Montenegro
José Ángel Fernández Pastor
Ramon Bovet Ballús
 
Més endavant, també van formar part de l’equip directiu:
 
José Antonio Toro Ávalos
Pere Rubio Mas
Maria Carmen de Miguel Fernández
 
Els estatuts foren aprovats per la Real Federación Motociclista Española en data d’1 de setembre de 1975 i per la Federación Española de Automovilismo en data de 7 de novembre del mateix any, atès que encara no existien les federacions catalanes; només aquesta darrera tenia la subseu anomenada Federación de Automovilismo de Cataluña y Baleares, i sempre —recordem que en aquells anys encara vivíem en dictadura— ambdues federacions estaven supervisades per la Delegación Nacional de Educación Física y Deportes.

Carnet de soci
 
El club va arribar a tenir 105 socis, als quals se’ls informava periòdicament per mitjà d’una circular amb el logotip de l’entitat Motor Balsareny i la paraula “Noticias”. Els socis podien entrar gratuïtament als actes que organitzava el club i aquest es feia càrrec, en el cas dels socis pilots, de l’import de la inscripció d’aquests en les diferents competicions en què participaven.
 
L’entitat deixà d’existir només tres anys després de formar-se, per acord pres en la junta directiva del dia 8 de març de 1978 (potser s’havia d’haver convocat una assemblea...), segurament per les dificultats inherents a l’organització de competicions de motor i a la manca de directius. Podria ser doncs l’entitat de Balsareny de més curta durada. Mentre va estar activa va organitzar les següents proves, sempre en la categoria de motos.
 
30 de novembre de 1975. 1a Pujada Tot Terreny al Pla de Calaf

Era la primera competició que organitzava l’entitat; tot i no ser puntuable per a cap campionat, per un seguit de circumstàncies s’hi van inscriure els equips oficials de les marques Ossa, Bultaco i Montesa. En una matinal d’una rivalitat extrema, i amb 58 participants, en van sortir guanyadors, per aquest ordre, Toni Elias, Ton Marsiñach, Narcís Casas i Esteve Soler; l’aficionat recordarà prou bé aquests quatre famosos pilots. Per part local hi participaren Francesc Ribalta, Pere Peix i Jacint Orriols.
 
6 de juny de 1976. 1r Tot Terreny de Balsareny

Qui coneix aquesta especialitat ja sap de les dificultats que comporta participar-hi i també organitzar-la: recorregut molt llarg, prova d’acceleració, tram cronometrat, etc. Amb una participació de 23 pilots, en resultaren guanyadors Ton Marsiñach, Eudald Fornells i Toni Casals. Del nostre poble hi prengueren part Pere Peix i Salvador Peix.
 
31 d’octubre de 1976. 2a Pujada Tot Terreny al Pla de Calaf

Igualant l’èxit de l’edició precedent, s’inscriviren a la prova 51 pilots i en van resultar guanyadors Ton Marsiñach, Ricard Pio, Josep M. Vilajoana i Eudald Fornells. La participació local va estar formada per Francesc Ribalta, Pere Peix, Salvador Peix i Jacint Orriols.

Programa espectacle Zona Esportiva Els Ametllers, 1976
 
Altres iniciatives
25 d’abril de 1976. Festa Major

L’entitat portà a Balsareny l’espectacle “Diaboliks”,  a càrrec del Moto Club Manresa, en una matinal que es celebrà al camp de futbol, on uns intrèpids pilots de cotxes i motos van fer tot tipus de malabarismes, acrobàcies i posaren al límit homes i màquines bo i travessant foc, parets, fent salts espectaculars, etc. Tres dies després, s’organitzà en el mateix recinte una prova d’habilitat per a bicicletes, motos i cotxes.
 
26 d’abril de 1977. Festa Major 

Com en l’any anterior, s’organitzà en el camp de futbol una prova d’habilitat per a bicicletes, motos i cotxes.
 
Mentre va estar actiu, Motor Balsareny va col·laborar amb la Festa dels Traginers bo i organitzant les curses al castell (en aquest cas d’èquids) i ajudant als amics de l’escuderia Gironella en l’organització de les seves proves.
 
En el moment de cessar l’activitat, el club havia presentat a la Federació el projecte de competicions per a l’any 1977; aquestes eren la 2a edició del Tot Terreny de Balsareny i la 3a edició de la Pujada Tot Terreny al Pla de Calaf. També es preveia la celebració de les primeres 6 Hores de Resistència Tot Terreny Festa Major de Balsareny, a celebrar el dia 24 d’abril.
 
Més endavant, l’any 1981, ja sense el nom de Motor Balsareny, alguns aficionats arribàrem a un acord amb l’Ajuntament per poder fer entrenaments a l’antic abocador municipal a la zona de Cal Cansalada. L’any 1983 també col·laboràrem amb la Unió Ciclista Alt Llobregat en l’organització d’una prova de trialsín (trial amb bicicleta), que es va celebrar a la falda de la muntanya del castell, puntuable per al Segon Trofeu de la Generalitat de Trialsín. 

Eugenio Salomón. Ossa 175 cc. Pujada a Montserrat, any 1970 (?)
 
Pilots locals

Segurament la primera persona de Balsareny en obtenir la llicència per participar en curses de motor, en aquest cas de motos, fou Eugenio Salomón, qui amb una moto marca OSSA, transformada per ell mateix, participà en algunes pujades en costa de velocitat.

Probablement també, el primer pilot del nostre poble amb llicència d’automobilisme fou Fèlix Pastor, qui amb un Mini 1000 participà en el prestigiós trofeu Joan Jover al mític circuït de Montjuic (és l’única persona de Balsareny que haurà rodat en aquell circuit); més endavant, amb un Seat 1430 participà en alguns ral·lis amb la companyia com a copilot de Pere Peix.

Félix Pastor. Mini 1000. Circuit de Montjuïc, any 1970 (?)
 
També en Jaume Jubert participà en alguna pujada en costa, en la categoria de cotxes; i pel que fa a motos, d’aquella època cal esmentar els pilots que ja s’han relacionat com a participants en les curses locals, destacant que també alguns d’ells ho feren en altres curses arreu de Catalunya.
 
Aquesta va ser la llavor que feu que a posteriori sorgissin altres bons pilots, com ara Toni Ovalle, Antonio Ledesma, Jordi Farrés i Àngel Santasusana;  i actualment el fill del Jordi, Guillem Farrés, que competeix en el campionat del mon de motocròs, i Jordi Galera, que participa en el campionat d’Espanya i del món d’Enduro (abans Tot Terreny).

Jacint Orriols. Ossa 250 cc. Pujada a Montserrat, 16.3.1975 
 
En breu, és previst de dipositar tot el fons documental d’aquesta entitat a la Biblioteca Pere Casaldàliga, de Balsareny.
 
Jacint Orriols
Fotos: Arxiu Motor Balsareny 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.