A Catalunya hi ha hagut des
de sempre molta afició als esports de motor; ja als inicis del segle passat, a
Barcelona, s’hi van disputar importantíssimes curses tant de motos com de
cotxes. Entre els anys 1900 i 2000, Catalunya va ser —juntament amb el País
Basc i València— el gran centre de la indústria motociclista d’Espanya, i és un
dels territoris d’Europa amb més marques pròpies. Se sap que a Catalunya, en
aquest període, s’hi van arribar a fabricar més de 80 marques diferents de
motos, algunes de les quals amb renom internacional: Derbi, Ossa, Bultaco,
Montesa, etc. En cotxes, foren moltes menys, però molt famoses: Pegaso, Hispano
Suiza i altres. És cert que moltes d’aquestes 80 marques no passaren de fer
només uns prototips o bé sèries molt curtes.
En paral·lel amb aquesta
incipient indústria, el fet de voler organitzar competicions, va comportar
l’aparició, arreu del nostre país, de múltiples clubs i escuderies a l’empara
de les respectives federacions de cotxes i motos tant en l’àmbit estatal com en
l’autonòmic. En aquest context, el Bages, el Berguedà i Osona han estat
comarques molt actives tant en l’organització de proves com en el descobriment
de pilots d’ambdós sexes. Com a exemple, ben a prop nostre tenim en ple
funcionament el Moto Club Manresa, que fou fundat l’any 1949.
Els aficionats de Balsareny,
amb l’objectiu d’organitzar algunes competicions, també volguérem tenir la
nostra pròpia entitat, de tal manera que l’any 1975 naixia “Motor Balsareny”
amb la seu social ubicada a la plaça de l’Ajuntament, número 1, als baixos de
la casa de la família Sant-Rimbau. Abans de disposar d’aquest local, les
reunions prèvies a la constitució es celebraven al bar de la zona esportiva,
aleshores regentat per la família Bajona.
De l’equip fundacional en
sorgí aquesta primera junta directiva:
Eugenio Salomón Pastor, presidentJosep Maria Badia Pons, vicepresidentJulio Salomón Pastor, tresorerJacint Orriols Alsina, secretari
Félix Pastor GonzálezPere Peix PedrolManolo Ubiñas SánchezArmando Nicolás JovéJosé María Fernández PastorAntonio Otero MontenegroJosé Ángel Fernández PastorRamon Bovet Ballús
José Antonio Toro ÁvalosPere Rubio MasMaria Carmen de Miguel Fernández
Era la primera competició que organitzava l’entitat; tot i no ser puntuable per a cap campionat, per un seguit de circumstàncies s’hi van inscriure els equips oficials de les marques Ossa, Bultaco i Montesa. En una matinal d’una rivalitat extrema, i amb 58 participants, en van sortir guanyadors, per aquest ordre, Toni Elias, Ton Marsiñach, Narcís Casas i Esteve Soler; l’aficionat recordarà prou bé aquests quatre famosos pilots. Per part local hi participaren Francesc Ribalta, Pere Peix i Jacint Orriols.
Qui coneix aquesta especialitat ja sap de les dificultats que comporta participar-hi i també organitzar-la: recorregut molt llarg, prova d’acceleració, tram cronometrat, etc. Amb una participació de 23 pilots, en resultaren guanyadors Ton Marsiñach, Eudald Fornells i Toni Casals. Del nostre poble hi prengueren part Pere Peix i Salvador Peix.
Igualant l’èxit de l’edició precedent, s’inscriviren a la prova 51 pilots i en van resultar guanyadors Ton Marsiñach, Ricard Pio, Josep M. Vilajoana i Eudald Fornells. La participació local va estar formada per Francesc Ribalta, Pere Peix, Salvador Peix i Jacint Orriols.
25 d’abril de 1976. Festa Major
L’entitat portà a Balsareny l’espectacle “Diaboliks”, a càrrec del Moto Club Manresa, en una matinal que es celebrà al camp de futbol, on uns intrèpids pilots de cotxes i motos van fer tot tipus de malabarismes, acrobàcies i posaren al límit homes i màquines bo i travessant foc, parets, fent salts espectaculars, etc. Tres dies després, s’organitzà en el mateix recinte una prova d’habilitat per a bicicletes, motos i cotxes.
Com en l’any anterior, s’organitzà en el camp de futbol una prova d’habilitat per a bicicletes, motos i cotxes.
Segurament la primera persona de Balsareny en obtenir la llicència per participar en curses de motor, en aquest cas de motos, fou Eugenio Salomón, qui amb una moto marca OSSA, transformada per ell mateix, participà en algunes pujades en costa de velocitat.
Probablement també, el primer pilot del nostre poble amb llicència d’automobilisme fou Fèlix Pastor, qui amb un Mini 1000 participà en el prestigiós trofeu Joan Jover al mític circuït de Montjuic (és l’única persona de Balsareny que haurà rodat en aquell circuit); més endavant, amb un Seat 1430 participà en alguns ral·lis amb la companyia com a copilot de Pere Peix.
També en Jaume Jubert
participà en alguna pujada en costa, en la categoria de cotxes; i pel que fa a
motos, d’aquella època cal esmentar els pilots que ja s’han relacionat com a
participants en les curses locals, destacant que també alguns d’ells ho feren
en altres curses arreu de Catalunya.
Aquesta va ser la llavor que
feu que a posteriori sorgissin altres bons pilots, com ara Toni Ovalle, Antonio
Ledesma, Jordi Farrés i Àngel Santasusana; i actualment el fill del Jordi, Guillem
Farrés, que competeix en el campionat del mon de motocròs, i Jordi Galera, que
participa en el campionat d’Espanya i del món d’Enduro (abans Tot Terreny).
Fotos: Arxiu Motor Balsareny






Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.