dimarts, 18 de març del 2025

Dia Internacional de la Dona: actes a dojo a Balsareny

 

Per commemorar el Dia Internacional de la Dona, el 8 de març, un grup de dones, amb el suport de l’Àrea de Feminisme i Igualtat de l’Ajuntament, van organitzar una gran varietat d’actes repartits durant més d’una setmana, del 5 al 16 de març. Tot això, amb el lema escollit pel Consell Comarcal del Bages: “Les dones som grans professionals. El talent no té gènere. Les professions tampoc”. 

El futbol no té gènere

Dimecres dia 5, a les 7 de la tarda, els actes van començar amb un entrenament de futbol: qualsevol dona podia participar a jugar a futbol junt amb l’equip de Veteranes de la UE Balsareny, reivindicant així que “el futbol no té gènere”. Després va venir un petit berenar-sopar. 

'La trena'
 
Dijous dia 6, a la tarda, a la Biblioteca Pere Casaldàliga, es va celebrar una tertúlia literària al voltant del llibre La trena, de Laetitia Colombani, conduïda per la nova bibliotecària, Elena Mendoza, en la qual van participar 25 dones que van dur a terme un enriquidor debat sobre l’argument de la novel·la (que també s’ha dut al teatre aquests darrers dos anys, amb actrius de renom, com Clara Segura): és una narració vibrant i commovedora que conta les històries de tres dones, nascudes en continents diferents, que comparteixen unes idees i uns sentiments que les uneixen en un desig de llibertat.
 
L’endemà divendres dia 7, a la tarda, també, a la Biblioteca, hi va haver una conferència-debat a cura de Laia Creus sobre la dona i la seva lluita pel medi ambient, de la qual parlem més extensament en un article a part en aquest Sarment.

Frikibingo
 
Al vespre d’aquell mateix divendres, al Sindicat, hi va tenir lloc l’acte més lúdic d’aquesta programació: un sopar de dones, en el qual van participar unes 150 dones, amb moltes ganes de passar-s’ho bé. El va organitzar l’Associació Els Ametllers, amb la col·laboració de l’Agrupament Escolta Guillem de Balsareny, que va coure les botifarres. Tot seguit, hi va haver un concorregut Frikibingo, al qual es van afegir força més dones, fins arribar a gairebé 200. Es tracta d’un bingo especial, esbojarrat, amb molta música i ball, on les participants havien d’endevinar títols de cançons i noms de grups musicals per omplir la seva “línia” i el seu “bingo”. Hi va haver premis per a les guanyadores. La gresca es va allargar fins prop de les dues de la matinada. 

Mercat de Reutilització
 
El dissabte dia 8, pròpiament el Dia de la Dona, els actes es van unir als de la Festa de l’Arbre. De tots ells en parlem en un article més extens en aquest mateix Sarment. L’endemà, diumenge dia 9, l’activitat va continuar amb un Mercat de Reutilització, que s’havia de fer a la plaça de la Mel, però que es va traslladar al local número 1 de la plaça, davant del Sindicat. Hi va haver diverses paradetes, amb roba, sabates, joguines, llibres, contes i altres objectes per intercanviar. Una de les parades, de roba, destinava els donatius a la Fundació Pere Casaldàliga.
 
Manifest

Dilluns dia 10 van continuar les activitats a nivell de l’Institut Escola Guillem de Balsareny. Al matí, els alumnes es van concentrar a la plaça de l’Ajuntament, on unes alumnes van llegir un manifest relatiu a la dona i el 8M. L’alumnat del centre venia clauers solidaris amb el tema del 8M, amb l’objectiu de destinar els diners recaptats a tallers coeducatius  i a la Plataforma Unitària contra la Violència de Gènere. L’acte el va organitzar la Comissió Lila de l’Institut Escola.

 
Dissabte dia 15, a les 7 de la tarda, al Sindicat es va representar una obra de teatre, amb el títol de (H)ovo, o El retaule d’una dona sense òvuls, a la qual van assistir unes vint-i-cinc persones, que van participar de forma activa amb l’actriu Àngeles Gordillo, en un monòleg centrat en un aspecte de la dona: el climateri. Una altra actriu només va acompanyar en la música i tocar la percussió. (H)ovo és un projecte que parla del climateri i la menopausa, amb el desig d’obrir un diàleg social, basat en les vivències personals que, quan s’expressen en l’espai públic, ressonen i són reconegudes. En el transcurs de l’obra, mostra tot de calces com a símbols de la vida d’una dona passant per la menstruació: les de nena petita, les de la primera regla, les de l’embaràs... fins arribar a les del climateri; després les renta i el públic l’ajuda a estendre-les al sol. L’actriu fa reflexions i també canta sobre els canvis, sovint patiments, que té la dona durant aquest període de la seva vida, el climateri. Diu: «Soc una dona quasi sense òvuls. M'ho dic i em quedo igual. Perduda. Em falten referències. Avui m’he aixecat amb ganes de jugar i xerrar d'això que jo sé, de la meva vida i la vida de moltes. Avui vull rentar les meves calces i posar-les a assecar al sol, perquè s'airegin».

 
En acabar, hi va haver un col·loqui amb els assistents, que van poder donar les seves opinions i parlar de la seva experiència: no tan sols les dones, sinó que també els homes van poder opinar. Àngeles Gordillo, intèrpret i també autora de l’obra, va expressar que, per fer-la, va necessitar un llarg període de documentació mitjançant converses amb dones i persones que estan vivint el procés de finalitzar la seva menstruació. L’espectacle es va allargar durant gairebé una hora i mitja. 

'Dona sagrada'
 
Per acabar, el diumenge dia 16 es va fer una matinal especial amb el títol Dona Sagrada, amb un seguit d’activitats de meditació i relaxació, des de la base de la feminitat i la comunicació entre dones. Hi van participar unes 15 persones. Hi va haver tres activitats i cadascú podia participar en les que volgués o li anés bé. La primera va ser una caminada meditativa junt amb la creació d’una mandala; va ser de 8 a 10 del matí.  Tot seguit es va fer la segona activitat, consistent en la pràctica del ioga, pranayama i ioga nidra,  fins a les 11.30; i després d’una pausa de mitja hora, la sessió va acabar amb una activitat sobre bioenergètica i ecstatic dance —arrelament i força interior. La matinal va estar organitzada pel Gimnàs O2 i @mon._.balsareny, que esperen poder consolidar aquestes activitats en altres ocasions, amb participació de més gent.
 
Isidre Prat
Fotos: Jordi Vilanova / Isidre Prat

Frikibingo


'La trena' a la Biblioteca



Mercat de Reutilització





'(H)ovo'






'Dona sagrada'


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.