dilluns, 8 de maig del 2023

Intel·ligència Artificial: quina i per aquí?

PUNTA DE BRAU
 
 
Ha plogut, bé, poca cosa (un litre per metre quadrat), i aquesta tarda m’omplen d’alegria i també de preocupació uns articles que he tingut la sort de poder llegir, i que em donen l’oportunitat de reflexionar de nou amb vosaltres.
 
Abans, però, deixeu-me recordar-vos aquella frase que tant havia escoltat als meus pares: «Som a la Setmana Santa; si el cucut no canta, és mort o bé l’han enterrat a França». Enguany no l’he sentit a cantar. M’agrada recordar aquestes coses de saviesa popular i m’agradaria molt que es transmetessin des de les escoles per tal de donar-les a conèixer a les joves generacions, ja que considero que malgrat la nova tecnologia seria una nova forma de fer-les populars entre els més joves.
 
En començar a llegir la columna de Germà Capdevila em va semblar que parlava amb certa ironia, però a mesura d’anar llegint ja no m’ha semblat tant. «Amic lector, feu-vos a la idea que la Intel·ligència Artificial destruirà els llocs de treball: les màquines faran la vostra feina –i la meva– i la de tothom» (diari El Punt Avui). Fins aquí semblava un tall, com he dit, més irònic, bé, no ho vaig acabar d’entendre. Però personalment m’ha inquietat llegir-ho, ja que a l’entrar a l’era robòtica el que passarà com sempre és que les persones més vulnerables, o sigui la gent de peu, en surti perjudicada. Déu meu, què hauran de veure els nostres nets?
 
Un altre raonament que m’ha agradat llegir ha estat el de Joan Vall Clara, també al diari El Punt Avui. Us en transcric un paràgraf: «No sé si és perquè em faig vell i em costa descodificar els llenguatges i les apostes de futur, però totes aquestes anàlisis, discursos, sermons, lletanies i predicots que ens envaeixen sobre robots i sobre intel·ligència artificial em sembla que responen tant o més al que en podríem dir màrqueting reputacional que al fet que estiguem davant una realitat diferencial del que sempre ha representat el progrés tecnològic...  Molt màrqueting reputacional alimenta els robots que ens han d’alliberar i la intel·ligència artificial que destruirà el 25% dels llocs de treball a Europa». N’hi ha per pensar-hi: «Res a témer de la intel·ligència artificial. El que cada dia fa més por i basarda és l’estupidesa humana».
 
Josep Gudayol i Puig

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.