Pàgines

divendres, 10 de novembre del 2023

Entrevista a l’alcaldessa de Balsareny, Glòria Casaldàliga

 
 
Ara que ja han passat cinc mesos de la formació del nou consistori balsarenyenc. Ara que tenim un acord de govern municipal per als propers quatre anys entre dos grups, Endavant Balsareny i ERC, i que també se’ns promet una bona i constructiva oposició. Ara que tothom ha pogut saber la cartera on ja estan treballant cadascun dels regidors i que, de fet, ja s’han notat alguns canvis en diferents àmbits d’actuació municipals... Ara, doncs, al Sarment creiem que és el moment de parlar amb els responsables polítics del nostre municipi, començant per la màxima autoritat, l’alcaldessa Glòria Casaldàliga, amb qui compartim aquest mes una bona conversa.
     —Glòria, en primer lloc, com valores aquests primers mesos com a alcaldessa? T’ha costat molt adaptar-te a la nova situació? T’has trobat amb gaires entrebancs?
 
—Si digués que tot han estat flors i violes, no diria la veritat. Està sent un aprenentatge constant. El primer dia tenia la sensació d’un primer dia a una escola nova, amb l’expectativa de veure amb què em trobaria. Sí que ens hem trobat amb un equip de treballadores i treballadors de l’Ajuntament molt disposats a col·laborar amb nosaltres, en la nova responsabilitat que hem assolit.
   Per altra banda, no hi ha hagut cap tipus de traspàs de l’anterior govern, cosa que ha provocat que haguéssim, malauradament en alguns casos, de començar gairebé de zero.
 

És evident que la vida de la Glòria ha canviat a nivell professional. Ella és llicenciada en Dret i treballa, des de fa molts anys, com a procuradora a Barcelona
—Com compagines la mitja jornada com a alcaldessa amb la mitja com a procuradora? Ho pots fer bé des de Balsareny tot, o et suposa molt esforç per haver de baixar també a Barcelona?
 
—Des de la pandèmia, al despatx on treballo, ja es va fer un esforç per poder fer teletreball. Això va fer que em decidís a instal·lar-me per viure sempre a Balsareny. I també, des de l’administració de Justícia, s’està fent un gran esforç per avançar en tot el tema telemàtic. Això m’ha permès que, baixant només un dia a la setmana a Barcelona, pugui assumir les meves tasques, amb el suport d’una nova companya que s’ha incorporat al despatx.
     El que és clar és que, d’alcaldessa, ho ets les vint-i-quatre hores al dia i, per sort, ara estem tècnicament preparats perquè, encara que no siguis presencialment a l’Ajuntament, estiguis localitzable.
 
Al Sarment número 536, del juliol passat, informàvem que l’alcaldessa també assumia, durant tota la legislatura, les àrees de Règim Intern, Feminisme i Igualtat i d’Acció Social, Gent Gran, Ocupació i Cooperació. Això, a més de representar i presidir la Corporació, coordinar totes les regidories i l’atenció ciutadana, com a alcaldessa. Sembla una bona càrrega de feina.
     —Amb quin criteri vau distribuir les carteres entre els regidors del teu grup i els d’ERC? Va ser difícil posar-se d’acord entre tots vuit regidors?
 
—El cert és que va ser bastant fàcil posar-nos d’acord en la distribució de tasques entre els diferents regidors. Vam intentar que tots dos grups tinguessin responsabilitats equitatives i, a partir d’aquí, cada un vam poder decidir més o menys l’àrea on ens sentíem més còmodes. Sí que, pel fet de ser alcaldessa, i potser també pel tarannà que hi hagut en anteriors legislatures, a mi m’arriba molta cosa que són tasques delegades als altres companys, i em toca fer-ne la redistribució.
 
—Has comentat que, de fet, d’alcaldessa n’ets tot el dia i cada dia. A nivell personal, trobes que són moltes hores de feina i que no et deixa temps lliure per a tu, o t’ho pots atrapar tot?
 
—Quan acceptes una responsabilitat com la de ser alcaldessa d’un poble, ja saps, com he dit abans, que és una dedicació de vint-i-quatre hores, els 365 dies de l’any. Tanmateix, m’ho vaig compaginant amb l’altra feina i amb la meva vida personal. Hem d’intentar que hi hagi temps per a tot.

 
Cal recordar que, a més, la Glòria és la presidenta de la Fundació Pere Casaldàliga des del seus inicis i, al llarg dels anys, ha estat prou coneguda per ajudar la gent i col·laborar amb les entitats del poble; entre altres coses, va ser uns anys redactora de Sarment.
     —Glòria, ets alcaldessa tot el temps, però també en qualsevol situació. M’explico: també ho ets al carrer. Quan vas pel carrer o entres en una botiga del poble, m’imagino que ara la gent et veu com a alcaldessa, a més de veïna de Balsareny. T’interromp gaire la gent per parlar d’afers relacionats amb l’Ajuntament, o simplement et saluden? Suposo que et tracten bé...
 
Una de les propostes de tots dos grups de l’equip de govern, en el seu programa electoral, era ser un Ajuntament proper a la gent, i això implica atendre la gent, de vegades també fora de les dependències de l’Ajuntament. Fins ara sempre m’he sentit ben tractada. Això sí, he de calcular més els “tempos”, ja que és molt probable que, en sortir de casa per fer alguna gestió, com ara anar a comprar, tardi més perquè algú m’ha parat pel carrer...
 
—Tant tu com els membres electes del teu grup, que sou quatre, heu rebut ajudes i consells, tant abans de les eleccions com ara, durant el temps que porteu governant?
 
Sí. Com sabeu, la candidatura Endavant Balsareny va sorgir a partir d’una assemblea de gent del poble. La idea va ser que uns quants “atrevits” decidíem formar part de la llista electoral i, fossin quins fossin els resultats, l’assemblea es continuava reunint i treballant per veure quines millores hi poden haver a Balsareny en diferents àmbits. Sincerament, ens agradaria que aquesta assemblea estigués més activa, però als que formem part de l’equip de govern, el dia a dia se’ns menja. Tot i així, tenim en compte les propostes i comentaris de la gent que forma part de l’assemblea, així com de la resta de la gent del poble. De fet, és el nostre leitmotif d’existir com a grup municipal.

 
—En el temps que porteu, la veritat és que els ciutadans hem notat canvis, esperem que per bé. Potser els ciutadans hem vist les més externes, com és l’estrena del marcador del camp de futbol (tot i que el va instal·lar l’anterior consistori) i la nova comunicació de l’agenda mensual (molt detallada, per cert). A tu, t’hem vist en força actes públics, cosa que sempre agraeix la gent: per l’Onze de Setembre, a l’entrega de trofeus del futbol, per la Setmana de la Gent Gran, etc. Tanmateix, segur que heu dut a terme tasques que no es veuen tant.
 
És cert que, quant a la tasca de l’Ajuntament, és molta més la que no es veu que la que es veu. Potser de les que no es veuen, com hem comentat abans, una tasca important ha estat restablir relacions amb entitats i institucions del poble: amb la direcció de la Biblioteca popular, on també s’està preparant el concurs per cobrir la plaça d’auxiliar per jubilació; amb l’Institut Escola Guillem de Balsareny; amb el Casal Cívic i Comunitari… També estem estudiant la reestructuració i ampliació d’alguns llocs de treball de l’Ajuntament. Intentem que les totes les decisions que prenem tinguin el consens més gran possible en l’equip de govern; i això porta també el seu temps. A tot això s’hi ha d’afegir la gestió diària dels diferents tràmits, que són molts.
 
—Heu continuat projectes que ja estaven en marxa? N’heu començat algun de nou? En teniu algun de cara al futur?
 
Quan vam entrar, ens vam trobar, per exemple, que estaven en marxa alguns processos de licitació de serveis bàsics i d’obres, com pot ser jardineria, neteja, via pública, enllumenat públic, arranjament del dipòsit d’aigua... i nosaltres hem continuat amb la seva tramitació. Alguns ja s’han acabat. Altres encara estan en tràmit, amb l’acompanyament del regidor d’Urbanisme i Obres, Jordi Selgas.
     Al començament de les legislatures, tant des de la Diputació com des de la Generalitat, s’ofereixen subvencions d’import considerable per portar a terme generalment alguna inversió important. A l’anterior legislatura, va ser la gespa i ampliació dels vestidors al camp de futbol i el projecte Riu. Tot i que ja ens hem reunit amb aquestes administracions, encara desconeixem quin tipus d’inversió recolzaran de cara a aquesta legislatura. Estem a l’espera que es publiqui, segurament a principis de 2024, la proposta de subvencions, tant de la Diputació com de la Generalitat, que pot ser a l’entorn de 500.000 €.
     La nostra idea és fer una reestructuració dels equipaments municipals, per tal que s’adeqüin més a les necessitats del poble. 

 
Serà fàcil el tema de les subvencions, tenint en compte que no pertanyeu a cap partit polític? De moment heu tingut algun entrebanc per culpa d’això?
 
Evidentment aquestes subvencions s’ofereixen a tots els ajuntaments, amb independència del seu color; i les quanties, generalment, depenen del nombre d’habitants, tipus de projecte... A més, hi ha altres subvencions de quanties inferiors, com les que es publiquen al catàleg de la Diputació, que haurem d’esperar també a inicis d’any.
 
—Segons va quedar palès al primer Ple que vau fer, un dels problemes amb què us vau trobar va ser la falta de diners. Semblava que moltes partides pressupostàries ja estaven exhaurides. Va ser realment així? Ho heu pogut solucionar per acabar l’any? Esteu preparant ja els pressupostos per a l’any vinent?
 
Sí, ens vam trobar amb partides exhaurides; partides importants per al dia a dia de l’Ajuntament; i això ens va obligar a fer una modificació de pressupost per poder assumir despeses. Es va poder solucionar perquè comptem amb romanent, tot i que, en l’últim any de l’anterior legislatura, se’n va gastar una part important. De cara al pressupost de l’any vinent, el primer que hem hagut de fer és modificar algunes ordenances, per tal de poder comptar amb més ingressos corrents, i així poder oferir més i millors serveis a la població. Aquí hi ha hagut un treball molt curós del regidor d’Hisenda, Josep Maria Soler i Camps. Intentarem tenir a punt el pressupost del 2024, al més aviat possible, per tal que ja en puguem disposar a inicis d’any.
 
—Abans has dit que aneu de cara a restablir relacions amb les entitats. De fet, ja ho deia el vostre programa electoral. Col·laborareu amb totes per igual, atenent les seves necessitats?
 
Des de les regidories de Cultura i d’Esports, amb el Jordi Vilanova i la Cristina Díaz al capdavant, s’està fent un molt bon treball: s’hi reuneixen i escolten les entitats, organitzen activitats conjuntament i estan en tot allò en què es pot donar un cop de mà. També s’està fent un bon treball des de la regidoria d’Educació, amb la regidora Vanessa Martínez, per restablir bones relacions amb l’IE Guillem de Balsareny; i, des de la regidoria de Cultura, s’està treballant també, colze a colze, amb el servei de la Biblioteca. Un exemple de tot això és l’agenda mensual, on totes les entitats poden publicar les seves activitats.
 
—És inevitable que m’interessi per la relació entre els quatre regidors vostres i els quatre d’ERC, donat que, en el fons, la teva alcaldia serà de dos anys, per donar pas, el juny de 2025, a l’Isidre Viu. Vull recordar als nostres lectors que, en aquesta data, només hi haurà l’intercanvi entre alcalde i tinent d’alcalde: els dos darrers anys de la legislatura, la Glòria passarà a ser la primera tinent d’alcalde, però no hi haurà cap més canvi de carteres. Doncs bé, seguint amb aquest punt, la vostra relació és tan bona com sembla per fora, quan us veiem en actes públics? Us aveniu bé, en general? Teniu gaires discrepàncies?
 
De moment, podem dir que hem aconseguit un equip de govern compacte. Si et sóc sincera, en el dia a dia, no recordo quin regidor forma part d’un grup o d’un altre. I les poques discrepàncies que hi ha hagut, fins ara, no han estat entre els grups polítics, sinó en visions diferents dels regidors a nivell personal. Bona part dels programes electorals i l’essència de com treballar i amb quina finalitat treballar són coincidents: i això hi ajuda molt. Per altra banda, davant la inexperiència de la resta, el fet que l’Isidre ja hagués tingut tasques de responsabilitat, tant d’alcalde com de cap de l’oposició, ens és també una ajuda
     També m’agradaria fer esment de l’oposició “Som i Sentim”. Fins ara, la seva feina ha estat una oposició amb discrepàncies, però positiva i inclús ha col·laborat activament en algunes activitats que s’han fet, com la castanyada. I això entenem que és molt bo per al poble. 

 
—Per acabar, potser que, des d’aquesta publicació, recordem a tothom, el teu horari d’atenció al públic; i que ens esmentis quins mitjans feu servir habitualment per comunicar-vos amb els balsarenyencs.
 
Com a responsable d’atenció al ciutadà, el meu horari és: dilluns, dimarts, dijous i divendres, de 9 a 13h; i dijous, també de 17 h a 20 h. Sempre és millor que aviseu abans de venir, per veure si tinc disposició per poder-vos atendre.
     Tots els regidors tenim un correu electrònic directe. En el meu cas és casaldaliarg@balsareny.cat
     A nivell de comunicació, s’està fent un bon treball des de la regidoria en mans de l’Oriol Serra. A més a més de l’agenda mensual i les informacions puntuals que podeu rebre en paper, a casa o penjades a les cartelleres i comerços, tenim les xarxes: Facebook, X (Twitter) i Instagram.
     També tenim el butlletí informatiu, en paper, on expliquem els treballs que estem fent des de l’Ajuntament. Aquest el rebreu a les vostres cases trimestralment. Ja heu rebut el de la tardor.
     I, com a novetat, i segurament, quan els lectors puguin llegir aquesta entrevista, ja estarà en funcionament, hem creat un canal de difusió per WhatsApp. Personalment crec que serà un mitjà de comunicació molt útil, atès que, als que no estem gaire familiaritzats amb les noves tecnologies, ens és una eina fàcil. Pel que hem pogut saber d’altres pobles que el tenen, està funcionant molt bé.
 
—Doncs bé, des de Sarment, estem molt agraïts d’haver pogut parlar amb tu. Ja que ha sortit el tema de les entitats, el Cercle Cultural de Balsareny s’ofereix a col·laborar amb l’Ajuntament, amb tot el que faci falta, segons la nostra disponibilitat. També, com hem fet sempre, us oferim aquestes pàgines per publicar tot allò que cregueu convenient, ja que el Sarment és també un mitjà de comunicació per a tots. Tot sigui per al bé de Balsareny. Gràcies, Glòria!
 
Gràcies a vosaltres.
 
Entrevista i foto: Isidre Prat Obradors
 
Il·lustrem l’entrevista amb altres fotos, d’Endavant Balsareny i d’Alfred Selgas, publicades al blog del Sarment del meu de juny de 2023. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.