Pàgines

dimarts, 4 de juliol del 2023

El nou cartipàs municipal

 

Ple extraordinari del 29 de juny de 2023
 
El Ple de l’Ajuntament de Balsareny, amb l’assistència dels seus onze regidors electes, es va reunir el dia 29 de juny, a les 19.30, en sessió extraordinària, sota la presidència de l’alcaldessa Glòria Casaldàliga Riera, bàsicament per aprovar diferents propostes referents a la constitució del nou consistori.
 
En primer lloc es va donar compte dels tres grups municipals constituïts (els noms del seus components ja els vam publicar) i els seus portaveus: Endavant Balsareny, amb 4 regidors , dels quals Oriol Serra Valdés com a portaveu i Jordi Selgas Catalan com a suplent; ERC-Acord Municipal, amb 4 regidors, dels quals Isidre Viu i Payerols com a portaveu i Vanessa Martínez i Crespo com a suplent; i Som i Sentim Balsareny, amb 3 regidors, dels quals Abel Artigas García com a portaveu i Jordi Santasusana Vila com a suplent.
 
Tot seguit es va aprovar per unanimitat la creació d’una Junta de Govern Local formada per regidors i regidores nomenats per l’alcaldia, qui alhora establirà el dia i hora en què es realitzin les sessions ordinàries, segons la llei.
 
En el tercer punt de l’ordre del dia, es va aprovar per unanimitat la creació de dues comissions: la Comissió General d’Estudi, Informes i Consultes de l’Ajuntament de Balsareny i la Comissió Especial de Comptes. La primera tindrà com a finalitat la consulta, informe o estudi de tots els assumptes que hagin de ser sotmesos a decisió del Ple, excepte quan hagin d’adoptar-se acords declarats urgents; i estarà integrada per un membre de cada grup municipal, amb la presidència de l’alcaldia. La segona servirà per a l’examen, estudi i informe dels comptes anuals de la Corporació. També en formarà part un membre de cada grup municipal, amb la presidència de l’alcaldia.

En el quart punt es va passar a donar compte de la resolució de l’alcaldia sobre el nomenament dels tinents d’alcalde, que són els següents:
 
Primer tinent d’alcalde: Isidre Viu i Payerols
Segon tinent d’alcalde: Oriol Serra Valdés
Tercera tinent d’alcalde: Vanessa Martínez i Crespo
 
La funció dels tinents d’alcalde és substituir l’alcaldessa en la totalitat de les seves funcions i per ordre del seu nomenament en els casos i circumstàncies previstos per la llei i informar-ne l’alcaldia.
 
A més, l’alcaldessa va informar de l’acord de govern entre Endavant Balsareny i ERC que comporta que el juny de 2025 hi haurà un relleu en l’alcaldia.
 
El següent punt, que era un dels més esperats pel lògic interès que suscita, va ser donar compte del nou cartipàs municipal, segons el qual es divideixen els serveis municipals en les següents àrees i amb els corresponents regidors al davant de cadascuna.
 
Alcaldia: Glòria Casaldàliga Riera. Les seves funcions:
·        Representació i presidència de la Corporació.
·        Coordinació i direcció general de les àrees/regidories de Govern i Atenció ciutadana.
També portarà les àrees de:
·        Règim Intern (direcció i gestió dels recursos humans de l’Ajuntament);
·        Feminisme i Igualtat (direcció i gestió de polítiques d’igualtat de gènere, atenció a la dona i col·lectius LGTBIQ+); i
·        Acció Social, Gent Gran, Ocupació i Cooperació (promoció del benestar social, en especial la cura de les persones més vulnerables; promoció i foment de l’ocupació; foment de la cooperació comunitària)
 
Regidor delegat Isidre Viu i Payerols. Responsable de les àrees de Convivència ciutadana, Comerç, Indústria, Promoció Econòmica, Barris i  disseminats i Participació ciutadana.
·        Convivència ciutadana: inclou la vigilància pública i control del trànsit, la protecció de les instal·lacions i dels equipaments municipals i el control i compliment de les ordenances municipals. Relacions amb protecció civil.
·        Comerç, Indústria i Promoció econòmica: inclou el foment i la promoció del comerç i de la indústria, vetllant per la relació i col·laboració amb les associacions comercials i industrials del municipi; gestionar les visites de la unitat mòbil de consum i les inspeccions que porten a terme els serveis de la Diputació de Barcelona.
·        Barris i disseminats: inclou la relació, coordinació i comunicació amb els barris i disseminats del municipi, per tal que rebin un bon servei.
·        Participació ciutadana: inclou el disseny i la implementació de mesures de participació ciutadana.
 
Regidor delegat Oriol Serra Valdés. Responsable de les àrees de Joventut, Medi Ambient, Sostenibilitat, Món rural, Comunicació i Noves Tecnologies.
·        Joventut: inclou l’organització i foment d’activitats destinades al jovent, relacions amb el Consell de Joventut i les entitats juvenils del municipi.
·        Medi Ambient, Sostenibilitat i Món Rural: inclou la direcció i gestió dels serveis i actuacions destinades a la protecció i millora del medi ambient i medi natural del municipi, així com el foment de l’educació ambiental. Disseny i implementació de mesures d’estalvi energètic i transició energètica. Relació amb la pagesia, les explotacions agrícoles i ramaderes i petits productors del municipi.
·        Comunicació i Noves Tecnologies: inclou la coordinació de la informació i comunicació de l’Ajuntament, tant a nivell intern com extern, facilitant la interacció entre els mitjans d’informació municipals (web, butlletí, xarxes socials...) i la ciutadania i/o entitats de la població. Disseny i implementació de mesures per a la transició tecnològica. Facilitar l’accés a la informació municipal i fer publicitat activa de les polítiques i els serveis públics promoguts per l’Ajuntament. Portal de transparència.
 
Regidora delegada Vanessa Martínez i Crespo. Responsable de les àrees d’Educació, Infància i Gestió d’Equipaments.
·        Educació i Infància: inclou la direcció i gestió dels serveis educatius de l’Ajuntament i, específicament, de la Llar d’Infants Municipal. Relacions amb l’Institut-Escola Guillem i manteniment d’aquestes instal·lacions. Gestió i acompanyament de les activitats extraescolars i lúdiques relacionades amb la infància.
·        Gestió d’equipaments: inclou la direcció i gestió de tots els equipaments municipals.
 
Regidor delegat Jordi Selgas Catalan. Responsable de les àrees d’Urbanisme, Via Pública, Paisatge Urbà i Habitatge.
·        Urbanisme, Via Pública i Paisatge Urbà: inclou la direcció i gestió del planejament urbà, ordenances sobre urbanisme, edificació, habitatges i l’autorització municipal en obres i activitats econòmiques. Manteniment d’infraestructures i vies municipals, mobiliari urbà, parcs, jardins i parcs infantils. Gestió i manteniment del cementiri municipal. Direcció i gestió de les obres públiques i manteniment d’edificis municipals en general.
·        Habitatge: inclou impulsar les polítiques d’habitatge amb la voluntat de fomentar el seu dret.
 
Regidor delegat Josep Maria Soler i Camps. Responsable de les àrees d’Hisenda i Festes.
·        Hisenda: inclou mantenir actualitzats els sistemes comptables i financers de l’Ajuntament.
·        Festes: inclou l’organització i/o foment d’activitats festives i lúdiques, festes i tradicions populars, així com la col·laboració amb les festes i altres activitats anàlogues que es realitzin al municipi.
 
Regidor delegat Jordi Vilanova Fernández. Responsable de les àrees de Cultura, Patrimoni i Turisme.
·        Cultura: inclou la direcció i gestió de la promoció i difusió de la cultura local i establir relacions de col·laboració i suport amb altres administracions, institucions, entitats, associacions i empreses per a la promoció de la cultura. El foment de la lectura pública i difusió artística en qualsevol de les seves disciplines (arts escèniques, arts visuals, música, cinema i audiovisuals, etc.)
·        Patrimoni i Turisme: inclou la promoció i conservació del patrimoni municipal i recuperació d’espais emblemàtics. Gestió i promoció de turisme amb organització d’iniciatives i esdeveniments turístics.
 
Regidora delegada Cristina Díaz i Casado. Responsable de les àrees d’Esports, Sanitat i Salut Pública.
·        Esports: inclou l’organització i foment de l’esport. Les relacions amb les entitats i associacions esportives del municipi.
·        Sanitat i Salut Pública: inclou les relacions amb l’Àrea Bàsica de Salut (Navàs-Balsareny-Sallent); educació sanitària i foment de polítiques de millora de la salut; direcció i gestió de la neteja viària, recollida i tractament de residus; i direcció i gestió dels serveis de sanejament i la deixalleria.
 
Abel Artigas Garcia, portaveu en cap de l’oposició, va demanar si “les relacions amb les entitats i associacions culturals del municipi” s’entén que també formen part de l’àrea de Cultura, a la qual cosa va respondre l’alcaldessa afirmativament.
 
En el sisè punt de l’ordre del dia, es va aprovar per unanimitat celebrar les sessions ordinàries del Ple de l’Ajuntament el darrer dijous de cada dos mesos, a comptar del dia 27 de juliol de 2023. L’hora de cada ple serà a les 20.15 hores.
 
El setè i vuitè punts, també destacats per l’interès que sempre susciten a la població, van ser les propostes d’assignació econòmica als grups municipals i càrrecs electes.
 
Es va proposar establir una assignació econòmica fixa per cada grup municipal, de 71 €/anual; i la quantitat de 90 € anuals per cada regidor del grup. Aquesta proposta es va aprovar per 8 vots a favor (Endavant Balsareny + ERC-AC) i 3 abstencions del grup Som i Sentim Balsareny.
 
Per altra banda, es van proposar les següents retribucions dels càrrecs electes de l’equip de govern i l’assignació per assistència a òrgans col·legiats:
 
·        Dues dedicacions parcials de mitja jornada: la de l’alcaldessa, Glòria Casaldàliga; i la del primer tinent d’alcalde, Isidre Viu, amb una retribució cadascun de 17.800 € /any (14 mensualitats), amb una dedicació mínima setmanal de 18,75 hores.
·        La dedicació parcial d’un 25 % de jornada dels regidors delegats Oriol Serra, Vanessa Martínez, Jordi Selgas, Jordi Vilanova i Cristina Díaz, amb una retribució de 7.650 € / any (14 mensualitats) a cadascun, i una dedicació mínima setmanal de 9,37 hores. Cal dir que el regidor Josep Maria Soler ha renunciat a la retribució per dedicació parcial i només cobrarà per assistència als plens.
·        L’assignació per assistència a cada ple serà de 140 € / sessió, en el cas dels regidors i regidores que no tinguin dedicació parcial ni exclusiva.
 
Abel Artigas va preguntar si s’hauria d’establir també l’import de les dietes per desplaçament, a la qual cosa se li va contestar que això ja està regulat i no necessita acord al respecte.

A les preguntes d’Abel Artigas sobre com es gestionarà l’alcaldia compartida i com es justifica l’increment del 17,73 % de les despeses i com es preveu assumir aquest cost, van intervenir diferents regidors: l’alcaldessa Glòria Casaldàliga i el primer tinent d’alcalde Isidre Viu van explicar la distribució de competències i funcions, així com els horaris de dedicació. També van dir que ja hi ha una consignació suficient per atendre la despesa prevista en aquestes retribucions, cosa que no passa en altres partides; i per això s’està preparant una modificació del pressupost per al proper ple. Per la seva banda, el regidor Josep M. Soler va explicar, amb detall, com es va calcular l’import de les retribucions, comentant els percentatges d’increment per cada supòsit des de l’any 2011.
 
El regidor Jordi Santasusana va qüestionar que es vagi a buscar l’increment de l’IPC des de tan enrere i va considerar que aquests increments, tot i ser lícits, no semblen adequats per un govern progressista. Així mateix, la regidora Sònia Hernández va indicar que també hi ha tres regidors del consistori que poden treballar, però que no se’ls ha donat cap responsabilitat, a la qual cosa l’alcaldessa va indicar que tot just comença la legislatura i que se’n pot anar parlant al llarg dels 4 anys. Aquest controvertit punt va ser aprovat per 8 vots a favor (Endavant Balsareny + ERC-AC) i 3 en contra, del grup Som i Sentim Balsareny.
 
El novè punt va ser la proposta de nomenaments de representants de l’Ajuntament en les entitats de què forma part:
 
·        Oriol Serra, representant a l’ADF “Tres Branques” i a l’Associació de Propietaris Forestals;
·        Cristina Díaz, representant al Club Natació Balsareny; 
·    Vanessa Martínez, representant al Consell Escolar de l’Institut Escola i al Consell Escolar de la Llar d’Infants;
·        Jordi Vilanova i Josep Maria Soler, representants a la Comissió de la Festa dels Traginers; i
·        Isidre Viu, representant a la Comissió de la Cavalcada de Reis.
 
L’alcaldessa, Glòria Casalàliga, va matisar que l’alcaldia és membre nat de la Comissió de la Festa dels Traginers i no cal fer-ne delegació. També va fer esment que, a data de 20 de maig de 2023,  la Fundació Casal Verge de Montserrat va enviar una carta a l’Ajuntament, on s’indica que han modificat els estatuts i que ja no cal nomenar representant de l’Ajuntament. L’alcaldessa va manifestar que, tot i que és una entitat privada, fa un servei molt important al poble i que la meitat del seu finançament és de fons públic; per tant, va considerar que la participació de l’Ajuntament hi és convenient. La proposta dels nomenaments va ser aprovada per 8 vots a favor (Endavant i ERC) i 3 abstencions del grup Som i Sentim Balsareny.
 
El darrer punt de l’ordre del dia feia referència a la proposta dels següents nomenaments de representants de l’Ajuntament a consorcis i fundacions:
·        Cristina Díaz, representant al Consorci del Bages per a la Gestió de Residus;
·        Oriol Serra, al Consorci Localret i a la Xarxa Social de Pobles cap a la Sostenibilitat;
·        Jordi Vilanova, a la Fundació Aigües de Manresa - Junta de la Sèquia, i a Bages Turisme
·        Isidre Viu, a l’Assemblea Xarxa Local de Consum; i
·        Jordi Selgas, a la Mancomunitat de municipis del Bages per al Sanejament.
La proposta es va aprovar per 8 vots a favor (Endavant i ERC) i 3 vots en contra, del grup Som i Sentim Balsareny. 

I a les 20.10 del vespre l’alcaldessa aixecava la sessió.
 
Isidre Prat Obradors
Foto: Arxiu

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.