Pàgines

divendres, 6 de maig del 2022

‘El camí que ens fa iguals’

EDUCACIÓ 


 
L’alumnat de 6è de l’Institut Escola Guillem de Balsareny va presentar un projecte al Concurs Escolar del Grup social ONCE en l’àmbit d’acció educativa i ha guanyat el 1r premi en la categoria B de la demarcació de Barcelona i Catalunya.
 
Aquest concurs es convoca anualment i es tracta d’un programa que “ajuda a fomentar valors com la solidaritat i el pensament crític, el paper actiu de l’alumnat i el treball col·laboratiu per aconseguir la igualtat d’oportunitats per a totes les persones”.
 
Aquest any es tractava d’elaborar un cartell sota el lema “El camí que ens fa iguals”. Quan les escoles s’inscriuen al concurs, se’ls proporcionen uns materials per a fer una reflexió prèvia, una primera aproximació sobre les discapacitats d’una persona i la inclusió en un món per a tots i totes.
 
Així doncs, van iniciar el projecte amb la projecció d’uns vídeos que van servir de punt de partida per a l’anàlisi, la reflexió i la maduració d’una idea pròpia per al treball. La pluja d’idees, el treball en petit grup i el teixit del grup classe en van configurar el disseny. El resultat és un cartell físic en el qual hi ha un camí per on circulen persones diverses, amb discapacitat o sense, i van trobant missatges que ajuden a incorporar cada vegada més gent en el trajecte d’un món més igual i inclusiu. Les frases són: Esport adaptat a l’escola, L’escola inclou tothom, Llenguatge de signes a l’escola, La diferència ens fa especials, Igualtat d’oportunitats, Un món més just, Conèixer món i Un món adaptat per a tothom
 
Quan l’esbós inicial va estar enllestit, calia bastir el projecte amb els millors mitjans per a fer un bon treball, i tal com pretenia el títol, el cartell havia d’arribar a un públic ben divers: la persona que hi veu i la que no hi veu, la que hi sent i la que no hi sent, la que pot llegir i la que no pot, la que té capacitat o manera per connectar-se amb un mitjà tecnològic i la que no en té…, i així van anar perfilant un model adaptat a les capacitats de cadascú. 


Convé analitzar el cartell des de diverses òptiques:
  • El títol  esdevé una creació artística de gran qualitat.
  • Els missatges transcrits en diversos formats: en la nostra escriptura convencional de grafies i paraules; en Braille, el sistema de lectura i escriptura tàctil pensat per a persones cegues; i, a més a més, en àudio, per mitjà d’una enganxina que és un xip i que amb el sistema NFC permet escoltar el missatge en veu amb un dispositiu mòbil.
  • El disseny del camí que ens fa a tots iguals, amb icones que representen persones amb diferents capacitats.
  • El  muntatge respon als principis del disseny universal i es presenta de quatre maneres diferents: imatge, escriptura, Braille i àudio. Aquest conjunt de possibilitats el formen dos únics fulls superposats; un de transparent amb l’escriptura Braille, que permet veure el de sota amb les imatges i escriptura convencional, i al darrere uns xips NFC que contenen un enllaç personalitzat a gravacions amb missatges parlats. 
Una vegada acabat el projecte, hem observat la simplicitat i versatilitat del cartell. La construcció no ha estat fàcil perquè s’havien de treballar diferents àmbits: el gràfic —dibuix, frases escrites i títol—, el tecnològic, la introducció d’un sistema de lectura i escriptura diferent, el Braille, i un munt d’informació i assimilació de conceptes com la inclusió, les barreres per a les persones amb diversitat funcional, la manera de construir projectes sense barreres, i un ús del llenguatge precís i molt concís, perquè el projecte l’havien de resumir en un àudio d’un minut. 

 
Els mestres i l’alumnat ens han explicat que aquest projecte s’ha anat construint a partir dels dubtes que van anar sorgint. Per exemple: com escrivien els missatges en Braille en un full transparent de plàstic. I ho van fer, i tant que ho van fer! Amb el codi en mà i través d’una plantilla i un punxó van anar marcant els missatges punt a punt. El Ferran Gállego ha estat una persona molt activa en el projecte i els va proporcionar la plantilla i els va ensenyar a programar els xips que permeten escoltar en àudio els missatges només posant en contacte el telèfon personal i a través d’una app creada expressament. Aquesta aplicació pot descarregar-se mitjançant un codi QR inclòs al cartell i que també van crear els propis alumnes.
 
La Marta Ortega, la tutora, i el Ferran Gállego, responsable de l’activitat extraescolar de tecnologia, van anar posant a disposició de l’alumnat tots els mecanismes per fer possible aquest cartell amb disseny universal.
 
Hem parlat amb els nens i nenes i amb la Marta i amb el Ferran, i no sabem qui està més content. Creiem que l’alumnat ha fet un aprenentatge molt ampli de conceptes i aplicacions. Ha sigut un plaer sentir-los parlar amb el vocabulari que han integrat, tant de valors socials com tècnics i de construcció en grup d’un únic model. Estan molt satisfets de tots els passos que han tingut en compte per a fer aquest treball únic i divers al mateix temps. Ens han transmès que l’aprenentatge escolar també és social i la vida del carrer també es transforma en aprenentatge escolar. 


La Marta guarda amb emoció els petits esbossos del projecte que han pogut materialitzar en un treball conjunt, de classe, que dona força al grup i el fa créixer. I el Ferran ens explica que per a ell el premi ha estat el “bany de nens”; la quitxalla que, en saber-se guanyadors, l’abraçaven i el feien partícip de la seva alegria i feina. 
 
Un guany compartit com la confecció d’un únic cartell; la inclusió ha estat la clau de la feina i la satisfacció que es desprèn també és una de sola. L’alumnat ha estat premiat amb unes motxilles individuals i un xec de tres-cents euros per a una activitat conjunta de classe i passar a la següent fase del concurs a nivell espanyol. L’esforç i la bona feina són els premis més valuosos d’aquest projecte i les estratègies que han incorporat per continuar aprenent. Felicitats per la feina i pel premi!
 
Dèlia Ortega i Lluïsa Coma 
Fotos: I.E. Guillem de Balsareny

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.