Pàgines

dilluns, 25 de gener del 2021

'La commedia dell’arte a Catalunya', de David George i Jordi Lladó

CERCLE LITERARI

Jordi Lladó i David George

Parlem avui d’un llibre excel·lent, La commedia dell’arte a Catalunya, del gal·lès David George i el balsarenyenc Jordi Lladó, publicat per la Universitat d’Alacant (2019). És un estudi centrat, com diu el títol, en el ressò literari, teatral i artístic que va tenir a Catalunya aquell tipus d’espectacle popular italià i la seva projecció en la literatura i la pantomima francesa. Comença amb un estudi de la presència de personatges com Pierrot, Arlequí i Colombina en disfresses carnavalesques barcelonines ja documentades al segle XVII; i segueix detectant temes de la commedia en el teatre català del XVIII, fins que es va posar de moda al XIX arran de l’estada de grups de pantomima italians i francesos.
 
Després, estudia l’esclat que aquell fenomen va conèixer en l’època del Modernisme, per autors com Santiago Rusiñol, Apel·les Mestres, Adrià Gual, Víctor Català, Ramon Vinyes i molts altres, així com les revistes Joventut i Pèl & Ploma. A la postguerra, l’influx dels personatges de la commedia reneix en les avantguardes, sobretot de la mà de Joan Brossa i de Josep Palau i Fabre. El llibre analitza també les influències que va tenir en l’escenografia teatral (d’Adrià Gual fins a Fabià Puigserver i Calisto Bieito) i, en general, en les arts plàstiques, amb Rusiñol, Picasso, Ramon Casas, Dalí, Miró i Joan Ponç i el grup de Dau al Set, entre molts altres. També estudia el paper de la commedia com a mètode didàctic des d’Adrià Gual fins a l’Institut del Teatre de Barcelona. 
 
En resum, és un estudi rigorós, molt ben documentat i il·lustrat, i alhora amè i de bon llegir, que omple un espai poc fressat en la bibliografia sobre les arts escèniques catalanes. Felicitem els seus autors, tots dos doctors experts en la història del teatre, per la bona feina feta i els agraïm que hagin posat a disposició dels lectors interessats el fruit de molts anys d’estudis.
 
Jordi Lladó és autor també de Ramon Vinyes, un home de lletres entre Catalunya i el Carib (2006) i Àlbum Vinyes 2002 (2002, amb Jaume Huch) sobre el dramaturg berguedà objecte de la seva tesi doctoral, Ramon Vinyes i el teatre 1904-1939; i ha publicat, entre altres, El teatre català en temps de guerra i revolució (2008); Pierrot i la literatura catalana modernista (1994), un resum de la seva tesi de llicenciatura de 1992; ‘Arran del mar Caribe: un drama d’exili en territori mític (2006); Tempus fugit: Walter Chen (2007); i Dona i teatre al segle XXI (curador, amb Jordi Vilaró, 2013).

David George és catedràtic emèrit de Literatura Hispànica a la Universitat de Swansea, al País de Gal·les; és autor, entre altres, de The history of the commedia dell’arte in modern hispanic literature with special attention of García Lorca (1995); The theatre in Madrid and Barcelona 1892-1936: Rivals or Collaborators? (2002); i Sergi Belbel and Cathalan Theatre: Text, Performance and Identity (2010). 

Ramon Carreté
Foto: David George

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.