Pàgines

diumenge, 13 d’octubre del 2019

Història de la bateria

EMMB


HISTÒRIA DE LA BATERIA
Una evolució del primer instrument creat per l'ésser humà?



La bateria pertany a la família dels membranòfons, els quals produeixen el so mitjançant la vibració d'una o més membranes tenses. Es classifiquen segons la manera com les membranes entren en vibració. La majoria dels membranòfons són percudits, ja sigui amb les mans o amb baquetes; per això els membranòfons normalment s'associen als instruments de percussió.

Però, com hem arribat a l’evolució de la bateria, tal i com la coneixem avui en dia?

Per a descobrir-ho, ens caldrà fer un viatge en el temps fins a èpoques ancestrals, quan els humans començaren a interioritzar el concepte del ritme. Així doncs, es considera el tambor com un dels instruments més antics  de la humanitat.

Els primers tambors daten de l’any 6000 aC. En excavacions arqueològiques a l’antiga Mesopotàmia es varen descobrir tambors cilíndrics que daten del 3000 aC. Els indis americans i els indígenes del Perú, per exemple, utilitzaven tambors de carbassa i de fusta construïts i emprats per als seus ritus, cerimònies religioses i altres aspectes de la seva vida social.

Abans de l'era moderna, els diversos instruments de percussió relacionats amb el tambor eren sovint tocats per més d’una persona. Per exemple, un músic s’encarregava del bombo produint un so greu, mentre altres músics s’encarregaven de la caixa (creant un so més brillant) i els platerets, entre altres.

A mesura que la música va evolucionar, aquest concepte de diverses persones encarregades dels elements percussius era difícil de justificar des d’un vessant econòmic (sortia car). Per tant, es van fer diversos intents de consolidació de tots aquests instruments per tal que tots poguessin ser tocats alhora per una sola persona.

L'aparició de la bateria com a tal es relaciona amb l'aparició del jazz. Això ens situa a inicis del segle XX als Estats Units. Aquest primer collage percussiu format per bombo, caixa, toms i platerets el van crear músics desconeguts, va aparèixer per primera vegada en els bars i els teatres al voltant de 1890.

Entorn del 1910, Ludwig va comercialitzar un “kit” de bateria, encara, però, amb un aspecte força diferent respecte a les bateries actuals. Les membranes eren de pell d'animal, incorporava un bombo enorme i també petits accessoris (campanes, wood-blocks, un petit plat suspès, etc.).

Als anys 20, apareixen diferents millores tecnològiques; els primers toms afinables i l'aparició del peu hi-hat. Resulta curiós observar que encara no s'utilitzava el plat ride per fer “caminar” el ritme.

De 1930 fins a 1950, en l’època daurada de les big-bands s’esdevenen infinitat de canvis. Els materials emprats son de millor qualitat, neix el plat ride i els toms,  inventats pel constructor Slingerland. 

Hi ha un músic que personifica l'evolució de la bateria assimilant-la en gran mesura  al concepte actual que tots tenim al cap: Gene Krupa. Per mitjà de les seves interpretacions (ex: Sing, Sing, Sing) es converteix en part fonamental no només del ritme, sinó de la musicalitat de la peça.

Al llarg dels anys 50 i 60 apareixen les membranes sintètiques i el primer sistema de subjecció de toms veritablement articulat.

L’aparició del rock and roll impulsa la indústria musical i el show business. Com a conseqüència, el món de la bateria arriba als més joves. Apareixen nous referents, com John Bonham (Led Zeppelin), un exemple de canvi en la interpretació, so i estil.

A partir dels anys 70 fins a l’actualitat, la bateria ha sofert un procés de desenvolupament tecnològic i millora continu. Existeixen multitud de fabricants (Pearl, Tama, Yamaha, Sonor...) que ofereixen infinitat de models al gust del consumidor, amb qualitats i acabats diferents (tipus de fustes, materials...), nous sistemes de subjecció, sets, dobles bombos, etc.

D'altra banda, el vertiginós desenvolupament tecnològic ha fet irrompre una gran quantitat de bateries electròniques i caixes de ritme, entre altres dispositius, que han fet evolucionar d'una manera indirecta el propi so de les bateries acústiques.

Escola Municipal de Música - Balsareny

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.